آسیب حاد کلیوی در بیماران مبتلا به کووید-19

33

1399/8/6

10:44


با ادامه تاخت و تاز بیماری پاندمیک کووید-19 هر روز ابعاد تازه ای از مشکلات مرتبط با این بیماری بروز می کنند که نیاز به رسیدگی دارند. در همین رابطه محققان موفق به ساخت مدلی شده اند که قادر است احتمال ایجاد خطرات حاد کلیوی را پیش بینی نماید.

آسیب حاد کلیوی در بیماران مبتلا به کووید-19

به گزارش بهداشت نیوز، محققان آمریکایی با توسعه یک الگوریتم جدید مبتنی بر هوش مصنوعی موفق شده اند در پیش بینی این موضوع که کدام بیماران مبتلا به کووید-19 با خطر بالایی از بروز آسیب حاد کلیوی یا AKI مواجه بوده و نیاز به دیالیز دارند، کمک کنند.

گزارش های اولیه نشان می دهند که AKI در بیماران مبتلا به کووید-19 یک مشکل شایع است. محققان دانشکده پزشکی آیکان در مونت سینای آمریکا با استفاده از داده های بیش از 3000 بیمار کووید-19 بستری در بیمارستان، مدلی مبتنی بر یادگیری ماشین را ایجاد کردند که به کمک این نوع از هوش مصنوعی می تواند برای پیش بینی AKI نیازمند دیالیز، استفاده شود.

بررسی ها نشان داده اند که این مدل، از دقت بالایی برخوردار است و ویژگی هایی که برای پیش بینی های این مدل مورد استفاده قرار گرفته اند شامل سطح کراتینین و پتاسیم خون، سن و علائم حیاتی نظیر ضربان قلب و اشباع اکسیژن بوده اند.

به گفته مجریان این پژوهش، مدل یادگیری ماشین با استفاده از ویژگی های پذیرش، عملکردی خوب و قابل قبول را برای پیش بینی نیاز به دیالیز نشان داده است. مدل هایی از این دست به طور بالقوه می توانند برای تخصیص و برنامه ریزی منابع در طول موج های بعدی کووید-19 مفید واقع شوند. به گفته آنان،ما در حال استفاده از این مدل برای کمک به پزشکان در مراقبت بهتر از بیماران کووید-19 هستیم.

گفتنی است این یافته های تحقیقاتی ارزشمند در کنفرانسی موسوم به «هفته کلیه ASN 2020» که به عنوان بزرگ ترین گردهمایی علمی در نوع خود توسط  انجمن نفرولوژی آمریکا برگزار می شود، ارائه شده اند.

 

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو