روش های پیشگیری از سکته مغزی در طب سنتی و طب مدرن

منبع: مینویسم

84

1399/8/7

09:05


روش های پیشگیری از سکته مغزی در طب سنتی و طب مدرن

6 روش پیشگیری از سکته مغزی

برای جلوگیری و پیشگیری از سکته مغزی چه کاری می توانید انجام دهید؟ افزایش سن باعث می شود که ما بیشتر مستعد ابتلا به سکته مغزی باشیم، عواملی دیگر همچون ارث و ژنتیک در بروز این عارضه دخیل می باشند.

شما نمی توانید به عقب برگردید و یا سابقه خانوادگی خود را تغییر دهید، اما عوامل خطر سکته مغزی بسیاری وجود دارد که می توانید آنها را کنترل کنید، اما به شرطی که از آنها آگاه باشید. اگر بدانید چه عواملی به سلامتی شما آسیب می رساند و شما را مستعد خطر بیشتری برای سکته مغزی می کند، می توانید برای کاهش اثرات این خطر، قدم بردارید. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشد تا با روش های پیشگیری از سکته مغزی آشنا شوید.

بررسی فواید کلسیم برای بدن و عوارض مصرف قرص های کلسیم

چگونه می توان از سکته مغزی پیشگیری کرد؟

قبل از اینکه سکته مغزی فرصتی برای حمله داشته باشد، در این مطلب شش روش برای کنترل و جلوگیری ازخطرات سکته مغزی را بخوانید.

۱٫ فشار خون را کنترل کنید

فشار خون بالا یک عامل مهم است که در صورت کنترل نشدن خطر سکته مغزی شما را دو برابر یا حتی چهار برابر می کند. فشار خون بالا بیشترین عامل در بروز سکته مغزی در مردان و زنان است. کنترل فشار خون و در صورت افزایش آن، درمان آن، احتمالاً مهمترین تفاوتی است که افراد می توانند در سلامت عروق خود ایجاد کنند.

هدف ایده آل برای تنظیم فشار خون این است که در صورت امکان، فشار خون را کمتر از ۸۰/۱۲۰ حفظ کنید. برای برخی از افراد مسن، احتمال دارد به دلیل عوارض جانبی دارو یا سرگیجه هنگام ایستادن این مورد کمی سخت باشد.

می توانید با توجه به مواردی که در ادمه برای شما آورده شده فشار خون خود را کنترل کنید:

  • نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید، در حالت ایده آل ، بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم در روز (حدود یک و نیم قاشق چای خوری) مصرف نکنید.
  • در حالی که از مصرف غذاهای پرچرب و دارای چربی اشباع پرهیز می کنید، چربی های اشباع نشده و غیر اشباع شده را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.
  • هر روز ۴ تا ۵ فنجان میوه و سبزیجات، سه وعده ماهی در هفته و چندین وعده روزانه غلات کامل و لبنیات کم چربی میل کنید.
  • بیشتر ورزش کنید. حداقل ۳۰ دقیقه یا بیشتر در روز فعالیت داشته باشید. اگر سیگار می کشید سیگار را ترک کنید. در صورت نیاز از داروهای فشار خون استفاده کنید.

۲٫ لاغر شوید

چاقی و همچنین عوارض مرتبط با آن (از جمله فشار خون بالا و دیابت) احتمال بروز سکته را افزایش می دهد. اگر اضافه وزن دارید، حداقل ۵ کیلوگرم کاهش وزن می تواند تأثیر واقعی در کاهش خطر سکته مغزی شما داشته باشد.

هدف شما برای کاهش خطر سکته مغزی باید به این صورت باشد که  شاخص توده بدنی ایده آل BMI 25 یا کمتر باشد، امکان دارد این عدد برای شما درست نباشد. با دکتر خود مشورت کنید تا یک استراتژی شخصی برای کاهش وزن به دست آورید. برای کاهش وزن می توانید از ۱۰ روش برای کاهش وزن ۹ کیلوگرم در کمترین زمان و یا حرکات ورزشی برای لاغری شکم و پهلو کمک بگیرید.

۳٫ بیشتر ورزش کنید

ورزش به کاهش وزن و کاهش فشار خون کمک می کند، و دست کم ۵ روز در هفته ورزش کردن به عنوان یک عامل مستقل برای پیشگیری از سکته مغزی بشمار می آید.

راه های دستیابی:

  • هر روز صبح بعد از صبحانه در محله خود قدم بزنید.
  • با دوستان خود یک باشگاه تناسب اندام بروید.
  • هنگامی که ورزش می کنید، به سطحی برسید که در آن سخت نفس می کشید، اما هنوز می توانید صحبت کنید.
  • وقتی می توانید به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید.
  • اگر ۳۰ دقیقه متوالی برای ورزش وقت ندارید، هر روز چند بار آن را به جلسات ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای تقسیم کنید.

۴٫ فیبریلاسیون دهلیزی را درمان کنید

فیبریلاسیون دهلیزی نوعی ضربان قلب نامنظم است که باعث تشکیل لخته خون در قلب می شود. این لخته ها می توانند به مغز بروند و باعث سکته مغزی شوند. فیبریلاسیون دهلیزی تقریباً پنج برابر خطر سکته مغزی را افزایش می دهد. اگر فیبریلاسیون دهلیزی دارید، حتما آن را درمان کنید.

راه های دستیابی :

  • اگر علائمی مانند تپش قلب یا تنگی نفس دارید، برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.
  • برای کاهش خطر سکته مغزی ناشی از فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است لازم باشد داروی ضد انعقادی (رقیق کننده خون) مانند وارفارین (کومادین) یا یکی از جدیدترین داروهای ضد انعقادی با اثر مستقیم استفاده کنید. پزشکان می توانند شما را از طریق این روش درمانی راهنمایی کنند.

۵٫ دیابت را درمان کنید

داشتن قند خون بالا با گذشت زمان به رگ های خونی آسیب می رساند و باعث ایجاد لخته می شود. و شما باید قند خون خود را کنترل کنید و دیابت را درمان نمایید.

راه های دستیابی :

  • طبق دستور پزشک قند خون خود را کنترل کنید.
  • از رژیم غذایی، ورزش و داروها برای نگه داشتن قند خون در حد توصیه شده استفاده کنید.

خواص صرف شاهدانه برای دیابت و کاهش قند خون

روش های پیشگیری از سکته مغزی

روش های پیشگیری از سکته مغزی

دیابت در نوجوانان – انواع، علائم و درمان

۶٫ سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن به چند روش مختلف تشکیل لخته را سرعت می بخشد. خون شما را غلیظ می کند و باعث افزایش میزان تجمع پلاک در رگ ها می شود. همراه با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، ترک سیگار یکی از قدرتمندترین تغییرات در سبک زندگی است که به شما کمک می کند خطر سکته مغزی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

راه های دستیابی :

  • از پزشک خود در مورد مناسب ترین راه ترک اعتیاد خود راهنمایی بخواهید.
  • از وسایل کمکی برای ترک سیگار ، مانند قرص ها و سیگار های الکترونیکی و مشاوره یا دارو استفاده کنید.
  • تسلیم نشوید اکثر افراد سیگاری برای ترک سیگار به چندین تلاش نیاز دارند. هر تلاش را به این صورت ببینید که شما را یک قدم به موفقیت غلبه بر این عادت نزدیک می کند.

پیشگیری از سکته مغزی با طب سنتی در خانه

سومین عامل مرگ و میر در جهان بعد از بیماری های قلبی و سرطان، سکته مغری است. با این که نمی توان به طور کامل از این بیماری جلوگیری کرد ولی بر طبق تحقیقات انجام شده می توان با تغییر در عادت های زندگی و رژیم غذایی درست از وقوع سکته مغزی را تا ۳۰ درصد کاهش دهید. دمنوش هایی در طب سنتی وجود دارد که می توانید آنها را در خانه درست کنید و با مصرف آن از سکته مغزی پیشگیری کنید.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل برای پیشگیری از سکته مغزی

  • آب = یک فنجان
  • شیر نارگیل = ۲ قاشق غذاخوری
  •  عسل طبیعی = نصف قاشق غذاخوری
  •  پودر زنجبیل =یک چهارم قاشق چای‌خوری
  •  زردچوبه =یک چهارم قاشق چای‌خوری

آب را بجوشانید و زردچوبه و زنجبیل را داخل آب بریزید. بگذارید هفت تا ۱۰ دقیقه بحوشد. به آن شیر نارگیل را بیفزایید و برای اینکه طعم بهتری داشته باشد با آن عسل اضافه نمایید. نوش جان

طرز تهیه معجون سیر و لیموترش برای پیشگیری از سکته مغزی

  • آب= یک لیتر
  • لیموی ترش پوست کنده= ۶ عدد
  • سیر خرد شده= ۳۰ عدد

آب و لیموی ترش پوست کنده را به همراه سیر داخل مخلوط کن بریزید و پوره به دست آمده را بر روی شعله قرار دهید. زمانی که به جوش آمد از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا سرد شود. پوره را داخل شیشه ای ریخته و روزانه به مدت ۳ هفته حدود ۵۰ میلی لیتر از آن استفاده نمایید. یک هفته مصرف را متوقف کرده و بعد از آن مجدد استفاده نمایید.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو