مرحله پیش‌فروش آبان ماه  محصولات سایپا با مرحله مهرماه سه تفاوت عمده دارد.

1-پیش‌فروش محصولی که هنوز وارد بازار نشده است

2- جهش قیمت

3-تعداد محصولات

پیش فروش شاهین

 اولین تفاوت این دوره با دوره پیشین حضور خودروی شاهین در جدول فروش سایپا است. این خودرو اگرچه در پیش‌ فروش خردادماه در فهرست حضور داشت، اما در فهرست پیش‌فروش مهرماه حذف شده بود. با این حال هرچند که هنوز هیچ یک از شاهین‌های پیش‌فروش شده به مشتریان تحویل نشده است، شاهدیم که این خودرو مجددا به فهرست پیش‌فروش جدید سایپا افزوده شده است. 

 شنیده‌ها حکایت از آن دارد که ثبت نامی‌های مراحل پیشین، شاهین درخواستی خود را تا پایان سال جاری تحویل خواهند گرفت.

جهش قیمت 5 محصول سایپا

  نکته بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد جهش قیمت‌ها در سری جدید نسبت به مهرماه است. در فهرست پیش‌فروش جدید 5 خودرو مشترک  وجود دارند که تمامی آنها در طرح آبان‌ماه بین 21 تا 38 درصد گران‌تر شده‌اند. براساس طرح جدید «ساینا دنده‌ای» در این مرحله نسبت به مرحله قبل رشد 21.7 درصدی قیمت داشته، قیمت تیبا2 نیز 22.6 درصد نسبت به مرحله قبل افزایش قیمت داشته است.این افزایش قیمت در خصوص تیبا صندوقدار به 22 درصد می‌رسد. رشد قیمت سایپا 151 نیز نزدیک به 39 درصد است و کوییک R نیز رشدی 37.6 درصدی را نسبت به مرحله قبل تجربه کرده است.  

در حوزه تغییر قیمت شاهین نیز ماجرای جالبی دارد، شاهین در اولین مرحله از قرعه کشی با پیش پرداخت 80 میلیون تومانی پیش فروش شد، اما در این مرحله از پیش فروش ، مبلغ پیش پرداخت شاهین، جهش قابل توجهی داشته  و به 133 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است در واقع قیمت شاهین در پیش فروش آبان نسبت پیش فروش این خودرو در خرداد ماه 80 درصد رشد داشته است. البته قیمت نهایی شاهین هنوز مشخص نیست. با این حال به گفته برخی از فعالان صنعت خودرو قیمت احتمالی برای شاهین براساس شرایط پیش‌فروش خودرو سایپا، برابر با ۸۰ میلیون تومان بوده که به معنای آن است که قیمت نهایی این خودرو را حدودا ۱۶۰ میلیون تومان خواهد بود. با توجه به رقمی که در جدول پیش‌فروش آبان‌ماه برای شاهین درنظر گرفته شده است و روال قانونی قیمت‌گذاری این شرکت در پیش‌فروش‌ها پیش‌بینی‌می‌شود که این محصول برای مشتریان این مرحله 267 میلیو‌ن تومان قیمت بخورد. به این ترتیب فاصله قیمتی شاهین در دو مرحله پیش‌فروش خرداد و آبان حدود 105 میلیون‌تومان خواهد بود.

خودرو 1

افزایش تعداد خودرو‌های پیش‌فروش

یکی دیگر از تفاوت‌های این مرحله با مرحله قبل پیش‌فروش سایپا به تعداد خودروهای عرضه شده باز می‌گردد. در مرحله قبل سایپا پنج محصول «ساینا دنده ای»، «تیبا2»، «تیبا صندوقدار»، «سایپا 151» و «کوئیک R» را در میان محصولات پیش فروش خود قرار داده بود، اما در این مرحله 9 محصول در لیست پیش فروش‌ها قرار گرفته‌اند. در این فهرست نام محصولاتی چون «ساینا دنده‌ای»، «تیبا 2»، «تیبا صندوق‌دار»، «سایپا 151»، «شاهین»، «کوییک دنده‌ای»، «کوییک R » و دو مدل «نیسان تک‌سوز و دو گانه‌سوز با لاستیک رادیال» یه چشم می‌خورد.

برخی می گویند این سیاست با مجوز دیروز شورای رقابت برای افزایش قیمت 25 درصدی  محصولات خودروسازان، بی‌ارتباط نیست. سایپا نیز در پیش‌فروش آبان تلاش کرده است از این مجوز حداکثر بهره برداری را داشته باشد.

مطابق با دستور العمل قیمت‌گذاری خودرو مصوب شورای رقابت هر سه ماه یک‌بار قیمت انواع محصولات داخلی متناسب با نرخ تورم بخشی اعلامی از سوی بانک مرکزی تغییر خواهد کرد.

بر همین اساس در 3 ماهه سوم امسال هم خودروسازان با ارائه هزینه‌های تولید درخواست افزایش قیمت‌ها را به وزارت صمت ارائه کردند. در این توافقات خودروسازان مطابق با نرخ تورم بخشی که بانک مرکزی اعلام کرده است، مجاز به افزایش حداکثر 25 درصدی در قیمت‌ها هستند. البته نحوه اجرایی شدن این توافقات به خودروسازان محول شده است، آنان می‌توانند در برخی از محصولات این افزایش قیمت را اجرایی نکرده  یا به صورت چند مرحله اجرایی کنند.

خودرو 2