کرونا رمقی در جان گردشگری نگذاشته است

منبع: همگردی

88

1399/8/6

14:01


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کرونا رمقی در جان گردشگری نگذاشته است.

کسی حالی از این بیمار محتضر نمی پرسد!

گردشگری که روزی از آن به عنوان پولسازترین صنعت جهان یاد می شد، امروز به وضع اسفباری دچار شده است؛ وضعی که کسی را یارای تحمل آن نیست و هر روز هم حالش نسبت به دیروز وخیم تر می شود.

کرونا مجالی برای سفر باقی نگذاشته است، هفت ماه است که توری برگزار نشده، سفرها کاهش یافته و افرادی که در این شرایط دل به جاده می زنند، در واقع فقط برای عوض کردن آب و هوا سفر می کنند و در واقع کمکی به رونق گردشگری نمی کنند.

استان مرکزی هم با پتانسیل های خاص خودش بویژه تعداد بالای روستاها، می تواند به عنوان مقصد طبیعت گردی و گردشگری روستایی شناخته شود و در طول سالهای اخیر تلاش و برنامه ریزی هایی برای تحقق این هدف صورت گرفت، اما امسال طبیعت روی گردشگر به خود ندید، نوروز و بهار که همه در خانه ماندیم، تابستان هم که بسیاری مان جرات سفر رفتن نداشتیم و پاییز خوش آب و رنگ هم که از گردشگران بی نصیب ماند و همین امر باعث شده است که اقتصاد این صنعت در استان مرکزی تقریبا به زمین بخورد.

بسیاری از دفاتر خدماتی پاییز را فرصتی می دانستند که تورهای مسافرتی را به دل روستاهای زرد و قرمز هدایت کنند و رونق گردشگری را رقم بزنند، اما حال و روز این دفاتر این روزها اصلا خوب نیست و قطعا در روزهای آینده هم وخیم تر می شود.

استان مرکزی دارای 60 دفتر خدمات مسافرتی است که به گفته رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان، 14 دفتر به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده و غیرفعالند و باقی نیز تنها سه چهار ساعت در روز فقط دفتر را باز می کنند، اما خبری از مسافر، گردشگر و تور و ... نیست.

بیکاری بیش از 1200 نفر در حوزه خدمات مسافرتی استان مرکزی

رضا نظامی پیرامون کرونا رمقی در جان گردشگری نگذاشته است، گفت: از اول اسفندماه 1398 تا امروز، دفاتر خدمات مسافرتی از نظر کاری تعطیلند و عملا درآمدزایی نداشته اند بطوریکه به صورت مستقیم 200 نفر و به صورت غیرمستقیم بیش از هزار نفر در استان مرکزی از کار بیکار شده اند.

خسارت 15 میلیاردی دفاتر مسافرتی

وی با بیان اینکه این دفاتر حداقل 15 میلیارد تومان خسارت متحمل شده اند، افزود: متاسفانه تا این لحظه بسته های حمایتی دولتی برای صنعت گردشگری و دفاتر خدماتی موثر نبوده و استقبالی هم صورت نگرفته و در واقع این تدابیر اثربخشی لازم را ندارد.

نظامی با اشاره به امهال بیمه تامین اجتماعی، پرداخت هزینه حامل های انرژی، مالیات اظهار کرد: اعضای صنف دفاتر خدماتی هفت ماه درآمد نداشته اند و با این امهال مسلما مقروض تر می شوند. در واقع این امهال باید تبدیل به معافیت شود که متاسفانه سازمان های مربوطه زیر بار معافیت نمی روند تا حداقل با این معافیت بتوان مانع تعدیل نیرو شد.

وی پیرامون کرونا رمقی در جان گردشگری نگذاشته است، تصریح کرد: در بسته حمایتی جدید حوزه گردشگری اعلام شده است که تا پایان سال هزینه ها امهال شود، با این وضعیت در پایان سال و حتی با فرض اتمام کرونا، دفاتر خدماتی به اندازه یک سالی که کار نکرده اند به دولت مقروض خواهند بود و مسلما در جامعه ای که هر روز به دلیل مشکلات اقتصادی توان اقتصادی هم کاهش می یابد، با شروع فعالیت این دفاتر در سال آینده و نبود توان اقتصادی بالا در جامعه مجدد دفاتر با مشکلات اقتصادی روبرو می شوند و در کنار آن باید مبالغ امهال شده در سال 1399 را نیز پرداخت کنند.

وام 12 میلیونی دردی را دوا نمی کند

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان مرکزی اضافه کرد: قرار بود پرداخت تسهیلات 12 میلیون تومانی به ازای هر یک نفر پرسنل و مشروط بر حفظ پرسنل انجام شود، اگر هر پرسنل با همه هزینه ها، ماهانه سه میلیون تومان حقوق دریافت کند، این رقم برای 6 ماهی که دفاتر عملا درآمدزایی نداشتند برابر با 18 میلیون تومان بوده است، پس در واقع این وام 12 میلیون تومانی با سود 12 درصدی هم اثر مثبتی برای دفاتر نداشته است هرچند که استقبالی هم از آن صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه متاسفانه گردشگری در استان مرکزی جایی ندارد و ظرفیتی است که در سطح کلان مدیریتی استان و میراث فرهنگی فراموش شده، گفت: به محض بروز مشکل در یک بخش از صنعت استان تمام مسئولان برای رفع مشکل به سرعت ورود می کنند که اتفاقا اقدامی بسیار عالی است، اما گردشگری که صنعت خطاب می شود با وجود هفت ماه تعطیلی، تعدیل نیرو و بیکاری پرسنل که عموما خانم هستند و بیکاری آنها می تواند آسیب زا باشد کسی حتی احوالپرسی ساده هم از فعالان این عرصه نکرده و حتی فرصتی هم برای بیان مشکلات اختصاص ندادند که این روند نشانگر نبود هیچ دغدغه ای برای صنعت گردشگری در استان است.

نظامی با تاکید بر اینکه مسئولان به هیچ عنوان در این روزها خود را درگیر مشکلات صنعت گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی نکرده اند و حتی در جلسات هم دفاعی از ما صورت نگرفته است و این عدم دفاع باعث شده است که این صنف و صنعت دیده نشوند، بیان کرد: متاسفانه ادارات مربوط به صنعت گردشگری با هر بار طرح مشکلات، خود را در سایه تصمیمات کشوری می برند، اگر همه چیز به تهران و تصمیمات کشوری گره خورده است، پس فلسفه وجود این ادارات و مدیران چیست؟ هیچ اهتمامی جهت حمایت و همفکری با بخش خصوصی دیده نمی شود.

وی تصریح کرد: تعامل میراث فرهنگی با یکی دو دفتر خدماتی به معنی تعامل با صنف نیست، باید با نماینده صنف دفاتر خدمات مسافرتی ارتباط برقرار شود ولی متاسفانه گویی 60 دفتر خدمات مسافرتی تعطیل شده در این استان وجود ندارد، مسلما ما فعالان این دفاتر مشکلات جهانی را درک می کنیم، اما حداقل انتظار این بود که با نماینده بخش خصوصی تعاملی در جهت کاهش این بحران صورت گیرد.

شرط و شروط برای یک بخشنامه

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان مرکزی با اشاره به بخش نامه ابلاغ شده از سوی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: طبق یک بند از این بخش نامه به جهت تسهیل شرایط دفاتر متضرر شده از کرونا، دفاتر مسافرتی که طبق آیین نامه باید در اماکن تجاری و اداری فعالیت کنند، می توانند به جهت کاهش هزینه ها در اماکن دارای موقعیت اداری هم فعالیت داشته باشند، اگر مدیران اعلام می کنند که تابع تصمیمات کشوری هستیم باید این بخش نامه را اجرایی کنند، اما معاونت گردشگری استان، نامه ای ارسال می کند که موضوع موقعیت اداری چنانچه از نظر قوانین مرتبط با شهرداری ها بلامانع باشد، مورد تایید است.

وی افزود: مسلما در زمان صدور این بخشنامه از سوی وزارتخانه رایزنی و هماهنگی با شهرداری های صورت گرفته است که اگر این امر در تهران صورت نگرفته باشد، در صدور بخش نامه تخلف صورت گرفته، اما اگر رایزنی صورت گرفته است، پس چرا اداره کل میراث فرهنگی چوب لای چرخ دفاتر می گذارد و مسئله قوانین شهرداری ها به میان می آید؟ متاسفانه این شرط گذاری ها جهت حمایت از دفاتر خدمات مسافرتی آسیب دیده نیست چراکه قطعا شهرداری موافقت نمی کند یک کسب و کار تجاری در کنار یک واحد مسکونی فعالیت کند.

سفرها به سمت سفرهای مسئولانه و هوشمند سوق یابند

نظامی در خصوص انجام سفرها اظهار کرد: برخی سفرها ممکن است باعث شیوع بیشتر بیماری کووید 19 شود که باید جلوی آن گرفته شود، به همین دلیل باید سفرها به سمت سفرهای مسئولانه و هوشمند سوق یابند. سفرهای انفرادی را باید تا حد امکان جلوگیری کرد و مردم به سمت سفرهای گروهی هدایت شوند، در سفرهای انفرادی امکان نظارت بر رعایت و اجرای پروتکل های بهداشتی وجود ندارد، اما در سفرهای گروهی از جانب دفاتر خدمات مسافرتی می توان چتر نظارتی را گسترش داد، چراکه دفاتر آیین نامه سفرهای هوشمند را دارند که می توان پروتکل ها و فاصله گذاری در جریان سفر، اقامت و ... را در قالب این آیین نامه اجرایی کرد.

وی تاکید کرد: مسلما اگر سفرها به این سمت هدایت شود، می توان یک صنعت را نجات داد. سفرهای گروهی می تواند دفاتر، اقامتگاه ها، هتل ها و ... را فعال کند.

گلایه از برخی شرکتهای تامین کننده خدمات

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان مرکزی با ابراز گلایه از برخی شرکتهای تامین کننده خدمات گفت: متاسفانه در این شرایط، شرکتهای هواپیمایی و ریلی علیرغم اینکه شاهد هستند که دفاتر خدماتی در چه وضعیتی قرار دارند، اما راسا اقدام به بلیط فروشی می کنند. در اراک انجمن تلاش کرد که قطار فدک برای مسیر اراک-مشهد فعال شود، چرا که ضمن منفعت برای شهر و شهروندان منافع اقتصادی برای دفاتر خدمات مسافرتی داشت، اما متاسفانه شرکت فدک با نصب بیلبورد در شهر و ارائه شماره تماس و آدرس سایت مستقیما اقدام به فروش بلیط کرد. نظامی تصریح کرد: اگر مسئولان نمی توانند حمایتی از این دفاتر کنند، حداقل می توانند از چنین اقداماتی در شهر جلوگیری کنند تا سنگ اندازی در کار دفاتر خدمات مسافرتی افزایش پیدا نکند.

کرونا رمقی در جان گردشگری نگذاشته است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو