بخشی از طرح ایران درباره قره‌باغ مشخص شد

منبع: برترین ها

119

1399/8/7

00:57


«سیدعباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه سه شنبه شب پس از ورود به باکو، بخش هایی از طرح ابتکاری جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را اعلام کرد.

ایرنا: «سیدعباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه سه شنبه شب پس از ورود به باکو، بخش هایی از طرح ابتکاری جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را اعلام کرد.

«سیدعباس عراقچی» به عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران و به منظور پیشبرد ابتکار ایران برای حل مناقشه قره باغ و درگیری‌های به وقوع پیوسته بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در راس هیاتی و در قالب یک سفر منطقه‌ای به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات جمهوری آذربایجان،‌ ساعاتی قبل وارد باکو شد.

عراقچی در خصوص این سفر گفت: این سفر در چارچوب یک سفر دوره‌ای به آن دسته از کشورهای منطقه که در پایان دادن به درگیری‌های اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاثیر گذار هستند، انجام می شود و هدف اصلی سفر نیز ارائه ابتکاری جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل این مخاصمه و رسیدن به صلح پایدار میان دو کشور و منطقه است.

فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: چارچوب این طرح آماده شده و در این سفر با مقامات جمهوری آذربایجان مطرح و در مورد آن بحث و گفت وگو می شود. این طرح در چند مرحله می‌تواند اوضاع را به یک صلح پایدار برساند و به اختلافات موجود و البته به اشغال اراضی جمهوری آذربایجان خاتمه دهد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، بحث خاتمه اشغال سرزمین های جمهوری آذربایجان را یک عنصر مهم در طرح ابتکاری ایران عنوان کرد و افزود: حفظ حقوق اقلیت‌ها و حقوق بشر دوستانه پایه دیگر طرح ابتکاری ایران برای پایان مناقشه قره باغ است.

عراقچی گفت: خاتمه مخاصمه و شروع گفت وگو با کمک کشورهای تاثیرگذار با هدف تضمین صلح از دیگر محورهای اصلی طرح ابتکاری جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: ما همه این مسایل را با کشورهای منطقه به مشورت می گذاریم و امیدوار هستیم که این طرح بتواند به نقطه‌ مطلوب برای اجرا شدن برسد.

عراقچی همچنین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را دو کشور دوست و همسایه عنوان کرد و گفت: روابط گرمی میان ما وجود دارد و ما همواره از تلاش جمهوری آذربایجان برای آزادسازی شهرها و مناطق اشغال شده خود حمایت می کنیم و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و بقیه کشورها در منطقه و تغییر ناپذیری مرزها یک اصل مهم و خدشه ناپذیر است که باید کماکان حفظ شود.

دیدار با «شاهین مصطفی اف» معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان، «جیهون بایرام اف» وزیر امور خارجه، «حکمت حاجی اف» دستیار رئیس جمهوری و دیگر مقامات این کشور از جمله برنامه های سفر عراقچی به باکو است.

به گزارش ایرنا، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران و به منظور پیشبرد ابتکار ایران برای حل مناقشه قره باغ و درگیری‌های به وقوع پیوسته بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان، سفر دوره ای خود به باکو، مسکو، ایروان و آنکارا را آغاز کرده است.

وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران، روز پنجشنبه ۲۹ اکتبر (۸ مهر) به مسکو خواهد آمد و قرار است با «آندری رودنکو» معاون وزیرخارجه روسیه در ارتباط با بحران قره باغ دیدار و گفت و گو کند.

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و دو طرف همدیگر را آغاز گر حمله عنوان کردند.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو