گزارش| مصیبت تنفس در پایتخت؛ آلودگی هوا بر آتش کرونا می‌دمد؟

گزارش| مصیبت تنفس در پایتخت؛ آلودگی هوا بر آتش کرونا می‌دمد؟


31

1399/8/6

09:42


کرونا و ذرات معلق در حال جولان در تهران هستند و در گرفتن جان پایتخت‌نشینان از هم سبقت می‌گیرند. خبری از کمیته مشترک اضطرار آلودگی هوا و ستاد مقابله با کرونا نیست و شهرداری، محیط زیست و وزارت بهداشت هم در حال پاسکاری این معضل به زمین یکدیگرند.

گزارش| مصیبت تنفس در پایتخت؛ آلودگی هوا بر آتش کرونا می‌دمد؟

بهداشت نیوز- فائزه نجارزادگان: تهران و برخی از کلانشهرهای کشور همزمان با شیوع کرونا طی 9 ماهه گذشته به شدت گرفتار آلودگی هوا شده اند و این معضل در کنار ویروس منحوس کرونا بلای جان بسیاری از افراد به خصوص گرو های حساس و آسیب پذیر جامعه شده و ریه بسیاری را نشانه گرفته است. در تابستان امسال آلودگی هوا ناشی از افزایش غلظت ازن و حالا همزمان با شروع پاییز آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق بلای جان مردم تهران شده است و بسیاری از کارشناسان و مسوولان بهداشتی در این زمینه هشدار داده اند. سازمان بهداشت جهانی هم مدتی پیش اعلام کرد که آلودگی هوا و به نوعی ذرات معلق می تواند عاملی جهت تشدید شیوع کرونا باشد.
 
تهران متاسفانه از ابتدای مهر با آلودگی هوای متفاوتی مواجه شده و حتی این میزان از آلودگی به گفته کارشناسان شرکت کنترل کیفیت هوا در 5 سال اخیر بی سابقه بوده است. از طرفی تهران از ابتدای سال همزمان با شیوع کرونا فقط 15 روز هوای پاک، 155 روز هوای قابل قبول، 46 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۲ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، پایتخت 25 روز هوای پاک، 165 روز هوای قابل قبول، 27 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و یک روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه داشت.
 
تعطیلی موقتی مدارس از جمله راهکارهای مسؤولان در مقابل آلودگی هوا بود که امسال با شیوع کرونا و مجازی شدن مدرسه‌ها، دست آنها از ارائه این راهکار خالی شد و اکنون همه منتظر وزش باد و بارش باران برای رهایی از معضل آلودگی هوا هستند.
 
کرونا دستمان را برای مقابله با آلودگی هوا بسته است
 
زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار بهداشت نیوز درباره وضعیت آلودگی هوا در پایتخت به دلیل شرایط کرونا اظهار داشت:‌ این موضوع باید از مسؤولان مربوطه در سازمان محیط زیست سوال شود ولی متأسفانه در بسیاری از موارد مخاطب را به سمت شهرداری سوق داده‌اند در حالی که شهرداری نقش بسیار کمی جهت مقابله با آلودگی هوا دارد و دولت و رئیس سازمان محیط زیست باید پاسخگوی وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرهایی مانند تهران باشد.
 
نژادبهرام ادامه داد: در حال حاضر علیرغم اعمال محدودیت‌ها به دلیل شرایط کرونا آلودگی هوا تشدید شده است و به گفته کارشناسان و مدیران حوزه بهداشت و درمان در جهان ویروس کووید ـ 19 ریسک ابتلا به کرونا را افزایش داده و به آمار مبتلایان به مشکلات قلبی عروقی می‌افزاید.
 
عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران گفت: پیش از شیوع کرونا شهروندان را تشویق و ترغیب می‌کردیم که از حمل و نقل عمومی استفاده کنند ولی الان در این زمینه دستمان تا حدودی بسته است چرا که حمل و نقل عمومی و تعداد زیاد مسافران می‌تواند سبب افزایش احتمال ابتلا به کرونا شود.
 
وی گفت: آمار اتوبوس و واگن‌های مترو زیاد نیست و کمبودهای شدیدی در این زمینه در تهران وجود دارد دولت هم بیش از 10 سال است هیچ کمکی جهت حمل و نقل عومی انجام نداده است و باید به صورت عاجل اقدامات مناسب انجام گیرد.
 
سازمان محیط زیست به نوع سوخت مصرفی کارخانه‌ها نظارت کافی ندارد
 
وی گفت: ما هم به شرایط آلودگی هوا اعتراض داریم ولی محیط زیست اقدامی انجام نداده است آیا این سازمان نسبت به نوع سوخت مصرفی کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها نظارت می‌کند؟! شهرداری نمی‌تواند به این قضایا ورود کند ولی همیشه پای مدیریت شهری را وسط می‌کشند حتی بسیاری معتقدند که طرح‌های ترافیکی باید به صورت زوج و فرد از درب منازل انجام گیرد که اجرای این مصوبه‌ها باید حتما در شورای عالی ترافیک مطرح و به تأیید برسد و کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز تصمیم‌های عاجل را بگیرد که در صورت اتخاذ چنین تصمیماتی قطعا ما هم آن را اجرایی خواهیم کرد و همراهی می‌کنیم.
 
در خانه مانده فعلا بهترین راهکار مقابله با آلودگی هوا است!
 
حسن خلیل آبادی عضو دیگر شورای شهر تهران هم درباره این موضوع به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: به طور کلی دو مسأله برای کاهش آلودگی هوا در پایتخت در نظر گرفته شده که یکی اجرای هرچه بیشتر طرح‌های ترافیکی است و دیگری انتقال و تعطیلی کارخانه‌های اطراف تهران است.
 
وی افزود: در حال حاضر اگر بخواهیم هر قانونی را بگذاریم معضل آلودگی هوا لاینحل خواهد بود. از معضلات وارونگی هوا، پایدار شدن آلاینده‌های موجود در هوای پایتخت است. بنابراین بهترین راهکار کاهش تردد شهروندان در سطح شهر، در خانه ماندن آنها و اجرایی دورکاری‌ها است چرا که این مسأله علاوه بر این که سبب حفظ سلامت آنها در مقابل کرونا می‌شود کاهش ذرات معلق را در سطح پایتخت به همراه خواهد داشت.
 
خلیل آبادی با اشاره به وجود خودروهای فرسوده در پایتخت گفت: تشدید آلودگی هوا می‌توانند سبب افزایش آمار مبتلایان به کرونا در پایتخت و زمینه‌ساز موج‌های جدید کرونا شود بنابراین رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان ضروری است و مردم باید مراقب سلامتشان باشند.
 
آلودگی هوا در پایتخت معضلی است که تهرانی ها سالهاست گرفتار آن هستند ولی علیرغم وجود قوانین مختلف دستگاهی به صورت خاص به آن نپرداخته و همه مسوولان مربوطه و دستگاه ها توپ این معضل را به زمین هم می اندازند و در حالی که مدیرت شهری معتقد است مشکل از کم کاری سازمان محیط زیست است، وزارت بهداشت معتقد است مشکل از مدیرت شهری است.
 

گزارش| مصیبت تنفس در پایتخت؛ آلودگی هوا بر آتش کرونا می‌دمد؟

 
وزارت بهداشت: قوانین به‌صورت دقیق و جامع اجرا نمی شود 
 
دکتر عباس شاهسونی، مسئول گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار بهداشت نیوز درباره موضوع آلودگی هوا در پایتخت اظهار داشت:قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های مصوب و جهت مقابله با آلودگی هوا در کلانشهرهای این کشور از جمله تهران باید به‌صورت دقیق و جامع اجرا شود.
 
وی افزود: متاسفانه تاکنون اجرای این قانون با ملاحظات انجام گرفته و نظارت کافی در اجرای آن نبوده است همچنین موضوع فرسودگی اتوبوس‌ها و خودروها در سطح شهر از جمله عواملی است که در بروز آلایندگی هوای تهران نقش دارند و باید اقدامات عاجل در جهت رفع آن صورت گیرد.
 
مسئول گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت ادامه داد: اینکه برخی از دستگاه‌ها از جمله شهرداری تهران اعلام می‌کند که جهت خارج کردن اتوبوس‌های فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی بودجه ندارد، در واقع نوعی رفع مسوولیت است و ما این مسئله را قبول نداریم، سال‌هاست که در این زمینه مشکل وجود دارد ولی اقدام موثری صورت نمی گیرد به هر حال در حال حاضر دستگاه‌های مختلف گرفتار مشکلات بودجه‌ای هستند ولی باید با اولویت برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد.
 
دکتر شاهسونی با تاکید بر اینکه قانون، مصوبه همچنین آیین نامه جهت مقابله با آلودگی هوا در کشور که هم نداریم، گفت: مشکل در حال حاضر اجرا نکردن قانون و آیین نامه ها است و نه کمبود آن، دستگاه‌هایی مانند شهرداری، سازمان محیط زیست، وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت صمت و حتی وزارت راه تاکنون اقدام موثری برای اجرای مصوبه‌ها و قوانین مربوط به هوای پاک انجام نداده‌اند و در شرایط کنونی که علاوه بر آلودگی هوا، کرونا سبب بروز بحران شده است حتما باید برنامه‌ریزی‌ها در این راستا به صورت کامل انجام شود.
 
وی بیان داشت: آلودگی هوا سبب تشدید بحران کرونا می‌شود و آمار مبتلایان و متوفیان این بیماری را مضاعف و افزایش می دهد بنابراین باید حتماً اقدامات اساسی جهت مقابله با این موضوع در کلان شهرهای مختلف ایران به ویژه در طرح تهران مورد توجه قرار گیرد.
 

گزارش| مصیبت تنفس در پایتخت؛ آلودگی هوا بر آتش کرونا می‌دمد؟

 
مرگ سالانه 2000 نفر به دلیل آلودگی هوا
 
وی در پاسخ به این پرسش که آمار متوفیان ناشی از آلودگی هوا در کشور سالانه چه تعداد است، گفت: بر اساس آخرین بررسی هایی که انجام گرفت در سال ۹۷ بیش از ۲۰۰۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم به دلیل این معضل جان خود را از دست دادند که در حال حاضر آمار سال ۹۸ هنوز نهایی نشده است.
 
مسئول گروه سلامت هوا و تغییر اقدام وزارت بهداشت درباره نقش وزارت بهداشت جهت مقابله با آلودگی هوا گفت: ماد در وزارت بهداشت وضعیت هوا را رصد می‌کنیم و شرایط اضطراری اعلام می‌شود که در روزهای اخیر تهران وارد شرایط اضطرار شده بود و احتمالا این روند تا روزهای آینده ادامه داشته باشد.
 
ماجرای نامه محیط زیستی‌‌ها به حسن روحانی
 
مسعود تجریشی، معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست هم درباره این موضوع گفت: طبق اطلاعات علمی و تجربه تعدادی از کشورهای اروپایی، ثابت شده که شدت آلودگی هوا، به خصوص در شهرهای بزرگ در شیوع بیماری کرونا مؤثر است و موجب تشدید بیماری‌های ناشی از ویروش کووید 19 می‌شود.
 
وی با اشاره به اقدامات سازمان محیط زیست برای کاهش اثرات آلودگی هوا و همزمانی آن با شیوع شیوع ویروس کووید 19، گفت: حدود دو ماه پیش نامه‌ای به آقای روحانی رئیس‌جمهور ارسال و در آن تجربیات کشورهای چین، ایتالیا، اسپانیا و آمریکا در شیوع بیماری کرونا و ارتباط آن با آلودگی هوا را مطرح کردیم.
 
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در این نامه، نتایج کارهایی که در دنیا پیرامون ارتباط آلودگی هوا و بیماری کرونا به آن رسیده‌اند را به آقای روحانی ارائه کردیم، پیرو آن، آقای رئیس‌جمهور دستوراتی دادند که در جلسه عمومی کارگروه ملی مقابله با کرونا مطرح شد.
 

گزارش| مصیبت تنفس در پایتخت؛ آلودگی هوا بر آتش کرونا می‌دمد؟

 
راهکاری برای مقابله با جولان ذرات معلق و کرونا
 
بیش از یک ماه از آغاز پاییز می‌گذرد و روزهای سخت و سیاه کرونایی یکی یکی از راه می‌رسد، ویروس کووید 19 هر روز مردم بیشتری را گرفتار می‌کند و در حال حاضر آمار مبتلایان روزانه از مرز 6 هزار نفر هم فراتر رفته، ذرات معلق آلودگی هوا هم در کنار کرونا در حال افزایش و ریه تهرانی‌ها را نشانه گرفته است.
 
 کرونا و ذرات معلق در حال جولان در تهران هستند و در گرفتن جان پایتخت‌نشینان از هم سبقت می‌گیرند. خبری از کمیته مشترک اضطرار آلودگی هوا و ستاد مقابله با کرونا نیست و شهرداری، محیط زیست و وزارت بهداشت هم در حال پاسکاری این معضل به زمین یکدیگرند.
 
شهروندان منتظر راهکارند و باید دید مسوولان امسال چه راهکاری را جهت مقابله با معضل آلودگی هوا اتخاذ می‌کنند، راهکاری که می‌تواند نه تنها با ذرات معلق بلکه در کاهش آمار مبتلایان به کووید 19 هم اثر گذار باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو