دلیل بازگشت وزن بعد لاغر شدن

دلیل بازگشت وزن بعد لاغر شدن


منبع: بیتوته

116

1399/8/7

05:24


دلیل بازگشت وزن بعد لاغر شدن



علل بازگشت وزن,دلایل بازگشت وزن چیست,علت بازگشت وزن چیست

علل بازگشت وزن

 

دلایل برگشت مجدد وزن بعد از کاهش وزن و لاغری

بعضی از افراد با این که رژیم خود را به خوبی رعایت کرده و به وزن ایده‌ال می رسند بعد از مدتی دچار بازگشت وزن می شوند. ولی دلیل آن چیست و چطور میتوان از بازگشت وزن جلوگیری کرد؟

علل بازگشت وزن

برنامه های غذایی و ورزشی غیر واقع گرایانه 

بعضی از رژیم های غذایی به ویژه آنهایی که یک گروه غذایی را به کلی حذف می کنند برای دستیابی به اهداف بلند مدت مناسب نیستند( بعلاوه امکان دارد ناسالم باشند) یعنی شاید وزنتان را کم کنند ولی در پایان رژیم فرد قادر به کنترل نیست و دوباره وزنش افزایش می یابد. همین که چیزی را محدود می کنید، متوجه می شوید بدنتان هوسش را نموده است. همین مورد میتواند سریعا باعث به پایان رسیدن رژیم غذایی شود.

 

چنانچه برنامه های ورزشی غیر واقع گرایانه را درپیش بگیرید مطمئنا نتیجه بخش نخواهد بود. به عنوان مثال فردی که یک روز در هفته هم ورزش نداشته ناگهان تصمیم می گیرد هفت روز هفته را به شدت ورزش کند.

 

همین تصمیم خيلي ساده باعث شکست خوردن می شود. با این که چنين سبکی باعث می شود ناگهان وزن کم کنید ولی همین برنامه غذایی و ورزشی نا مناسب و شدید شما را با تغییرات زيادي رو به رو می کند و در نتیجه نمی توانید برای طولانی مدت ادامه دهید. همینطور یاد نگرفتید که چطور عادات جدید و سالم برای خود بسازید.

 

علل بازگشت وزن,دلایل بازگشت وزن چیست,علت بازگشت وزن چیست

علل بازگشت وزن پس از گرفتن  کاهش وزن

 

رژیم یو یو میگیرید 

گاه پس از کاهش وزن، ناخواسته دچار افزایش وزن می شوید که بعنوان رژیم غذایی یویو معروف است. چنانچه این الگو ادامه یابد، با گذشت زمان در معرض افزایش وزن بیشتری قرار می گیرید. در بعضی موارد، استفاده محدود غذا امکان دارد منجر به افزایش وزن در آينده شود، برای این که بدن دربرابر سیری و گرسنگی عکس العمل فیزیولوژیکی نشان می دهد.

 

چنانچه تصمیم دارید با رعایت رژیم غذایی لاغر شوید، به احتمال زیاد در عرض 5 سال وزن شما دوباره به وضعیت اول باز می گردد. ولی برای این که وزن تغيير نکند، باید به جای رژیم گرفتن، سبک زندگی خود را تغيير دهید، غذاهای شیرین و فراوری شده را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید، غذاهای مقوی و غنی از پروتئین و فیبر را استفاده نمائید و ورزش را به برنامه های معمول خود اضافه کنید.

 

علل بازگشت وزن,دلایل بازگشت وزن چیست,علت بازگشت وزن چیست

دلایل بازگشت وزن چیست

 

کاهش وزن_ اختلاف انرژی

مسأله جالب در خصوص کاهش وزن این است که همانطور که کاهش وزن آغاز می شود، بدن تمایل ناگهانی برای بازگشت آن دارد. زمانی که کاهش وزن رخ می دهد، بدن به مقدار کالری که قبلاً دریافت می کرده احتیاج نخواهد داشت، ولی چیز عجیب و غم انگیزی که رخ می دهد، افزایش تمایل به غذا خوردن است! برای این که در این حالت سوخت وساز بدن 15 درصد کاهش می یابد و اشتهای بدن برای حفظ ذخایر چربی تحریک می شود.

 

کاهش کالری مورد نیاز بدن هنگام رژیم کاهش وزن energy gap نامیده می شود.

 

این اختلاف انرژی برای شخصی که تمایل به کاهش ده درصد وزن خود دارد، معادل 200 کالری در روز و برای شخصی که تلاش در جلوگیری از افزایش وزن دارند، حدود 100 کالری در روز است. چنانچه این اختلاف انرژی حفظ نشود درنهایت وزن برمی گردد.

 

علل بازگشت وزن,دلایل بازگشت وزن چیست,علت بازگشت وزن چیست

علت بازگشت وزن من بعداز لاغری

 

عادت به ورزش روزانه

جلوگیری از بازگشت وزن در لاغری احتیاج به فعالیت های جسمی دارد. افردی که دنبال لاغری و تناسب اندام هستند، اغلب با رفتن به باشگاه و انجام ورزش های سنگین به لاغری می رسند. ولی پس از رسیدن به این هدف، به دلیل فشارهای سنگین و خسته کننده ای که این ورزش ها برای شان داشته است ديگر از ادامه ورزش منصرف می شوند.

 

به عبارت ساده تر، بیشتر اشخاص فکر می کنند با رسیدن به هدف اصلی شان که کاهش وزن است میتوانند به روال قبلی زندگی عادی برگردند. یکی از بهترین راهها این است که یک برنامه ی ورزشی روزانه مثل پیاده روی ، شنا و دوچرخه سواری داشته باشیم.

 

استفاده درست از ترازو

نگرانی از برگشت دوباره وزن سبب می شود ما روزانه از ترازو استفاده کنیم و این کار اصلاً درست نیست. درست است که برای کنترل وزن و جلوگیری از برگشت وزن در لاغری استفاده از ترازو هم لازم است. تعادل داشتن در استفاده از ترازو میتواند به ما در جلوگیری از برگشت وزن در لاغری کمک کند. طبق بررسی های انجام شده افرادی که بیش از۱۰ کیلوگرم کاهش وزن داشته اند، بطور میانگین هر هفته وزن خود را کنترل می کردند.

 

علل بازگشت وزن,دلایل بازگشت وزن چیست,علت بازگشت وزن چیست

علت برگشت چاقی بعد از رژیم چیست

 

در صورت مضطرب بودن از انجام ورزش خودداری می کنید

ثابت نگه داشتن وزن پس از کاهش وزن زیاد، همیشه کار ساده ای نیست. زمانی که سرتان شلوغ است معمولاً به این فکر می کنید که رژیم و ورزش را کنار بگذارید. ولی به یاد داشته باشید که مصرف خوب غذا و انجام ورزش سبب عملکرد بهتر مغز می شود. فعالیت بدنی از بسياري جهات نوعی درمان است برای این که استرس سبب ذخیره چربی می شود و ورزش استرس را از بین می برد.

 

قبل از تمرین، غذای خوبی استفاده نمی کنید

شاید فکر می کنید اگر مرتب ورزش انجام دهید میتوانید بیشتر غذا استفاده کنید ولی اینطور نیست. همیشه باید پیش از تمرین مراقب مواد غذایی مورد مصرف خود باشید تا انرژی لازم بدن تامین شود. توصیه می شود پیش از تمرین از استفاده غذاهای چرب، گوشت و قندها پرهیز کنید. این غذاها امکان دارد سبب افت انرژی شوند. غذاهای سبک که تعادل خوبی در بدن ایجاد می کنند را در رژیم خود بگنجانید.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو