کی باید تست بارداری داد؟

منبع: نی نی بان

121

1399/8/6

21:13


دچار لکه بینی شده‌اید و از خود می‌‌پرسید آیا این خونریزی ناشی از لانه گزینی است؟ ممکن است قاعدگی کمی عقب افتاده باشد در حالی که شما فکر می‌‌کنید ممکن است باردار باشید؟ بهترین زمان برای تست بارداری چند روز بعد از نزدیکی است؟ چند روز بعد از نزدیکی تست بارداری مثبت می شود؟ بسیاری از خانم‌ها بعد از اقدام به بارداری وسوسه می‌شوند تا آزمایش بارداری را زودتر از موعد مقرر انجام دهند اما اینکار اغلب با نتایج کاذب همراه می‌شود. 

لانه گزینی به چه معنی است؟
پیش از آنکه بگوییم تست بارداری چند روز بعد از نزدیکی نشان می دهد، ابتدا باید مطالبی را درمورد لانه گزینی برایتان شرح دهیم. پس از لقاح، تخمک از لوله رحمی به سمت رحم حرکت می‌کند. پوشش رحم یا آندومتر آماده پذیرش تخمک بارور شده است. این سفر معمولاً حدود شش تا هشت روز طول می‌‌کشد. تخمک با رسیدن به رحم به دیواره آن متصل می‌شود و به درون مخاط فرو رفته و آماده رشد خواهد شد. لانه گزینی چند روز طول می‌‌کشد و گاهی اوقات با خونریزی جزئی همراه است.

آیا خونریزی من ناشی از لانه گزینی است یا پریود ماهانه؟
هر بارداری با دیگری متفاوت است. تمامی خانم ‌ها به دنبال لانه گزینی تخمک در رحم دچار خونریزی نمی ‌شوند. اما به طور کل بین این دو خونریزی تفاوت‌هایی وجود دارد که می‌توان آنها را با هم تمایز داد:
خونریزی ناشی از لانه گزینی به رنگ قهوه ای تیره یا صورتی مایل به قرمز است. خونریزی ناشی از قاعدگی اغلب به رنگ قرمز تند است و معمولاً خونریزی ناشی از لانه گزینی با لخته همراه نیست.
خونریزی لانه گزینی از چند ساعت تا چند روز طول خواهد کشید. معمولاً سبک است و مداوم نیست. خونریزی ناشی از قاعدگی، اما شدیدتر است و برای چهار روز یا بیشتر طول می‌کشد.
خونریزی ناشی از لانه گزینی معمولاً ده روز پس از تخمک گذاری اتفاق می‌‌افتد. اما قاعدگی معمولاً 14 روز بعد از تخمک گذاری رخ می‌دهد.
گرفتگی عضلات مرتبط با کاشت خفیف است و خیلی زود برطرف می‌‌شود. در قاعدگی گرفتگی عضلات شکم به نسبت شدیدتر است

بعد از لانه گزینی چه اتفاقی می‌ افتد؟
بیایید بررسی کنیم که پس از آزاد شدن تخمک از تخمدان، چه اتفاقی برای هورمون‌ها می‌‌افتد:
طی چرخه ماهیانه، تخمک تخمدان را ترک می‌‌کند. پوسته ای که تخمک را در خود دارد، جسم زرد نامیده می‌‌شود و عامل آزاد سازی هورمون‌های استروژن و پروژسترون است. سطح پروژسترون نشان می‌‌دهد که پوشش رحم برای دریافت تخمک بارور شده آماده است یا خیر!.
اگر تخمک کاشته نشود، سطح پروژسترون دوباره کاهش می‌یابد و پوشش رحم از بین می‌‌رود، در نتیجه خونریزی ماهانه تقریباً دو هفته پس از تخمک گذاری رخ می‌دهد.
اگر لانه گزینی اتفاق بیفتد، در این صورت لازم است رحم به جسم زرد سیگنال بدهد تا تولید پروژسترون را برای حفظ پوشش داخلی رحم ادامه دهد. این عمل توسط جفت تازه تشکیل شده و ترشح هورمونی به نام "گنادوتروپین جفتی انسانی" یا hCG انجام می‌‌شود.
همیشه در بدن خانم‌ها مقادیر کمی از hCG وجود دارد، اما پس از کاشت، این سطح افزایش می‌‌یابد. این هورمون است که در آزمایش بارداری جواب مثبت را نشان می‌دهد. مقدار hCG موجود در بدن در حالت عادی برای جواب مثبت در آزمایش کافی نیست. با این حال طی هشت هفته اول بارداری، سطح hCG هر دو روز دو برابر می‌‌شود. بنابراین اگرچه انتظار آسان نیست اما فقط چند روز می‌تواند بین یک تست مثبت و منفی تفاوت ایجاد کند.

روش های آزمایش بارداری
آزمایش ادرار
طی سال‌های اخیر بیبی چک‌های خانگی پیشرفته شده و به اندازه کافی حساس هستند تا مقادیر کم hCG را در ادرار تشخیص دهند. حساسیت آزمایش روی بسته بندی به مقدار mlU/ml (واحد بین المللی میلی بر میلی لیتر) نشان داده شده است. هرچه تعداد mlU / ml کمتر باشد، حساسیت کیت تست بیشتر است. دامنه معمولاً بین 10mIU / ml تا 50 mIU / ml است.
چند روز بعد از نزدیکی تست بارداری جواب میده بی بی چک
اگر بپرسید تست بارداری چند روز بعد از نزدیکی باید انجام شود، باید بگوییم برخی از این آزمایشات ممکن است چهار روز قبل از پریود مقدار hCG کافی را تشخیص دهند. این مدت بین شش تا هشت روز پس از تخمک گذاری و بارداری است. اما به طور معمول این موضوع در تمامی تست‌ها صادق نیست و حدود 10 روز یا بیشتر پس از تخمک گذاری طول می‌ کشد تا نتیجه یک آزمایش مثبت شود.حتی با استفاده از حساس ترین آزمایشات، ممکن است hCG کافی در خون یا ادرار برای تشخیص وجود نداشته باشد و این مسئله می‌تواند منجر به جواب منفی کاذب شود. اگر تست دادید و منفی بود چند روز صبر کنید و دوباره آزمایش دهید. ممکن است سطح هورمون ادرار شما به اندازه کافی بالا رفته باشد تا آزمایش بتواند آن را تشخیص دهد.
آزمایش خون
اگر بپرسید تست بارداری چند روز بعد از نزدیکی باید انجام شود میگوییم که hCG در خون، خیلی زودتر از ادرار تشخیص داده می‌شود. شش تا هشت روز پس از بارداری، آزمایش خون ممکن است مثبت باشد در حالی که ادرار هنوز منفی است!
تست بارداری چند روز بعد از نزدیکی آزمایش خون
برای انجام آزمایش خون باید به پزشک مراجعه کنید، اما احتمالاً پزشک توصیه می‌کند تا تاریخ آغاز قاعدگی صبر کنید و اگر به تعویق افتاد آزمایش خون بدهید.اکثر پزشکان حتی اگر با بی بی چک نتیجه مثبتی گرفته باشید باز توصیه می‌کنند برای تأیید این مسئله آزمایش خون بدهید.
تست بارداری چند روز بعد از نزدیکی چه مدت بعد از لانه گزینی آزمایش بارداری بدهیم؟
زمان مشخصی برای انجام آزمایش بارداری پس از لقاح وجود ندارد. می‎توانید به محض عقب افتادن قاعدگی آزمایش بدهید ولی شاید بهتر باشد یک هفته بیشتر صبر کنید. در این میان عوامل مختلفی تاثیرگذار است. این احتمال وجود دارد که در ابتدای تخمک گذاری باردار شده باشید. در نتیجه احتمالاً جواب مثبت را سریع تر می‌توانید دریافت کنید. گاهی نیز به دلیل حاملگی خارج رحمی یا تومور ممکن است آزمایش منفی باشد گرچه خانم مطمئن است باردار شده است.
گاهی نیز لکه بینی بجای آنکه ناشی از لانه گزینی باشد مربوط به لکه بینی فاز لوتئال است که در اثر افزایش موج دوم استروژن ایجاد می‌شود. بسیاری از خانم‌ها این لکه بینی کاملا طبیعی را بدون آنکه باردار باشند تجربه می‌‌کنند. برعکس بسیاری از زنان هم باردار می‌شوند و هرگز خونریزی لانه گزینی را تجربه نمی‌کنند.خستگی، حالت تهوع، سینه‌های حساس و مهمتر از همه عقب افتادن پریود از دیگر علایمی هستند که در کنار خونریزی ناشی از لانه گزینی می‌توانند باعث شود به دنبال آزمایش بارداری بروید.

تست های بارداری منفی کاذب
گاه جواب آزمایشات بارداری منفی می ‌شود اما چرا؟
خیلی زود آزمایش داده‌اید
ممکن است سطح hCG در ادرار هنوز آنقدر بالا نرفته باشد که بتواند در ادرار تشخیص داده شود. در حالت ایده آل، برای انجام آزمایش باید حدود هفت روز پس از عقب افتادن قاعدگی صبر کنید. به این ترتیب سطح hCG افزایش می‌‌یابد و احتمال مثبت شدن تست بارداری بالا می‌رود.
ادرار رقیق بوده است
بهترین زمان برای انجام آزمایش، اولین ادرار روز است. در این شرایط سطح hCG در طول شب در ادرار جمع شده و به راحتی قابل تشخیص است.اگر به منفی بودن جواب آزمایش شک دارید بعد از یک هفته اگر هنوز پریود نمی‌شوید دوباره آزمایش بدهید یا به پزشک مراجعه کنید.پزشک احتمالاً آزمایش خون یا سونوگرافی را برای تأیید بارداری یا کشف دلیل به تعویق افتادن قاعدگی انجام می‌دهد.
آزمایش یا عدم آزمایش
بسیاری از تست‌های بارداری ادعا می‌‌کنند که از روز اول عقب افتادن قاعدگی یا حتی زودتر از آن می‌توانند بارداری را تشخیص دهند. این ادعا همیشه واقعی نیست پس بی دلیل خود را نگران نکنید.
حال که می دانید تست بارداری چند روز بعد از نزدیکی باید انجام شود، عجله نکنید تا صحیح ترین جواب را دریافت کنید.

تست بارداری چند روز بعد از نزدیکی باید انجام شود؟
باید بگوییم برخی از این آزمایشات ممکن است چهار روز قبل از پریود مقدار hCG کافی را تشخیص دهند. این مدت بین شش تا هشت روز پس از تخمک گذاری و بارداری است. اما به طور معمول این موضوع در تمامی تست‌ها صادق نیست و حدود 10 روز یا بیشتر پس از تخمک گذاری طول می‌ کشد تا نتیجه یک آزمایش مثبت شود.حتی با استفاده از حساس ترین آزمایشات، ممکن است hCG کافی در خون یا ادرار برای تشخیص وجود نداشته باشد و این مسئله می‌تواند منجر به جواب منفی کاذب شود. اگر تست دادید و منفی بود چند روز صبر کنید و دوباره آزمایش دهید. ممکن است سطح هورمون ادرار شما به اندازه کافی بالا رفته باشد تا آزمایش بتواند آن را تشخیص دهد.

چند روز بعد از نزدیکی می توانیم ازمایش خون بدهیم؟
hCG در خون، خیلی زودتر از ادرار تشخیص داده می‌شود. شش تا هشت روز پس از بارداری، آزمایش خون ممکن است مثبت باشد در حالی که ادرار هنوز منفی است!

بهترین زمان برای انجام تست بارداری چند روز بعد از نزدیکی است؟
برای دریافت صحیح ترین جواب بهتر است تا یک هفته بعد از موعد قاعدگی صبر کرده و سپس تست بارداری انجام دهید.

یک روز از موعد قاعدگیم گذشته اما بی بی چک منفی بود ممکنه باردار باشم؟
بله. ممکن است سطح hCG در ادرار هنوز آنقدر بالا نرفته باشد که بتواند در ادرار تشخیص داده شود. در حالت ایده آل، برای انجام آزمایش باید حدود هفت روز پس از عقب افتادن قاعدگی صبر کنید. به این ترتیب سطح hCG افزایش می‌‌یابد و احتمال مثبت شدن تست بارداری بالا می‌رود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو