طرفداران بازار سهام این روزها یک سؤال دارند؛ «چرا باوجود گزارش‌های طلایی شرکت‌ها، رنگی که بر نماد آن‌ها می‌خورد سرخ است؟»

ریزش دنباله‌دار بازار سهام برای سهامداران شبیه طرفداران تیم فوتبالی شده که هر بار به امید برد به تماشای بازی تیم محبوبشان می‌نشیند اما تیم دست‌خالی زمین را ترک می‌کند و آن‌ها دل‌شکسته از تماشای بازی دست می‌کشند.

سایه تردید بر سر بورس

بورسی که روزی در بازارها تاج‌وتختی داشت این روزها در فضای تردید به سر می‌برد. برخی تلاش دارند این تردیدها را به مسائلی مانند انتخابات آمریکا متصل کنند اما اقتصاددانان مبرز این فضا را به عوامل بنیادی مربوط می‌دانند. از دید این گروه روندی که بورس در تابستان در پیش‌گرفته بود قابل توضیح منطقی نبود نقدینگی واردشده به بازار که یک اتفاق بی‌سابقه در بازار سهام بود قیمت‌ها را بالا برد و در اولین جرقه روند ریزش شروع شد. به گفته این گروه مقصد بورس رسیدن به سطح نسبت قیمت به درآمد در سال گذشته است و شاخص کل تا رسیدن به این سطح نزول خواهد کرد.

البته گروه دیگری از اقتصاددانان معتقدند در تحلیل نسبت قیمت به درآمد باید نگاه به آینده داشت و نسبت‌های گذشته‌نگر توضیح‌دهنده روند بورس نمی‌توان باشد.

بورس1

اما گروه نخست در پاسخ به این نکته تأکید دارد اگر منظور از اتفاقات آتی نرخ ارز است این نرخ علاوه بر درآمد بر هزینه‌ها نیز اثر می‌گذارد با توجه به اینکه قیمت سهام مجموع ارزش حال سودهای آتی است و سود نیز تفاوت درآمد و هزینه است هر اتفاقی در سمت درآمد باید در سمت هزینه نیز محاسبه شود.

به اعتقاد این گروه فقط در کوتاه‌مدت و باهدف نوسان گیری می‌توان اثر هزینه‌ای را فیلتر کرد و فقط بر جنبه درآمدی توجه داشت.

فضای روانی بورس در دو فصل

اتفاقات بورس در کنار عوامل اقتصادی می‌توان از جنبه روانی نیز مرور کرد.در نیمه اول تابستان حرکت پرشتاب بورس نشان می‌داد که معامله گران از جنبه روانی خود را برای بدترین اتفاق ممکن آماده کرده‌اند. حتی برخی با شبیه‌سازی رفتار بورس تهران را با بورس کشورهایی نظیر ونزوئلا و زیمبابوه که گرفتار ابر تورم بودند مقایسه می‌کردند.

حال ظاهراً بورس خود را برای بهترین اتفاقات ممکن در عرصه سیاسی و سیاست خارجی آماده کرده است زیرا شرکت‌هایی که در گزارش‌های خود عملکرد مطلبی داشته‌اند هم از تیغ فروش در امان نمانده‌اند. درواقع موج بدبینی در نیمه نخست تابستان جای خود را به موج خوش‌بینی در نیمه نخست پاییز داده است.

روند معاملات بورس

 ارزش معاملات خرد در بازار دیروز در کانال 6 هزار میلیارد تومان بود. صف فروش هم به 1800 میلیارد تومان رسید که در مقایسه با روز شنبه 70 درصد افزایش یافت.

 ایران‌خودرو و سایپا در بین نمادهایی که بیشترین حجم را به ثبت رساندند، پیشتاز بودند. این دو نماد در انتهای کار بازار نیز حدود 150 میلیون سفارش خرید داشتند تا سیگنال مثبتی برای بازار امروز باشد. برچیده شدن صف‌های فروش فولاد مبارکه و ملی مس نیز از اتفاقات مثبت معاملات دیروز بود تا برخی از سهامداران را امیدوار به کاهش ریزش کند.

جدول بورس

پیش‌بینی بورس روز سه‌شنبه ۹۹/۰۸/۰۶

برچیده شدن صف‌های فروش و برخی اخبار مثبت از نگاه سهامداران مثل مجوز افزایش قیمت به خودروسازان این امیدواری را به وجود آورده است که بورس امروز برای ریزش ترمز کند.

اما دو آمار کماکان برای بازار امروز می‌تواند چاشنی نزول باشد کاهش مشارکت حقیقی‌ها در خرید و ثابت ماندن آن‌ها درفروش در کنار سطح ارزش معاملات در روز گذشته. این دو آمار کماکان نشان می‌دهد برخی از سهامداران اشتیاق قبل را حضور در تالار سهام ندارند و این مهمانی پرزرق‌وبرق به آخرش رسیده است.