خواص ازگیل و تمام ویژگی های درمانی و دارویی آن

خواص ازگیل و تمام ویژگی های درمانی و دارویی آن


منبع: آرگا

187

1399/8/7

08:28


ازگیل برای بیشتر مردم دنیا میوه ای عجیب و فانتزی است که در فصل زمستان به بار می نشیند و این میوه در برخی نقاط ایران وفور پیدا می شود. خواص ازگیل برای سلامت بدن بی شمار است و بهتر است که شما از این میوه در برنامه هفتگی غذایی خود استفاده کنید.

خواص ازگیل و تمام ویژگی های درمانی و دارویی آن

ازگیل میوه ای است کروی شکل و قهوه ای رنگ که با گلابی و سیب و زالزالک و به هم خانواده است. این میوه شیرین و نرم دارای فواید درمانی زیادی است که در ادامه این مطلب انواع خواص ازگیل را به شما همراهان عزیز و گرامی معرفی خواهیم کرد.

میوه ازگیل قبل از رسیدن اسیدی و سفت است و باید به خوبی برسد تا قابل خوردن باشد در ابتدا رنگ این میوه سفید است و بعد از رسیدن ازگیل, رنگ آن از سفید به قهوه ای تغییر می یابد و نرم و شیرین می شود ازگیل به خرمای گیلان نیز معروف است. این میوه تقویت کننده و لذیذ است که می توانید از آن در تهیه شربت و کنسرو استفاده کنید.

بررسی خاصیت های ازگیل

بررسی خواص ازگیل و مواد مغذی موجود در ازگیل

فواید ازگیل برای بدن بسیار زیاد است و میوه ازگیل شامل آب (۷۵ درصد) و اسیدهای عالی نظیر اسید مالیک و اسید تارتاریک و اسید سیتریک (۱.۳۸) و قند (۱۰ درصد) و تانن که به ماده غذایی مقوی معروف است (به مقدار زیاد) و اسید بوریک (به مقدار کم) و لعاب (به مقدار زیاد) می باشد.

خواص درمانی ازگیل

مواد مغذی در ۱۰۰ گرم از ازگیل

روی : ۵.۰ میلی گرم
منگنز : ۵.۰ میلی گرم
آهن : ۲.۷ میلی گرم
فسفر : ۳۹ میلی گرم
منیزیم : ۵۵ میلی گرم
کلسیم : ۷۳ میلی گرم
پتاسیم : ۷۹۲ میلی گرم
آب : ۷۵ درصد
۲۱ نوع اسید
همچنین این میوه منبع خوبی از ویتامین های A, C, B1 , B2 است و هر ۱۰۰ گرم آن دارای ۴۳ کالری انرژی است.

فواید درمانی و دارویی ازگیل برای بدن

با توجه به این که ازگیل شامل مواد مغذی فراوانی است می تواند دارای خواص درمانی و دارویی برای برخی از بیماری ها باشد که در ادامه این مطلب شما را با مهمترین فواید ازگیل آشنا می سازیم.

بررسی خواص ازگیل

  1. ازگیل دارای درصد بالایی از آب مولکولی است و می تواند بدن را به خوبی سم زدایی کند از این رو مصرف مداوم این میوه به افرادی که مشکلات کلیوی دارند توصیه می شود, استفاده مداوم از ازگیل باعث تسهیل دفع ادار و سنگ های کلیوی در افراد مبتلا به بیماری سنگ کلیه می شود.
  2. ازگیل یکی از انواع میوه هایی است که سرشار از پتاسیم است و برای بیمارانی که مبتلا به فشار خون هستند می تواند مناسب باشد و فشار خون بالا را کاهش می دهد.
  3. ازگیل دارای مقدار کمی قند است از این رو مصرف این میوه برای افراد دیابتی می تواند مناسب باشد و هم چنین فیبر موجود در ازگیل به کنترل قند خون می تواند کمک کند.
  4. ازگیل منبع مستقیمی از ویتامین A و آنتی اکسیدان ها است که باعث تقویت غشاهای مخاطی و پوست می شود و خوردن مقدار زیاد ازگیل مانع از شکل گیری سرطان دهان و ریه می شود.
  5. ازگیل به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و در مبارزه با سرماخوردگی و سایر بیماری ها می تواند بسیار کارآمد باشد.

    خواص بی نظیر ازگیل

  6. درمان اسهال و نفخ معده
  7. درمان بی نظمی های دوران قاعدگی
  8. پیشگیری از سرطان و از بین بدن رادیکال های آزاد
  9. حفظ رطوبت در روده بزرگ و ملین طبیعی
  10. کاهش سطح کلسترول خون
  11. تشکیل سلول های قرمز خون
  12. خوردن ازگیل نارس در درمان بیماری هایی نظیر بواسیر و خونریزی رحمی موثر است.
  13. از دیگر خواص ازگیل می توان به درمان تورم مخاط گلو و زخم دهان اشاره کرد.

فواید دیگر میوه ازگیل

ازگیل از فواید شگفت انگیز دیگری نیز برخوردار است که در ادامه مطلب به برخی از فواید بی نظیر آن می پردازیم تا از مصرف این میوه غافل نشوید.

جلوگیری از کاهش تراکم استخوان :

با افزایش سن به خصوص بعد از یائسگی افراد دچار از دست دادن تراکم مواد معدنی استخوان می شوند و به دلیل اینکه ازگیل دارای مواد معدنی، ویتامین ها و ترکیبات شیمیایی تقلید کننده‌ی هورمون می باشد، مصرف آن سبب جلوگیری از کاهش تراکم استخوان در قسمت های مختلف بدن می شود.

بررسی خواص ازگیل

مبارزه با سندرم پیش از قاعدگی :

وجود منگنز در ازگیل آن را به یک میوه بسیار مفید و پر خاصیت تبدیل کرده است زیرا، کمبود این ماده معدنی در بدن سبب تضعیف استخوان ها، کم خونی و تاخیر در قاعدگی می شود و همانطور که می دانید بسیاری از خانم ها از سندروم پیش از قاعدگی رنج می برند که به منظور تنظیم قاعدگی نامنظم می توانید مصرف این میوه را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

درمان یبوست :

یبوست از مشکلات گوارشی بسیار شایع در بین اکثر افراد می باشد که با کمک میوه ازگیل می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، دارای مقادیر فراوانی فیبر می باشد و به دفع راحت تر مدفوع کمک زیادی می کند.

فواید درمانی ازگیل

جوان سازی پوست :

وجود مقادیر فراوانی ویتامین C و آنتی اکسیدان ها در میوه ازگیل کمک شگفت انگیزی به جوان سازی پوست می کند می کند و با افزایش خاصیت کشسانی سبب کاهش چین و چروک خواهد شد.

جلوگیری از ریزش مو :

ازگیل دارای مقدار فراوانی روی، مس و آهن است که باعث افزایش جریان خون در پوست سر شده و در نتیجه فولیکول های مو را تقویت کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

فواید ازگیل بر سلامت بدن

فواید برگ ازگیل

علاوه بر میوه ازگیل می توانید از جوشانده برگ آن نیز در تقویت پوست های ظریف و درمان سالک و برفک استفاده کنید. هم چنین جوشانده برگ ازگیل می تواند به عنوان دهان شویه ای طبیعی عمل کند و برای درمان آبسه گلو و دهان مفید است.

نکاتی در مورد ازگیل

۱. دانه ازگیل دارای مقدار زیادی از مواد سمی است که می تواند به بدن آسیب های جدی را برساند بنابراین شما باید در هنگام خوردن این میوه دانه آن را خارج کنید.

خاصیت های تازگیل برای سلامت بدن

۲. زیاده روی در مصرف این میوه به دلیل فعالیت برخی از مواد تشکیل دهنده آن سبب بالا رفتن کلسترول خون می شود.

۳. مصرف بیش از اندازه ازگیل سبب بروز درد معده، اسهال و حالت تهوع خواهد شد زیرا، سبب افزایش میزان آهن در بدن شده و به بافت سلولی آسیب وارد می کند.

در این مطلب با مهمترین خواص ازگیل آشنا شدید و شما می توانید از این میوه مقوی و لذیذ در درمان برخی از بیماری هایی که ذکر شد استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید برای آشنایی با خاصیت میوه های مختلف به بخش خواص میوه مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو