عوارض قلیان در شیردهی، چیست؟

منبع: نی نی بان

169

1399/8/6

22:51


آیا در طی دوران بارداری قلیون کشیدن را کنار گذاشته بودید، اما حالا که فرزندتان به دنیا آمده است، احساس می کنید مجددا تمایل دارید قلیون بکشید؟ آیا از سینه های خود به فرزندتان شیر می دهید و نگران عوارض جانبی احتمالی قلیون کشیدن در دوران شیردهی بر روی فرزند خود هستید؟ مطالعات نشان داده است که تقریبا نیمی از زنانی که در دوران بارداری عادت قلیون کشیدن خود را رها می کنند، ظرف شش ماه پس از زایمان، دوباره قلیون کشیدن را از سر می گیرند. 

آیا استعمال دخانیات بر شیر مادر تأثیر می گذارد؟
پاسخ کوتاه و روشن است: بله. شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد در مادران شیرده، نیکوتین از طریق شیر مادر به فرزند او منتقل می شود.علاوه بر این، در حالی که شیر مادر هر ماده شیمیایی موجود در قلیون را به نوزاد منتقل نمی کند، مقدار نیکوتین منتقل شده از طریق شیر مادر دو برابر بیشتر از مقدار انتقال یافته از طریق جفت است. ما شما را درک می کنیم، این مساله ای است که در مورد آن باید به آمار نگاه کنیم. اما همه این حقایق برای مادر و نوزاد چه معنی دارد؟

قلیان کشیدن در زمان شیردهی چگونه می تواند بر مادر تأثیر بگذارد؟
استعمال دخانیات به روش های زیر می تواند بر روی یک مادر شیرده تأثیر بگذارد:
 قلیان کشیدن در دوران شیردهی طعم شیر مادر را تغییر می دهد.
عوارض کشیدن قلیان در دوران شیردهی باعث می شود تولید کلی شیر سینه های مادر کاهش یابد.
قلیون کشیدن در دوران شیردهی سبب می شود انگیزه مادر برای شیردهی از سینه ها کاهش یافته که گاهی اوقات منجر به از شیر گرفتن زودهنگام نوزاد می شود.
مضرات کشیدن قلیان در دوران شیردهی چیست و قلیون کشیدن در دوران شیردهی چگونه می تواند بر فرزند شما تأثیر بگذارد؟

قلیون کشیدن در دوران شیردهی ممکن است به شیوه های زیر بر نوزادان تأثیر بگذارد

تغییر الگوهای خواب منظم نوزاد، خوابیدن برای مدت زمان کوتاه تر.
مستعدتر شدن نوزاد به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، با نام SIDS شناخته می شود.
تغییر الگوهای رفتاری نوزاد، مانند اینکه بیشتر مستعد ابتلا به کولیک می شوند.
علاوه بر تأثیرات فوق، محققان آثار و ردپای نیکوتین را در خون و ادرار نوزادان یافته اند. این بدان معنی است که مادری که در دوران شیردهی قلیون می کشد، مواد شیمیایی قلیون را از طریق شیر خود به فرزندش منتقل می کند، که متاسفانه سیستم های نابالغ بدن فرزند شیرخوار او (مانند کبد و ریه ها) در از بین بردن آن سموم کارایی ندارند. البته شاید تعجب کنید که با وجود تمام این ها، متخصصانی مانند آکادمی اطفال آمریکا بر این باورند که علی رغم قلیون کشیدن مادر، مزایای شیردهی از سینه ها به نوزاد در چنین شرایطی، هنوز هم از عوارض جانبی منفی بالقوه آن بیشتر است.
اگر چه نیکوتین موجود در شیر مادر ممکن است به طور مستقیم بر روی فرزند شما تأثیر بگذارد، اما این تنها روشی نیست که قلیون کشیدن می تواند باعث بروز مشکلات شود.
دود دست دوم توسط قلیون در حال سوختن ایجاد می شود و همچنین دودی است که توسط فردی که قلیون می‌کشد، بیرون داده می‌شود. این شرایط محیطی را ایجاد می کند که افراد غیرقلیونی نیز در معرض مواد شیمیایی مضر قرار بگیرند.
هنگامی که فرزند شما در معرض دود دست دوم قلیون قرار می گیرد، خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) افزایش می یابد. ریه های در حال توسعه و تکامل نوزاد و همچنین سیستم گردش خون او، به ویژه در مواجهه با این دود، حساس و آسیب پذیر هستند.
دود دست سوم بقایای به جا مانده ایی است که بر روی پوست، مو و لباس شما و همچنین در تمام محیط اطراف شما باقی می ماند (مانند روی بالشتک های مبل، دیوارها، فرش ها، صندلی های ماشین و غیره). آکادمی اطفال آمریکا این مواجهه را نیز برای سلامتی کودکان و نوزادان خطرناک می داند.

در مورد انواع دیگر دود چه خطراتی وجود دارد؟
شاید شما قلیون نمی کشید، اما به صورت تفریحی از برخی از انواع دیگر دخانیات استفاده کنید. در طی چند سال گذشته، به ویژه در ایالات متحده و کانادا، قانونی شدن استعمال ماری جوانا رو به افزایش است. فروش و استفاده از سیگارهای الکترونیکی که همچنین به عنوان ویپ (vaping) معروف هستند نیز رو به اقبال است. اگرچه نگاه منفی نسبت به هر دو این مواد در حال از بین رفتن است، اما تأثیرات منفی آن ها بر سلامتی همه افراد اعمال می شود که این شامل شما و فرزندتان نیز هست. 
در حالی که باید مطالعات بیشتری در مورد اثرات ماری جوانا و شیردهی انجام شود، شواهد اولیه به این واقعیت اشاره دارد که مصرف ماری جوانا می تواند پیامدهای منفی قابل توجهی در رشد مغز فرزند شما داشته باشد. مادرانی که به دلیل درد یا اضطراب به دنبال مصارف پزشکی ماری جوانا هستند، می توانند راه حل های دیگری را با مشاوره پزشک پیدا و جایگزین کنند.

اهمیت ترک قلیون کشیدن در دوران شیردهی
واقعیت این است که، تنها راه برای اطمینان از اینکه فرزند شما از طریق شیر مادر، در معرض خطر مواجهه با هیچ نوع دودی قرار نگیرد، ترک قلیون است. اگر برای ترک کردن مشکل دارید، دلسرد نشوید و به هیچ عنوان وسوسه نشوید که به این خاطر، از شیردهی خودداری کنید! به دلیل مصرف نیکوتین، فرزند خود را خیلی زود از شیر نگرفته و او را رها نکنید.
به یاد داشته باشید، به طور کلی، اتفاق نظر بر این است که فواید شیردهی حتی در صورت قلیون کشیدن، از خطرات قلیون کشیدن بیشتر است. با این حال، اگر نمی توانید قلیون کشیدن را کنار بگذارید، این ایده خوبی است که عقب نشینی کنید و مصرف قلیون را کاهش دهید. هرچه کمتر قلیون بکشید، برای شما و فرزند کوچک شما بهتر است.
در یک مطالعه، شیر مادر زنان قلیونی از لحاظ ماده کوتینین (ماده ای که در تنباکو یافت می شود) مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که مقدار کوتینین کشف شده در شیر مادر به طور مستقیم با دفعات قلیونهایی که او می کشد، مرتبط است.
اگر نمی توانید ترک کنید
یک راه برای محدود کردن مقدار نیکوتینی که فرزند شما دریافت می کند، این است که در ابتدا به او شیر بدهید و سپس پس از آن قلیون بکشید. تا حد ممکن بین قلیون کشیدن و شیردهی از سینه ها فاصله بگذارید. بدن شما تقریباً طی 90 دقیقه نیکوتین را پردازش می کند و پس از آن زمان، شما برای نوبت شیردهی بعدی پاک خواهید بود. 

راه های ایمن برای ترک قلیون کشیدن در دوران شیردهی
در این روش شما به طور ناگهانی، یک مرتبه و کامل قلیون را کنار می گذارید. همین و بس. ساده است؟
روش بوقلمون سرد ممکن است دشوار باشد، اما به طور شگفت آوری از میزان و درصد موفقیت بالایی برخوردار است. در واقع، در مطالعات اخیر، مؤثرترین روش برای استفاده هنگام ترک قلیون است.
روش مرحله به مرحله
اگر ترک کردن قلیون به طور کامل، برایتان کاری سخت و غیرممکن به نظر می رسد می توانید سعی کنید دفعات قلیونهایی را که در طی روزها و هفته ها می کشید، به تدریج کم کنید. این ممکن است به تحمل علائم قطع نیکوتین کمک کند، به خصوص اگر قلیونی قهاری هستید.
مشاوره
این سیستم بسیار عالی است زیرا می تواند با هر یک از درمان های فوق ترکیب شود. داشتن کسی که بتوانید ناراحتی و مشکلات خود را با او در میان بگذارید تا از شدت فشار وارده بر شما هنگام ترک قلیون کاسته شود می تواند فوق العاده مفید باشد. این روش می تواند شانس شما را برای ترک کردن تا 50 درصد افزایش دهد.
راه های دیگر
روش های بسیار دیگری برای ترک قلیون وجود دارند. حتی برخی از افراد به هیپنوتیزم روی می آورند. در واقع این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام روش ممکن است برای شما بهتر باشد!
قلیون کشیدن در دوران شیردهی یا ترک کردن آن، یک تصمیم شخصی است. در حالی که بهترین راه حل برای تولید شیر سالم و تامین سلامت مادر و فرزند او، کاهش یا ترک کامل قلیون است اما این کار همیشه راه حلی فوری و واقع بینانه نیست.
فقط بخاطر داشته باشید که متخصصان معتقدند شیر مادر حتی در صورتی که حاوی اثراتی از نیکوتین و سایر مواد شیمیایی ناشی از استعمال دخانیات باشد، باز هم برای نوزادان سالم تر از ندادن شیر مادر به صورت کامل است. در نهایت این وظیفه شما است که تصمیم بگیرید چه چیزی شما و فرزندتان را شاد و سالم نگه می دارد.

آیا قلیون کشیدن در دوران شیردهی ممکن است بر نوزاد اثر بگذارد؟
بله. قلیون کشیدن در دوران شیردهی ممکن است به شیوه های زیر بر شیرخواران تأثیر بگذارد: تغییر الگوهای خواب منظم شیرخوار، خوابیدن برای مدت زمان کوتاه تر. مستعدتر شدن شیرخوار به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، با نام SIDS شناخته می شود. تغییر الگوهای رفتاری شیرخوار، مانند اینکه بیشتر مستعد ابتلا به کولیک می شوند.

آیا سموم قلیان از شیر وارد بدن نوزاد می شود؟
بله. محققان آثار و ردپای نیکوتین را در خون و ادرار شیرخواران یافته اند. این بدان معنی است که مادری که در دوران شیردهی قلیون می کشد، مواد شیمیایی قلیون را از طریق شیر خود به فرزندش منتقل می کند، که متاسفانه سیستم های نابالغ بدن فرزند شیرخوار او (مانند کبد و ریه ها) در از بین بردن آن سموم کارایی ندارند.

آیا قرار گرفتن نوزاد در معرض دود دست دوم قلیان مضر است؟
هنگامی که فرزند شما در معرض دود دست دوم قلیون قرار می گیرد، خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) افزایش می یابد. ریه های در حال توسعه و تکامل شیرخوار و همچنین سیستم گردش خون او، به ویژه در مواجهه با این دود، حساس و آسیب پذیر هستند.

آیا می توان در دوران شیردهی قلیون کشید؟
قلیون کشیدن در دوران شیردهی یا ترک کردن آن، یک تصمیم شخصی است. در حالی که بهترین راه حل برای تولید شیر سالم و تامین سلامت مادر و فرزند او، کاهش یا ترک کامل قلیون است. فقط بخاطر داشته باشید که متخصصان معتقدند شیر مادر حتی در صورتی که حاوی اثراتی از نیکوتین و سایر مواد شیمیایی ناشی از استعمال دخانیات باشد، باز هم برای شیرخواران سالم تر از ندادن شیر مادر به صورت کامل است. در نهایت این وظیفه شما است که تصمیم بگیرید چه چیزی شما و فرزندتان را شاد و سالم نگه می دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو