رویکرد آموزشی انجمن هنرهای نمایشی کهگیلویه و بویراحمد در دوران کرونا / سیدرضا رفیعی: هنرمندان استان به لحاظ معیشتی وضعیت نامطلوبی دارند

28

1399/8/6

10:52


رئیس انجمن هنرهای نمایشی کهگیلویه و بویراحمد گفت: متاسفانه در نه ماه گذشته از جامعه فرهنگی هنری سراسر کشور هیچ حمایتی نشده است و هر کس ادعایی مبنی بر حمایت دارد آن را ثابت کند.

رویکرد آموزشی انجمن هنرهای نمایشی کهگیلویه و بویراحمد در دوران کرونا / سیدرضا رفیعی: هنرمندان استان به لحاظ معیشتی وضعیت نامطلوبی دارند

سرویس تئاتر هنرآنلاین: سیدرضا رفیعی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌های هنرمندان تئاتر این استان گفت: ما در پی شیوع ویروس کرونا و از 8 اسفندماه به منظور گسترش فعالیت‌های مجازی در استان، برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم و بر این اساس جشنواره استندآپ کمدی را به صورت مجازی طراحی کردیم و این جشنواره باعث شد تا دیگر استان‌ها به آن راغب شوند.

او در ادامه افزود: فروردین‌ماه نیز 5 کارگاه آموزشی بازیگری، کارگردانی، ادبیات نمایشی، تحلیل نمایشنامه و تئاتر خلاق را با تدریس هنرمندان بومی و غیربومی به صورت مجازی برگزار کردیم و از سراسر کشور نیز هنرجویانی در این کارگاه‌ها شرکت کردند. قریب یک ماه نیز از 20 اسفند ماه تا 20 فروردین ماه، برنامه زنده‌ای در صفحه اینستاگرام با شرکت جامعه پزشکان متخصص و هنرمندان ترتیب دادیم که با استقبال خوبی روبرو شد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن اشاره به اینکه در این مدت، دو جشنواره نمایشنامه‌نویسی برگزار کردیم که منتخبان آن معرفی شدند، اظهار کرد: همچنین یک جشنواره با عنوان "تئاتر خانواده" برای سراسر ایران در سه بخش عروسکی، تئاتر خانواده و تئاتر برگزار شد. برگزاری جشنواره خیابانی قرآنی، سوگواره تعزیه و اجرای تعزیه با پذیرش تعداد محدود تماشاگر و پخش از لایو اینستاگرام از دیگر برنامه‌های استان بوده است.

رفیعی با بیان اینکه سالن‌های نمایش در مرکز استان اجازه فعالیت نداشتند اما در شهرهای کوچک دایر بودند، یادآور شد: در این مدت سه نمایش به صورت صحنه‌ای اجرا شد همچنین به مناسب هفته دفاع مقدس اجرای تعدادی تئاتر خیابانی و اجراخوانی با حضور تعداد کمی تماشاگر داشته‌ایم. هم اکنون نیز کارگاه آموزشی با عنوان "بازیگر و امکانات خلق شخصیت" با تدریس عباس موسوی در یاسوج در حال برگزاری است.

او درباره برگزاری جشنواره تئاتر استانی گفت: 17 گروه نمایشی به منظور شرکت در این جشنواره اعلام آمادگی کردند که در نهایت، نمایش‌های  9 گروه در نیمه دوم آبان ماه بازبینی خواهد شد. این جشنواره از 1 تا 3 آذر ماه با حضور تعداد محدودی تماشاگر برگزار می‌شود.

سیدرضا رفیعی درباره مسائل و مشکلات هنرمندان تئاتر این استان در ایام کرونا تصریح کرد: متاسقانه هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ معیشتی وضعیت نامطوبی دارند ضمن اینکه ما هنرمندانی داریم که از طریق اجرای برنامه‌های طنز امرارمعاش می‌کردند که در این نه ماه گذشته هیچ اجرای برنامه‌ای نداشتند. حدود 20 نفر از هنرمندان استان به کرونا مبتلا شدند اما هیچ حمایتی از آن‌ها نشد.

او همچنین افزود: با اینکه رایزنی‌های بسیاری با نهادها و ارگان‌های مختلف داشتیم تاکنون هیچ حمایتی جذب نکردیم و خودمان به صورت موردی با مشارکت حوزه هنری مبلغی را از خیرین دریافت کردیم و به 20 هنرمند تئاتر  از مبلغ سیصد تا پانصد هزارتومان کمک کردیم. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز مبلغ بسیار کمی را به برخی از هنرمندان پرداخت کرده که قطعاً کفاف زندگی آن‌ها را نمی‌دهد و هدیه‌ای محسوب می‌شود. متاسفانه در نه ماه گذشته از جامعه فرهنگی هنری سراسر کشور هیچ حمایتی نشده است و هر کس ادعایی مبنی بر حمایت دارد آن را ثابت کند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو