با نوجوان سرکش و پرخاشگر چگونه رفتار کنیم؟ (7 راه حل برای مقابله با نوجوانان سرکش)

با نوجوان سرکش و پرخاشگر چگونه رفتار کنیم؟ (7 راه حل برای مقابله با نوجوانان سرکش)


منبع: مینویسم

54

1399/8/6

10:40


با نوجوان سرکش و پرخاشگر چگونه رفتار کنیم؟

با نوجوان سرکش و پرخاشگر چگونه رفتار کنیم؟

بلوغ دوران حساسی برای فرزندانمان محسوب می شود و هنگامی که بلوغ فرزندان فرا می رسد تغییرات شدید در عواطف و احساسات و خلق و خو آنها شکل می گیرد که امکان دارد برای آن ها غیر قابل کنترل باشد. در این مواقع نوجوانان سرکش و پرخاشگر می شوند و احتمال دارد در برابر سرزنش و انتقاد دیگران عکس العمل خوبی از خود نشان ندهند!

برای مقابله با فرد سرکش خانواده ها باید رفتار و وضعیت نوجوان را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند راهکارهای مناسب و مفیدی را برای بهبود رفتاری نوجوان انجام دهند.

چگونه می توان با نوجوان سرکش برخورد کرد؟ والدین برای بهبود رفتاری فرزند نوجوانشان چه باید بکنند؟ اما چرا نوجوانان به این رفتار ها و پرخاش ها روی می آورند؟ چه دلایلی موجب بروز این رفتارها می شود؟

ترس از تاریکی در کودکان را چگونه درمان می شود؟ (۱۰ روش درمان ترس از تاریکی)

دلایل پرخاشگری نوجوانان چیست؟

برای اینکه بدانیم چگونه باید با نوجوان سرکش و پرخاشگر رفتار کنیم باید در ابتدا دلایل پرخاشگری او را شناسایی کنیم. از مهمترین عواملی که می توان به عنوان دلیلی برای پرخاشگری نوجوانان دانست محیط است. دنیای امروزی در صدد دربند کشیدن نوجوانان ما است از این رو آموزش هایی که والدین به فرزندان خود می دهند نقش بسیار اساسی و مهمی دارد.

بعد از محیط، دوستان و کسانی که با او در ارتباط هستند بسیار موثرند! برای نوجوانان بسیار مهم است که دوستان درستی انتخاب کنند چرا که او در این برهه از زندگی از هم سن و سالان خود بسیار تاثیر می پذیرند.

والدین باید به آنها در انتخاب دوست خوب کمک کنند. همچنین محیط خانه در تربیت نوجوانان بسیار تاثیر دارد. از این رو در خانه نباید عوامل سرکشی وجود داشته باشد. مثلا در خانواده ای که پدر اعتیاد دارد و برخورد های بدی با افراد خانه دارد و مادر را کتک می زند، قطعا محیط مناسبی نیست و احتمال اینکه نوجوان از پدر و یا هر کدام از افراد خانواده الگو برداری کند زیاد است.

دلایل پرخاشگری نوجوانان چیست؟

دلایل پرخاشگری نوجوانان چیست؟

از جمله مهمترین عواملی که باعث بروز رفتارهای پرخاشگرانه در نوجوانان می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امر و نهی خانواده و استفاده از الفاظ توهین آمیز
  • درصورتی که خانه نقطه امن کودک نباشد، کودک در خانه رفتارهای پرخاشگرانه ببیند.
  • توهین و آسیب های کلامی به نوجوان
  •  رفتارهای پرخاشگرانه ای که او از کودکی آنها را تجربه کرده است.
  •  سوء مصرف مواد مخدر یا الکل
  •  شروع فعالیت هورمون های جنسی در سنین نوجوانی
  •  پارامترهای ژنتیکی
  • وجود و استفاده از سلاح گرم در خانه برای تهدید و ارعاب
  •  تحت فشار گذاشتن وی برای انجام کاری که تمایلی به آن ندارد
  • درصورتی که نوجوان در معرض آسیب های جسمی یا تعرض جنسی قرار داشته باشد
  •  نادیده گرفتن حس مالکیت و استقلال وی در خانواده
  •  جلوگیری از انجام علایق نوجوان
  •  حمله فیزیکی و یا تنبیه فیزیکی از سنین کم تا نوجوانی
  •  علل مغزی در اثر حادثه یا بیماری مانند ضربه خوردن ناگهانی به سر

با نوجوان سرکش و پرخاشگر چگونه رفتار کنیم؟

با مطالعه مطلب فوق تا حدودی با دلایل پرخاشگری نوجوانان آشنا شدید پس از شناسایی دلیل باید روش های صحیح برخورد و رفتار با نوجوان سرکش و پرخاشگر را بیاموزیم و او را به صلح و آرامش دعوت کنیم! در ادامه ای مطلب ۷ روش صحیح مقابله با نوجوان سرکش و پرخاشگر را به شما می آموزیم.

۱٫ از قدرت دادن به نوجوانان سرکش بپرهیزید

یکی از رایج ترین ویژگی های نوجوانان سرکش این است که آنها دوست دارند شما را تحت فشار دهند و شما را وادار به نشان دادن واکنش منفی و مخرب کنند. این کار را می توانند به روش های مختلفی انجام دهند، از جمله تحریک کردن، نافرمانی کردن، گوش نکردن، صحبت کردن، خلق و خوی بد، قانون شکنی، اخراج، چانه زنی و تحریک. در این لحظات، هرچه واکنش و ناراحتی بیشتری نشان دهید، نوجوان بیشتر فکر خواهد کرد که بر شما قدرت دارد و او موفق شده است شما را عصبی کند.

اولین قانون در مواجه با یک نوجوان سرکش و پرخاشگر حفظ خونسردی شما است. هرچه واکنش شما نسبت به تحریکات کمتر باشد، می توانید از قضاوت بهتر خود برای کنترل اوضاع استفاده کنید. هنگامی که از سوی یک نوجوان احساس ناراحتی یا چالش می کنید، قبل از اینکه چیزی بگویید یا کاری انجام دهید که شرایط را بدتر کند، نفس عمیق بکشید و به آرامی تا ده بشمارید.

در بسیاری از موارد، تا زمانی که به ده رسیدید، دیگر خونسردی خود را به دست آورده اید و پاسخ بهتری را برای این مسئله پیدا می کنید، به جای اینکه مشکل را بیشتر کنید، می توانید آن را کاهش دهید. اگر بعد از شمردن تا ده باز هم ناراحت هستید، اگر ممکن است باز هم وقت بگذارید و بعد از آرام شدن، موضوع را دوباره مرور کنید.

۲٫ مرزهای مشخص ایجاد کنید

از آنجا که بیشتر نوجوانان می خواهند استقلال و فردیت بیشتری را تجربه کنند، برخی از آن ها ناگزیر شما را به چالش می کشند تا میزان قدرت خود را آزمایش کنند. در این شرایط، تعیین مرزها برای حفظ یک رابطه عملی و سازنده بسیار مهم است. مرزها باید به روشنی و مشخص بیان شوند.

موثرترین مرزها ،محدودیت های عادلانه، معقول و منطقی هستند و می توانند به طور مداوم اعمال شوند. این محدودیت ها شامل قوانین اساسی، قوانین خانه، قوانین تیمی، یا کدهای رفتاری می باشند. اگر مدتی است که بدون برقراری مرزهای مشخص با یک نوجوان، با مشکل روبرو شده اید، اظهار کنید که از این مرحله به بعد همه چیز متفاوت خواهد بود و با اقدامات خود از گفته خود پشتیبانی کنید.

اولین و اصلی ترین مرز تقریباً در هر شرایطی این است که با احترام رفتار شود. این بدان معناست که اگر نوجوان نسبت به شما احترام قائل باشد، در این صورت شما نیز برای او احترام و امتیازات خاصی را قایل خواهید شد. علاوه بر احترام، و بسته به شرایط، ممکن است لیستی از قوانین بین فردی، خانوادگی، کلاس های درس، تیم یا اشتغال نیز وجود داشته باشد. لیست مرزها باید نسبتاً کوتاه اما واضح باشد و هر زمان مناسب باشد به او گوشزد شود.

مطمئناً، برخی از نوجوانان ممکن است عمدا مرزهای شما را به چالش بکشند تا ببینند منظورتان چیست! آنها را آزمایش کنید که چقدر می توانند از پس این کار بر بیایند.

نشانه های عدم تمرکز در کودکان را بشناسید

۳٫ استفاده از ارتباط قاطع و موثر

جیمز هیومز نویسنده ای که در سخنرانی پیشین ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: “هنر ارتباط، زبان رهبری است.” این جمله به ویژه در مورد کار با نوجوانان و ایجاد انگیزه در آنها کاربرد دارد. وقتی با یک جوان سرکش روبرو هستید، با استفاده از مهارت های ارتباطی قاطع، موقعیت خود را تقویت کنید.

شما باید بیاموزید که چگونه مقاومت نوجوانان را کاهش داده و همکاری آن ها را افزایش دهید، از روش های “نه” گفتن به صورت دیپلماتیک اما محکم استفاده کنید.

۴٫ هنگام برخورد با گروهی از نوجوانان سرکش ، بر رهبر آنها تمرکز کنید

بسیاری از معلمان می دانند که وقتی در کلاس با گروهی از دانش آموزان اخلالگر و پرخاشگر روبرو می شوند، لازم نیست با هر مجرم جداگانه برخورد کنید. اغلب اوقات،با برخورد قاطع با رهبر آنها، بقیه گروه نیز پیروی می کنند. روش مدیریت دیگر این است که افراد چالش برانگیز را از نظر فیزیکی جدا کنید (از طریق صندلی اختصاصی، کارگروه های مختلف و غیره).

۵٫ در شرایط ملایم ، شوخ طبعی را حفظ کرده و همدلی نشان دهید

در موقعیت های نسبتاً خفیف که نوجوان سرکش است، بیش از حد واکنش نشان ندهید. به جای اخم با لبخند پاسخ دهید و با کمی شوخ طبعی با او صحبت کنید. از گفتن انجام کارهای پیش پا افتاده به نوجوان پرهیز کنید. مشاوره ناخواسته مداوم، ممکن است در بهترین حالت از طرف او تفریحی محسوب شود و تهدیدی برای فردیت جوان باشد. به او آموزش دهید که چکونه می تواند خشم خود را کنترل کند.

در بدترین حالت نوجوان ممکن است شما را “دشمن” خود تلقی کند. حتما فضای مناسب برای نوجوانان در نظر بگیرید. هنگامی که یک نوجوان شما را ناراحت می کند، به جای احساس عصبانیت، تحریک یا اضطراب، نفس عمیق بکشید و جمله “این کار آسان نیست …” را تکرار کنید. مثلا بگویید:

“پسرم خیلی محکم و کج خلق است. اشتیاق به استقلال در او آسان نیست در حالی که هنوز با پدر و مادرش زندگی می کند.”
“دخترم بسیار مقاوم و خودسر است. کنار آمدن با فشارهای مدرسه و همسالانش کار ساده ای نیست.”

به یقین ، اظهارات همدلانه شما رفتار غیرقابل قبول او را تایید نمی کند. نکته این است که به خود یادآوری کنید که بسیاری از نوجوانان در درون خود مبارزه می کنند و آگاهی از تجربه آنها می تواند به شما کمک کند با انسجام بیشتری با آنها ارتباط برقرار کنید.

7 را مقابله با نوجوان سرکش و پرخاشگر

7 را مقابله با نوجوان سرکش و پرخاشگر

۶٫ به آنها فرصتی بدهید تا در حل مشکلات کمک کنند

دلیل پرخاشگری بسیاری از نوجوانان، نادیده گرفتن آنها است. هنگامی که می بینید نوجوانی ناراحت و پریشان است با او صحبت کنید. مثلاً بگویید، “من اینجا هستم تا اگر می خواهی صحبت کنی گوش می دهم” خود را در دسترس قرار دهید و این موارد را هر از گاهی به نوجوان یادآوری کنید، اما اصرار بر آن نداشته باشید. بگذارید جوان در صورت آمادگی به سراغ شما بیاید.

در شرایط مناسب وقتی با نوجوان در مورد تجربه های او ارتباط برقرار می کنید، بدون نظر دادن و ساکت به حرف های او گوش دهید. فقط درکنار او باشید و یک “دوست” باشید ، مهم نیست که نقش واقعی شما در رابطه با آن جوان چیست. به نوجوان اجازه دهید در افشای اطلاعات با شما احساس راحتی کند. قبل از ارائه هرگونه نظر، از نوجوان سوال کنید که آیا مایل است آن را بشنود. به عنوان مثال ، بگویید “آیا می خواهید نظر من را در این مورد بشنوید؟ اگر نه ، اشکالی ندارد. من هنوز اینجا هستم تا گوش بدهم.” به نوجوان اجازه دهید وقتی آماده است نظرات شما را بشنود.

هنگام صحبت درباره موضوعات مد نظر نوجوان، فرد نوجوان را در بحث مشکلات و راه حل ها بگنجانید و از او نظر بخواهید. به عنوان مثال بپرسید ، “با توجه به اتفاقی که افتاده ، چگونه این مسئله را مدیریت می کنید؟” ببینید آیا آنها به ایده های سازنده ای رسیده اند یا خیر. حتی الامکان از اصرار در یک اقدام واحد خودداری کنید. با انتخاب نوجوان، چندین گزینه مناسب را بررسی کنید و به یک نتیجه قابل قبول متقابل برسید.

۱۱ نکته حیاتی در رابطه با مشکلاتی که هنگام کار در منزل با فرزندان به وجود می آید

۷٫ در شرایط جدی، نوجوان را با احترام و همکاری، مجبور کنید

وقتی نوجوان اصرار دارد قوانین و مرزهای منطقی را نقض کند و  جواب “نه” را قبول نمی کند، پیامدها و نتیجه را برای او بازگو کنید. توانایی شناسایی و بروز پیامدها یکی از قدرتمندترین مهارت هایی است که می توانیم برای “ایستادن” در مقابل یک فرد سرکش استفاده کنیم. به طور موثر بیان نتیجه، مکثی را برای فرد سرکش ایجاد می کند و وی را مجبور می کند تا از مقاومت به  همکاری تغییر رویه دهد.

اگرچه کنار آمدن با نوجوانان سرکش چندان پسندیده نیست، اما مهارت ها و استراتژی های بسیاری وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن سرپیچی و افزایش همکاری آنها، به کار بگیرید. این یکی از جنبه های مهم موفقیت در رهبری است.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو