بررسی گوشی گلکسی a01 یک کره ای خوش قیمت و کار راه انداز!

بررسی گوشی گلکسی a01 یک کره ای خوش قیمت و کار راه انداز!


منبع: آرگا

106

1399/8/6

15:04


چنانچه در جستجوی یک گوشی اندوریدی خوب با ظاهری تقریبا مدرن هستید که ساخت شرکت سامسونگ باشد، گلکسی a01 می تواند بهترین گزینه انتخابی  باشد. این اسمارتفون کره ای یک گوشی میان رده رو به پایین محسوب می شود و قیمت ارزانی دارد. با بررسی گلکسی a01 همراه این مطلب ار آرگا باشید.

بررسی گوشی گلکسی a01 یک کره ای خوش قیمت و کار راه انداز!

ممکن است جزو آن دسته از افرادی باشید که قبل از خرید یک گوشی علاقمند هستید تا ابتدا اطلاعات کافی درباره آن کسب نموده و سپس اقدام به خرید گوشی مورد علاقه خود نمایید. در این مطلب قصد داریم به بررسی گوشی گلکسی a01 بپردازیم. این گوشی بحث برانگیز کره ای یکی از میان رده های رو به پایین شرکت سامسونگ است که با ظاهر نسبتا مدرن قیمت ارزانی داشته و در دسامبر ۲۰۱۹ به بازار معرفی شده است.

بررسی گوشی کره ای گلکسی a01

دارای:

  • قیمت ارزان
  • اندروید ۱۰.۰
  • ظاهر خوب و نسبتا مدرن

در مقابل:

  • حافظه رم پایین
  • فاقد اسکنر انگشت
  • پردازنده ضعیف

در چند سال اخیر شرکت هایی مانند هواوی، شیائومی و حتی سامسونگ بر روی تولید گوشی های ارزان قیمت سرمایه گذاری ویژه ای نموده اند و گوشی های اندرویدی ارازن قیمتی را روانه بازار نموده اند. یکی از جدیدترین اسمارتفون های ارازنی که شرکت سامسونگ به بازار عرضه کرده است گوشی گلکسی a01 می باشد که در دسامبر ۲۰۱۹ از آن رونمایی شد.

با توجه به قیمتی که گلکسی a01 دارد ، می توان آن  را گوشی میان رده رو به پایین محسوب نمود. از این رو نباید انتظارات زیادی از گلکسی a01 داشت. یکی از ویژگی های مثبت این اسمارتفون داغ نکردن آن است. می توان گفت گلکسی a01 بیشتر مناسب افراد پرمشغله است که به یک گوشی برای چک کردن پیامک و اعلان ها نیاز دارند و در ضمن نمی خواهند هزینه زیادی صرف یک گوشی اندرویدی کنند. چنانچه قصد خرید این گوشی کره ای با ظاهر نسبتا مدرن را دارید با بررسی گلکسی a01 همراه ما باشید.

ظاهر نسبتا مدرن

می توان ظاهر خوب و نسبتا مدرن گلکسی a01 را یکی از نقاط قوت این گوشی محسوب کرد. بررسی ها نشان می دهد در این رنج قیمتی کمتر گوشی قادر است از لحاظ ظاهر و سبک طراحی با آن رقابت کند. در نمای روبرو نمایشگری با حاشیه های تقریبا باریک را شاهد خواهید بود که این امر در دو حاشیه سمت راست و چپ به شکل محسوسی دیده می شود. حاشیه پایین صفحه نمایش نسبت به دیگر بخش ها ضخیم تر به نظر می رسد. در قسمت بالای این نمایشگر نیز شاهد ناچ هستیم که دوربین سلفی را همراهی می کند.

گلکسی a01 با ابعاد بدنه ۱۴۶.۳*۷۰.۰* ۸.۳ میلیمتر و وزن حدود ۱۴۹ گرم در مقایسه با اسمارتفون های پرچمدار سال ۲۰۱۹ یک گوشی مینیاتوری به حساب می آید و با داشتن نمایشگر ۵.۷ اینچی که عرض کمی دارد غیر ممکن است به راحتی از دست رها شود یا روی زمین سقوط کند. در ضمن صفحه نمایش این گوشی به محافظ نمایشگر اضافی و پوشش اولئوفوبیک مجهز است به این ترتیب نگرانی برای باقی ماندن اثر انگشت روی صفحه نمایش وجود ندارد. البته نسبت به خراش و ضربات احتمالی حساس بوده به این ترتیب استفاده از محافظ صفحه نمایش توصیه می شود.

جنس فریم اصلی گلکسی a01 از پلاستیک مات می باشد که ظاهر چندان جالبی به گوشی نداده و در ضمن پلاستیکی بودن قاب گوشی در موارد بسیاری موجب ازیاد آسیب به قاب می شود. حال پنل پشتی گوشی گلکسی a01 را مورد بررسی قرار می دهیم. در این پنل ویژگی خیلی خاصی مشاهده نمی شود و شکلی صیقلی دارد. در گوشه سمت چپ و بالای پنل پشتی لنزهای دوربین اصلی و فلش ال ای دی درون قابی مستطیلی شکل جای گرفته اند. در وسط این پنل هم لوگوی سامسونگ حک شده و متاسفانه خبری از اسکنر اثر انگشت نیست. به این ترتیب برای قفل گشایی نمایشگر باید از پین یا الگو بهره بگیرید.

بهتر بود سامسونگ با اندکی افزایش قیمت گوشی، آن را به حسگر اثر انگشت مجهز می کرد چرا که دیگر استفاده از پین و رمز الگویی امر منسوخ شده ای محسوب می شود. در ادامه بررسی پنل پشتی گوشی گلکسی a01 باید به قرارگیری بلندگو در این قاب اشاره کرد که این موضوع طراحی هفت سال پیش را یادآوری می کند. از زمان استیو جابز به بعد تمام بلندگوها در لبه قاب پشتی مخفی می شدند. و حال سامسونگ با چنین طراحی خاطرات سال ۲۰۱۳ را زنده کرده است.

با توجه به اینکه گلکسی a01 به عنوان گوشی ارازن قیمت به بازار عرضه شده به این ترتیب کیفیت ساخت بالا و استفاده از مواد خیلی مقاوم در آن انتظار نمی رود. قاب اصلی و قاب پشتی از جنس پلاستیک بوده و در ضمن پنل پشتی در برابر خراش و تماس با اشیاء نوک تیز خیلی حساس بوده و به راحتی دچار خش و خط خوردگی می شود. به این ترتیب استفاده از محافظ قاب یا کیف و گارد موبایل همواره توصیه می شود. در پایان این بخش قابل ذکر است گلکسی a01 با سه رنگ آبی، مشکی و قرمز به بازار روانه می شود و این گوشی از اتصال همزمان دو سیمکارت پشتیبانی می کند. سوکت شارژر آن از نوع Micro USB 2.0 می باشد و نکته منفی اینجاست که با این سوکت طبیعتا از قابلیت شارژ سریع نیز پشتیبانی نخواهد کرد.

نمایشگر ۵.۷ اینچی

گلکسی a01 به نمایشگری ۵.۷ اینچی از نوع PLS TFT با رزولوشن ۷۲۰*۱۵۲۰ پیکسل مجهز شده است که تراکم پیسکلی آن در حدود ۳۰۱ پیکسل در هر اینچ می باشد. واضح است که سامسونگ جهت کاهش هزینه تولید این گوشی از پنل TFT بهره برده است چرا که این پنل ها هزینه تولید کمی دارند و متاسفانه عملکرد مطلوبی نیز ارائه نمی کنند. به این ترتیب از لحاظ کیفیت عملکرد نمی توان آن ها را با پنل های اولد یا آمولد مقایسه کرد.

بررسی ها نشان می دهد وضوح تصویر و تراکم پیکسلی نمایشگر گلکسی a01 معمولی بوده و در ضمن روی نمایشگر و پنل جلوی گوشی به خوبی با شیشه ضد خش پوشانده نشده به این ترتیب حتما از یک لایه گلس محافظ ال سی دی استفاده کنید. سامسونگ تلاش کرده حاشیه های نمایشگر گوشی را تا حدودی باریک طراحی نماید تا ظاهر گلکسی a01 جذابتر به نظر برسد. از این رو صفحه نمایش حدود ۷۵.۱ درصد از نمای روبروی دستگاه را به خود اختصاص داده است که در این رنچ قیمتی، مناسب و جالب توجه است.

با توجه به سایز ۵.۷ اینچی نمایشگر گلکسی a01 تماشای محتوا، وبگردی و… خیلی لذت بخش نبوده مگر این که به چنین ابعاد صفحه نمایش عادت داشته باشید یا تاکنون از گوشی های با نمایشگر بزرگتر استفاده نکرده باشید. صفحه نمایش گلکسی a01 کیفیت معمولی داشته و تصاویر روی آن تقریبا شارپ بوده ولی اینگونه نیست که کیفیت آن ها بالاتر از حد انتظار باشد. ضمنا با توجه به پنل TFT گوشی کنتراست خیلی خوبی ارائه نمی شود که می توانست بهتر از این باشد. در بخش روشنایی باید گفت با تنظیم روشنایی روی ۱۰۰ می توانید در محیط های باز و زیر نور آفتاب از نمایشگر گلکسی a01 به خوبی بهره بگیرید. البته اگر میزان نور تابیده شده خیلی زیاد نباشد.

سخت افزار نه چندان قدرتمند

با توجه به این که گلکسی a01 میان رده ای رو به پایین و ارازن قیمت است، نباید انتظار داشت که پردازنده خیلی قوی در آن استفاده شده باشد. پردازنده به کار رفته در این گوشی اسنپ دراگون نسل چهارم(Snapdragon 439(12mm)) است. به این ترتیب نباید توقع اجرای بازی های سه بعدی، نرم افزارهای سنگین و دانلود سریع داشت. از این رو اگر گیمر نیستید و یا در زندگی عجله ای ندارید این اسمارتفون گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

این چیپست هشت هسته ای بوده که شامل چهار هسته cortex-A53 با فرکانس کاری ۱.۴۵ گیگاهرتز و چهار هسته cortex-A53 با فرکانس کاری ۱.۹۵ گیگاهرتز می باشد. در ضمن پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۰۵ نیز این چیپست را همراهی نموده و به تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی می پردازد. تراشه مذکور قدرت عملکردی بالایی نداشته و ظرفیت حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی دستگاه نیز چندان خوب نبوده و متاسفانه حافظه رم نیز پایین و ۲ گیگابایت است. ولی امکان ارتقا حافظه با نصب کارت میکرو اس دی فراهم شده است که البته توصیه نمی شود چرا که این امر موجب افزایش حجم ذخیره داده ها در گوشی و بروز لگ و تاخیر می گردد.

می توانید به اجرای بازی های معمولی و ساده در این دستگاه بپردازید ولی انتظار نداشته باشید بازی مانند پابچی موبایل در آن بدون مشکل و به مدت طولانی اجرا شود. بررسی ها نشان می دهد گوشی گلکسی a01 قدرت پردازشی آنچنان مطلوبی نداشته و ممکن است در مواقعی برای استفاده عادی و روزانه هم با لگ و تاخیر روبرو شوید.

نرم افزار به روز

از قابلیت های خوب و اصلی گلکسی a01 بهره گیری از سیستم عامل و بستر نرم افزاری به روز می باشد. به طور پیش فرض بر روی این گوشی اندروید ۱۰.۰ نصب بوده و رابط کاربری One UI 2  آن را همراهی می کند. همانطور که می دانید این رابط کاربری جدیدترین نسخه از سری لانچرهای اختصاصی سامسونگ است که بر اساس بررسی های صورت گرفته عملکردی خوب و بهینه داشته هرچند فاقد مشکل هم نیست.

می توان گفت با توجه به سخت افزار به کار رفته نسبتا ضعیف در این اسمارتفون بهتر بود سیستم عامل سبکتر اندروید وان در آن نصب می شد تا منابع سخت افزاری، زیاد درگیر بستر نرم افزاری سنگین اسمارتفون نشوند. در بررسی ها مشخص شد از لحاظ نرم افزاری نیز گلکسی a01  با لگ و تاخیرهایی همراه است. به طوری که در هنگام استفاده روزانه مانند وبگردی، ارسال پیامک و اجرای برنامه هایی مانند تلگرام و اینستاگرام نیز دچار لگ و تاخیر می شود که باافزایش حجم ذخیره سازی گوشی این لگ و تاخیرها نیز شدت پیدا می کنند.  به طور کلی می توان عملکرد نرم افزاری گلکسی a01  را خوب اما نه عالی دانست. در ضمن ویژگی هایی مانند مخفی کردن سه دکمه مجازی نویگیشن، امکان استفاده از گوشی در حالت تمام صفحه، امکان فعال کردن حالت Dark mood و … نیز در این بستر نرم افزاری فراهم شده است.

دوربین دوگانه

سامسونگ گلکسی a01  را در پنل پشتی به دوربین اصلی دوگانه مجهز ساخته است که شامل یک لنز ۱۳ مگاپیکسلی واید با دریچه دیافراگم f/2.2  و یک لنز ۲ مگا پیکلسی از نوع عمقی با دریچه دیافراگم f/2.4 می باشد. نباید از این گوشی مینیمالیستی انتظار عکاسی شاهکار یا گرفتن تصاویر حرفه ای داشت. چرا که عکس ها کیفیت مطلوبی نداشته و زوم خوبی ندارند. پیشنهاد می کنیم از عکاسی در شب نیز با این اسمارتفون صرف نظر کنید.

البته در بررسی ها مشخص شد می توانید در شرایط نوری مناسب با دوربین اصلی تصاویر معمولی و پرتره  را با جزئیات خوب به ثبت برسانید که در حد گوشی کیفیت مطلوبی به نظر می رسد. دوربین سلفی گلکسی a01  نیز ۵ مگا پیکسلی است که تعریف چندانی ندارد و نمی تواند تصاویر پرتره را ضبط کند. این لنز کیفیت بسیار معمولی ارائه نموده و شاید نتوان از ویدئوها و تصاویر ضبط شده با آن برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بهره برد.

بررسی ها حاکی از آن است که متاسفانه دوربین سلفی گلکسی a01 نیز در محیط های کم نور و تاریک همانند دوربین اصلی کیفیت خوبی نداشته و در مجموع عملکرد دوربین های این اسمارتفون معمولی بوده و چیزی فراتر از رنج قیمتی دستگاه عرضه نمی دارند.

باتری

از آن جا که با گلکسی a01 نمی توانید به اجرای بازی های سنگین بپردازید و ویدئو یا عکس های باکیفیتی در آن ذخیره داشته باشید به این ترتیب به باتری قدرتمندی هم نیاز پیدا نمی کنید. به نظر ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی باتری این گوشی احتیاجات کاربر را مرتفع خواهد ساخت. البته در یک استفاده معمولی باتری می تواند انرژی گوشی را برای یک روز بدون مشکل فراهم سازد. در پایان قابل ذکر است گلکسی a01 از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی کند و برای شارژ صد در صدی آن به زمانی حدود ۲ تا ۲.۵ ساعت نیاز است.

جمع بندی

گلکسی a01 گوشی کوچک و خوش دستی است که سعی کرده تا طراحی مدرنی هم داشته باشد و با قیمت ارزانی که دارد نمی توان از آن انتظار بالایی داشت. به هر حال اگر به گوشی مینیمالیستی با سبک کلاسیک علاقمند هستید این اسمارتفون گزینه مناسبی خواهد بود. از ویژگی های مثبت و جذاب این گوشی داغ نکردن سریع و اندورید بروز آن می باشد که این امکان را می دهد جدیدترین اپ ها را روی گوشی خود نصب کنید.به طور کلی با توجه به قیمت ارزان گلکسی a01 آن را گوشی میان رده رو به پایین در نظر بگیرید که می تواند برای رفع نیازهای روزمره مناسب باشد. همچنین بد نیست قبل از اقدام به خرید این گوشی، بررسی گوشی سامسونگ A10S و گوشی سامسونگ A20S را نیز مشاهده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو