سکسکه نوزاد، علت آن چیست؟

منبع: نی نی بان

130

1399/8/6

21:52


مادران جوان معمولا در طول اولین سال زندگی نوزاد برای نخستین بار با برخی مشکلات رایج نوزادان مواجه می شوند. از سویی دیگر مشاهده مراحل رشد نوزاد و دیدن اولین تلاش های بامزه او برای نشستن، راه رفتن و ... نیز برای مادر بسیار شیرین و لذت بخش است. سکسکه نوزاد یکی از مواردی است که درصورت تکرار شدن می تواند برای والدین نگران کننده باشد.

علت سکسکه در نوزادان چیست؟
سکسکه نوزاد کاملا شبیه سکسکه بزرگسالان بوده و تفاوتی با آن ندارد. در واقع سکسکه در اثر انقباضات عضله دیافراگم رخ می دهد. دیافراگم یکی از مهمترین ماهیچه های تنفسی است که قفسه سینه را از حفره شکم جدا می کند. این عضله باریک در هنگام تنفس به سمت بالا و پایین حرکت می کند. انقباضات ریتمیک عضله دیافراگم با بسته شدن سریع و ناگهانی تارهای صوتی همراه است که در نتیجه خروج هوای اضافه از میان تارهای صوتی باعث ایجاد صدای سکسکه در فرد می شود.
علت اصلی بروز سکسکه هنوز ناشناخته است. دیافراگم به دستور مغز عمل می کند. بنابراین هنگامی که سکسکه رخ می دهد مغز به دیافراگم دستور می دهد که به صورت سریع و ناگهانی منقبض شود ولی با این حال علت ارسال این سیگنال ها همچنان یک رمز و راز است.
بسیاری از نوزادان معمولا به دنبال تغذیه دچار سکسکه می شوند. نوزاد در صورت تغذیه سریع و یا بیش از حد مقداری هوا را درضمن خوردن شیر می بلعد. بلع هوای اضافه باعث بزرگتر شدن معده نوزاد می شود. در نتیجه این هوای اضافه برای خروج بالا آمده و با فشار به عضله دیافراگم باعث ایجاد سکسکه در نوزاد می شود. در بسیاری دیگر از مواقع نیز سکسکه های نوزاد به صورت کاملا ناگهانی شروع می شوند که در این شرایط می توان موارد زیر را به عنوان عامل ایجاد سکسکه در نظر گرفت.

سایر عوامل ایجاد سکسکه در نوزاد عبارتند از
تغییرات دما
تغییرات ناگهانی دمای معده یکی از عوامل تحریک سکسکه به شمار می رود. به عنوان مثال دادن یک نوشیدنی گرم به نوزاد به دنبال تغذیه او با شیر سرد و یا بالعکس می تواند منجر به بروز سکسکه شود. این مساله کاملا طبیعی بوده و عاملی برای نگرانی محسوب نمی شود.
رفلاکس گوارشی
همراه بودن سکسکه نوزاد با درد و ناراحتی می تواند نشانه ابتلا نوزاد به یک بیماری اساسی مانند رفلاکس ﮔﺎﺳﺘﺮوازوﻓﺎژﻳﺎل و یا به بیان ساده تر رفلاکس معده به مری باشد.
رفلاکس نوزاد که به رفلاکس گوارشی نیز موسوم است وضعیتی است که در آن مواد غذایی هضم شده یا نیمه هضم همراه با اسیدهای معده به سمت مری بازمی گردد. حرکت محتویات اسیدی معده به سمت بالا باعث تحریک دیافراگم و در نتیجه ایجاد سکسکه در نوزاد می شود.
این عارضه در نوزادان به ندرت تبدیل به یک مشکل جدی شده و معمولا تا پایان یک سالگی خود به خود از میان می رود. در واقع تا هنگامی که نوزاد از رشد طبیعی برخوردار بوده و کاملا سرحال به نظر می رسد نیازی به نگرانی نیست. ولی با این حال در صورت وجود هر گونه علایم رفلاکس می توانید برای اطمینان از سلامت نوزاد به پزشک متخصص اطفال مراجعه و با او مشورت کنید.
در برخی مواقع نیز ممکن است سکسکه نوزاد در حین رفلاکس های دردناک گوارشی ایجاد شود.
علائم زیر می توانند نشانه وجود مشکل اساسی در سلامت نوزاد باشند؛ بنابراین در صورت مشاهده هر یک از این علائم در اولین فرصت به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید:
استفراغ های مداوم و جهشی
بالا آوردن مایعات سبز یا زرد رنگ
امتناع از خوردن شیر یا غذا
عدم افزایش وزن
وجود خون یا موادی شبیه دانه های قهوه در استفراغ نوزاد
مشاهده خون در مدفوع
سرفه های مزمن و یا مشکل در تنفس
بی قراری و تحریک پذیری پس از تغذیه
خروج هوای اضافه
حاصل مطالعات محققان در سال 2012 نشان داد که سکسکه نوزاد می تواند در اثر خروج هوای اضافه در معده ایجاد شود. بر اساس این مطالعه نوزاد در حین تغذیه مقداری هوا را همراه با شیر می بلعد. این هوای اضافه وارد معده شده و عضله دیافراگم را تحریک می کند. دیافراگم در اثر اسپاسم به صورت یک برآمدگی به سمت پایین حرکت کرده و باعث خروج هوای اضافه از معده نوزاد و در نتیجه ایجاد سکسکه می شود.

آیا سکسکه کردن مکرر نوزاد طبیعی است؟
سکسکه در نوزادان امری کاملا طبیعی است. حتی بسیاری از نوزادان در طول سه ماهه اول جنینی و در رحم مادر دچار سکسکه می شوند. سکسکه نوزاد در اثر انقباضات غیرعادی عضله دیافراگم رخ می دهد که می تواند ناشی از تغذیه بیش از حد، وجود گاز و هوای اضافه در معده و یا تغییر ناگهانی درجه حرارت معده باشد. آروغ گیری نوزاد در بین وعده های شیردهی و استفاده از یک پستانک در رفع مشکل سکسکه موثر است. سکسکه نوزاد معمولا خیلی زود و به خودی خود رفع می شود.
در صورت وجود هرگونه نگرانی درمورد سکسکه نوزاد می توانید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید و در پایان اینکه در حین سکسکه نوزاد می توانید تلفن همراه خود را برداشته و شروع به فیلمبرداری کردن از او کنید. مطمئنا سالها بعد دیدن این صحنه باعث خنده و شادی بسیار فرزند شما خواهد شد.

علت سکسکه در نوزادان چیست؟
سکسکه نوزاد کاملا شبیه سکسکه بزرگسالان بوده و تفاوتی با آن ندارد. در واقع سکسکه در اثر انقباضات عضله دیافراگم رخ می دهد. دیافراگم یکی از مهمترین ماهیچه های تنفسی است که قفسه سینه را از حفره شکم جدا می کند. این عضله باریک در هنگام تنفس به سمت بالا و پایین حرکت می کند. انقباضات ریتمیک عضله دیافراگم با بسته شدن سریع و ناگهانی تارهای صوتی همراه است که در نتیجه خروج هوای اضافه از میان تارهای صوتی باعث ایجاد صدای سکسکه در فرد می شود.

آیا سکسکه کردن نوزاد بعد از شیر خوردن طبیعی است؟
بسیاری از نوزادان معمولا به دنبال تغذیه دچار سکسکه می شوند. نوزاد در صورت تغذیه سریع و یا بیش از حد مقداری هوا را درضمن خوردن شیر می بلعد. بلع هوای اضافه باعث بزرگتر شدن معده نوزاد می شود. در نتیجه این هوای اضافه برای خروج بالا آمده و با فشار به عضله دیافراگم باعث ایجاد سکسکه در نوزاد می شود.

چرا نوزادم بعد از شیر خوردن سکسکه می کنه؟
تغییرات ناگهانی دمای معده یکی از عوامل تحریک سکسکه به شمار می رود. به عنوان مثال دادن یک نوشیدنی گرم به نوزاد به دنبال تغذیه او با شیر سرد و یا بالعکس می تواند باعث منجر به بروز سکسکه شود. این مساله کاملا طبیعی بوده و عاملی برای نگرانی محسوب نمی شود.

آیا سکسکه کردن مکرر نوزاد طبیعی است؟
سکسکه در نوزادان امری کاملا طبیعی است. حتی بسیاری از نوزادان در طول سه ماهه اول جنینی و در رحم مادر دچار سکسکه می شوند. سکسکه نوزاد در اثر انقباضات غیر عادی عضله دیافراگم رخ می دهد که می تواند ناشی از تغذیه بیش از حد، وجود گاز و هوای اضافه در معده و یا تغییر ناگهانی درجه حرارت معده باشد. آروغ گیری نوزاد در بین وعده های شیردهی و استفاده از یک پستانک در رفع مشکل سکسکه موثر است. سکسکه نوزاد معمولا خیلی زود و به خودی خود رفع می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو