پرورش گیاه پیچ تلگرافی (گل وینکا) و دفع آفات آن

پرورش گیاه پیچ تلگرافی (گل وینکا) و دفع آفات آن


منبع: آرگا

81

1399/8/7

00:02


توجه داشته باشید که پرورش گیاه پیچ تلگرافی در واقع کار سخت و پیچیده ای نیست و ما در این مقاله سعی داریم شما را با روش ها کاشت و حتی شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه آشنا نماییم با ما همراه باشید.

پرورش گیاه پیچ تلگرافی (گل وینکا) و دفع آفات آن

بهتر است بدانید در واقع گیاه پیچ تلگرافی که با نام گیاه وینکا نیز شناخته می شود از دسته گیاهان چند ساله به شمار می آید که اغلب از طریق بذر و قلمه مورد کشت و پرورش قرار می گیرد. این گیاه زیبا به شکل رونده و کاملا پوششی می باشد که بر روی سطح زمین رشد می کند و دارای گل های زیبایی است.

آشنایی با پرورش گیاه پیچ تلگرافی

به طور کلی پیچ تلگرافی زیبا و زینتی می باشد که به صورت چند ساله کشت می شود و از دسته گیاهان رونده محسوب می شود که در سطح زمین گسترده می شوند و اغلب به عنوان پوشش کف از آن استفاده می کنند. پیچ تلگرافی در واقع گیاهی همیشه سبز است که گل های زیبایی دارد و نام گونه ای زیبا از سرده پروانش می باشد. برگ های آن اغلب به رنگ سبز، متقابل، بیضی مانند و دراز هستند ولی گل ها به صورت چند گلبرگی و با رنگ های آبی، ارغوانی و سفید می باشد که به هنگام شکفتن منظره زیبایی را نمایان می کند. جالب است بدانید که گیاه پیچ تلگرافی خواص درمانی بی شماری دارد و معمولا به عنوان یک گیاه دارویی در سطح جهان مطرح می باشد و نکته جالب این است که پیچ تلگرافی جایزه انجمن سلطنتی باغ انگلستان را نیز در کارنامه خود دارد. بهتر است بدانید از آنجایی که برگ های این گیاه نسبت به گرما، ارتعاش، صدا و یا لمس شدن واکنش نشان می دهند در هنگام تابش نور خورشید به سمت بالا و پایین حرکت می کنند. البته توجه داشته باشید که جهش و حرکت برگ ها با چشم غیر مسلح دیده نمی شود و همچنین که اغلب در طول شب حرکت ها انجام می گیرد.

چگونگی پرورش گیاه پیچ تلگرافی

فواصل مناسب برای کاشت بذر پیچ تلگرافی:

توجه داشته باشید که تکثیر گیاه پیچ تلگرافی عمدتا از طریق روش های مختلف رویشی در اوایل فصل پاییز تا اوایل بهار انجام می گیرد. چنانچه در طول فصل پاییز اقدام به تکثیر گیاه خود نموده اید حتما باید تا اوایل پاییز گیاهتان را کشت نمایید زیرا تاخیر در روند کشت موجب می شود سرمای پاییز مانع از ریشه هایی قلمه ها گردد.

زمان مناسب برای کاشت گل پیچ تلگرافی

روش ها و دستورالعمل کاشت بذر:

بهتر است بدانید که بذرهای پیچ تلگرافی معمولا قوه رویشی نامناسبی برخوردار هستند و به همین خاطر تکثیر این نوع گیاه همواره باید به صورت رویشی انجام گیرد که به همین خاطر در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:

تکثیر خود به خودی:

معمولا این روش پس از تماس محل گره ها با خاک ریشه های نابه جا تشکیل خواهند شد و این عمل به تدریج موجب تکثیر خود به خودی گیاه می گردد.

تکثیر اختیاری:

به طور کلی روش مناسب و کنترل شده ای برای تکثیر گیاه پیچ تلگرافی وجود دارد که برای انجام آن بایستی در ابتدا شاخه های فرعی یک گیاه را به قطعات مناسب تقسیم کنید و بلافاصله در زمین مورد نظر بکارید. توجه داشته باشید که چنانچه عمل انتقال تاخیر داشته باشد امکان تشکیل ریشه ها در قلمه کاهش خواهد یافت. همچنین در صورتی که بذور فرصت کافی برای کاشت نداشته باشند بهتر است پس از حفر گودالی در زمین قطعات جدا شده را داخل آن قرار دهید و مرتبا بر روی آن آب بپاشید و به این نکته دقت داشته باشید که اگر عمل آب پاشی به موقع و منظم صورت نگیرد قلمه ها نیروی ریشه زایی را به سرعت از دست خواهند داد. پس از آب پاشی باید آن ها را درون زمین بکارید و  برای این کار می توانید در یک نقطه بیش از یک قلمه کشت نمایید. توصیه می شود بلافاصله پس از کشت زمین را غلطک مناسبی بزنید تا در سطح خاک تراکم ایجاد شود و سپس می توانید به آبیاری بپردازید. به طور کلی پس از تشکیل ریشه ها گیاه به سرعت رشد می کند و تمامی سطح زمین را می پوشاند.

دستورالعمل کاشت گل تلگرافی

دستورالعمل برداشت محصول:

بهتر است بدانید که پرورش گیاه پیچ تلگرافی معمولا در فصل پاییز از بیشترین عملکرد برخوردار می باشد و به همین خاطر بهتر است برداشت محصول را از اواخر مرداد تا اوایل مهر انجام دهید. اگر چنانچه برداشت پس از این فصل انجام گیرد عملکرد گیاه به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. از آنجایی که روند برداشت محصول به دست آمده تنها با دست امکان پذیر است انجام آن بسیار سخت و وقت گیر خواهد بود. توجه داشته باشید که برای برداشت باید گیاهان از انتهای ساقه چیده شوند و سپس به قطعات ۴ الی ۶ سانتی متری تقسیم شوند و بلافاصله پس از شست و شو آن ها را خشک کنید که به همین خاطر می توانید از خشک کن تسمه ای برای این کار استفاده نمایید. توجه داشته باشید که این روش می تواند هر ساعت حدود ۱۲۰۰ الی ۱۶۰۰ کیلوگرم گیاه را برایتان خشک کند.

اصول برداشت گیاه تلگرافی

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل پیچ تلگرافی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش گیاه پیچ تلگرافی پرداخته ایم:

آبیاری:

اصولا آبیاری منظم می تواند به روند گلدهی و رشد بهتر آن کمک زیادی بکند اما باید بدانید که گیاه پیچ تلگرافی نه تنها نسبت به خشکی خاک مقاوم است بلکه مرطوب بودن همیشگی بستر کشت و آبیاری بیش از حد آن در ابتدا موجب کاهش گلدهی و در نهایت باعث افزایش پوسیدگی ساقه ها و از بین رفتن گیاه خواهد شد. به همین خاطر توصیه می شود در فاصله دو آبیاری اجازه دهید بستر کاملا خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید.

آبیاری مورد نیاز گیاه تلگرافی

دما:

اگرچه گیاه پیچ تلگرافی نسبت به گرما و همچنین سرما مقاومت خوبی دارد اما برای اینکه در اثر سرمای زیاد هوا از بین نرود باید دمای محیط کشت به هیچ وجه به پایین ۵ الی ۷ درجه سانتی گراد نرسد. البته گونه های دیگری از این گیاه هستند که سرمای بیشتری را تحمل می کنند و حتی در دمای منفی ۶ درجه نیز دوام می آورند. به طور کلی توصیه می شود اگر قصد نگهداری و پرورش این گیاه را به صورت چند ساله دارید لازم است آن ها را در پایان فصل پاییز به فضای گرم تر منتقل نمایید زیرا سرمای هوا می تواند موجب ریزش برگ ها و در نهایت از بین رفتن گیاه شود.

نور:

اگرچه این گیاه زیبا طیف وسیعی از نور را تحمل می کند و گاهی اوقات فضای نیمه سایه نیز برای آن معرفی شده اما وجود نور مستقیم آفتاب به مدت زمان ۶ ساعت مخصوصا زمانی که دما در حد متعادل و مناسب است می تواند منجر به گلدهی فراوان این گیاه شود. توجه داشته باشید که گیاه پیچ تلگرافی در واقع در مکان های کم نور ساقه ها پیش از اندازه بلند و علفی می شود و به تدریج گلدهی آن متوقف خواهد شد.

خاک:

بهتر است بدانید که این گیاه نسبت به ترکیب خاک چندان سخت گیر نیست و می توانید آن را در مخلوطی از خاک معمولی باغچه، خاک برگ، پیت ماس و کود پوسیده گاوی کشت نمایید. حتی بر اساس گفته برخی از پرورش دهندگان این گیاه بهتر است حجم خاک معمولی در بستر را دو چندان کنید زیرا اصولا خاک غنی از مواد غذایی برای این گیاه مناسب نخواهد بود و در نتیجه منجر به عدم گلدهی آن خواهد شد.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه پیچ تلگرافی

آفات و نحوه دفع آن ها:

همانطور که می دانید گیاهان در طول رویش خود ممکن است درگیر بیماری ها و آفاتی شوند و همچنین خسارات زیادی ببینند. پرورش گیاه پیچ تلگرافی نیز در طول رشد خود با آفات مختلفی مواجه می شود به گونه ای که سالانه متوجه کاهش عملکرد ۳۰ تا ۵۰ درصدی آن خواهیم بود. آفات این گیاه اغلب بر روی مواد موثره گیاه تاثیر می گذارند. از شایع ترین آفاتی که می توان در این گیاه نام برد قارچ لکه برگی است که اغلب به صورت سفیدی هایی بر روی برگ ها ظاهر می شود. همچنین دسته دیگر قارچ هایی هستند که موجب آلودگی ساقه و شاخه های گیاهان می شوند. از آنجایی که این آفات به دلیل نامساعد بودن شرایط اقلیمی رخ می دهند برای مبارزه و از بین بردن آن ها می توانید از قارچ کش های فوندازول و متیل توپسیس استفاده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو