با اینکه در روز گذشته و همگام با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، بهای سکه نیز به زیر ۱۴ میلیون تومان رسیده بود، اما این روند پایدار نماند.

روند نوسان قیمت سکه 5 آبان 99

با خبر تحریم‌های جدید آمریکا، نرخ ارز از روند کاهشی خارج شد، به تبع آن سکه نیز روند دلار را تکرار کرد. سکه طی ماه‌های اخیر نگاهش بیشتر به داخل بوده است. در واقع روند اونس جهانی هیچگاه به اندازه روند دلار داخلی، بر قیمت سکه موثر نبوده است. 

حباب سکه امروز بار دیگر از مرز یک میلیون تومان گذشت، اما حباب اصلی در ربع سکه وجود دارد. در ربع سکه 5 میلیون و 100 هزار تومانی، در حدود یک میلیون و 900 هزار تومان حباب وجود دارد. در حالیکه برای سکه تمام، حجم حباب در حدود یک میلیون و 200 هزار تومان است. 

به عبارت دیگر، ربع سکه در حدود 60 درصد از قیمت ذاتی‌اش فاصله گرفته است و این فاصله، با ارزش سکه رابطه عکس دارد. یعنی حباب سکه نیم و تمام کمتر از همزاد کوچکتر آنها است. 

این مسئله نشان می‌دهد که در حالت تخلیه انتظارات و بازگشت ورق در بازار ارز، احتمالا ربع سکه کاهش شدیدتری را نسبت به سکه تمام و نیم سکه تجربه خواهد کرد. اما آنچه این وضعیت را در بازار سکه توضیح می‌دهد، تقاضای بالاتر برای قطع‌های کوچکتر فلز گران‌بها است، چرا که قدرت خرید برای سکه تمام به شدت افول کرده است.