خواص زبان گاو و گوسفند و فواید بی نظیر خوردن آن ها

خواص زبان گاو و گوسفند و فواید بی نظیر خوردن آن ها


منبع: آرگا

145

1399/8/7

09:13


با آشنایی با خواص زبان گاو و گوسفند می توانید بدون نگرانی از گوشت آن مصرف کرده و از مواد مغذی موجود در آن بهره ببرید.

خواص زبان گاو و گوسفند و فواید بی نظیر خوردن آن ها

زبان گاو و گوسفند یکی از انواع غذاهای خوشمزه می باشد که برخی از افراد علاقه ی خاصی به آن نداشته و گمان می کنند که بدون خاصیت باشد، اما این تصور کاملا اشتباه بوده و خواص موجود در زبان گاو و گوسفند می تواند بیشتر از گوشت آن باشد. برای بررسی این موضوع در این مطلب همراه ما باشید.

خواص زبان گاو و گوسفند

برخی از افراد وقتی از گوشت گاو یا گوسفند صحبت می شود فقط به دنبال خوردن ماهیچه و قسمت های اصلی آن هستند و از بودن زبان این حیوانات بر سفره های خود دوری می کنند. همچنین به دلیل دارا بودن سطح کلسترول بالا در زبان گاو و گوسفند از خوردن آن اجتناب می نمایند. موضوع جالبی که باید درباره زبان گاو یا گوسفند بدانید این است که این گوشت از ماهیچه ارزان تر بوده و علاوه بر این مواد مغذی بیشتری در آن وجود دارد که بعضی از آنها در ماهیچه دیده نمی شوند. متاسفانه در دنیای امروزی افراد کمتری وجود دارند که از زبان گاو یا گوسفند مصرف می کنند. گوشت زبان گاو و گوسفند دارای خواص بسیاری است که باعث شده تا ضرر آن چندان به چشم نیاید. این قسمت از بدن حیوان بیشتر از سایر قسمت های دیگر دارای عضله و ماهیچه می باشد. با توجه به موارد گفته شده می خواهیم در این مطلب شما را با مهمترین خواص زبان گاو و گوسفند آشنا سازیم.

خاصیت های زبان گاو و گوسفند

ارزش غذایی موجود در گوشت زبان گاو

ارزش غذایی موجود در ۱۰۰ گرم زبان گاو شامل موارد زیر می شود:

  • ۲۲۴ کالری
  • ۱۶ گرم چربی کل
  • ۷ گرم چربی اشباع شده
  • ۸۷ میلی گرم کلسترول
  • ۶۹ میلی گرم سدیم
  • ۳۱۵ میلی گرم پتاسیم
  • ۱۵ گرم پروتئین
  • ۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C
  • ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B6
  • ۶۳ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B12
  • ۱۶ درصد ارزش روزانه آهن
  • ۱۴ درصد ارزش روزانه منیزیم

خواص مختلف زبان گاو

تقویت سیستم ایمنی بدن

روی یک ترکیب مهم به منظور حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن می باشد که در زبان گاو و گوسفند به میزان بالایی وجود دارد علاوه بر این وجود پتاسیم و سدیم در آن نیز بر تقویت سیستم ایمنی بدن می افزاید، به همین دلیل به منظور تقویت بدن بسیار پیشنهاد می شود، با تقویت و کنترل سیستم ایمنی بدن خیلی بهتر می توان با ویروس ها و باکتری های بیماری زا مبارزه کرد و خطر بروز عفونت را کاهش داد. مصرف گوشت زبان راهی خوشمزه برای داشتن زندگی سالم می باشد.

خواص و ویژگی های زبان گاو

بهبود کم خونی و مبارزه با آن

همانطور که اشاره شد زبان گاو یا گوسفند دارای میزان بالایی از ویتامین B12 و آهن می باشد. وجود ویتامین ۸۱۲ و آهن برای تولید هموگلوبین بسیار واجب و ضروری هستند. هموگلوبین یکی از انواع پروتئین ها در بدن است که برای اتصال به اکسیژن و توزیع کردن آن در سرتاسر بدن نقش مهمی دارد. کم شدن ویتامین B12 و آهن در بدن باعث مشکلات کم خونی خواهد شد.

پیشگیری کننده از خستگی مفرد

خستگی مفروط اغلب برای افرادی ایجاد می شود که مشکل فقر آهن و کمبود آهن داشته باشند. این مشکل به این دلیل ایجاد می شود که مغز به خاطر برخی از اختلالات در فرایند توزیع گلبول های قرمز خون، اکسیژن به اندازه کافی دریافت نکند. از این رو برای تامین آهن مورد نیاز و اطمینان از توزیع هموگلوبین و ویتامین B12 به میزان کافی از گوشت زبان گاو و گوسفند استفاده نمایید.

خاصیت های زبان گاو و گوسفند

تقویت کننده طبیعی انرژی

آیا می دانید که برای تقویت انرژی، بدن به چه چیزی نیاز دارد؟ زمانی که فرد احستس خستگی می کند حتی در اول روز به این معنا است که سوخت و ساز در بدن ب سرعت پایینی انجام می گیرد، برای اینکه بدانید سوخت و ساز در بدن با سرعت عادی صورت می گیرد باید از میزان کافی آهن در بدن برای تولید گلبول های قرمز خون و کولین همراه با ویتامین B12 به جهت تولید هموگلوبین اطمینان داشته باشید، تا اکسیژن کافی در تمام بدن در گردش باشد و سوخت و ساز به درستی انجام شده و انرژی طبیعی در بدن تقویت شود.

تسریع در فرایند التیام یافتن زخم ها

اغلب ما فکر می کنیم که برای سریعتر خوب شدن زخم های خود باید حتما از محصولات دارویی بر روی زخم هایمان استفاده کنیم، اکثر داروهای و پمادهای استفاده شونده برای بهبود زخم ها به شکل خارجی استفاده می شود، در صورتی که فرایند التیام زخم از درون اتفاق خواهد افتاد. استفاده از روی یک روش سریع برای روند التیام زخم ها می باشد که در زبان گاو و گوسفند به میزان فراوانی وجود دارد.

خاصیت هایی برای زبان گاو

مفید به منظور بازسازی سلول ها

به منظور بازسازی سلول ها دو مورد مهم مورد نیاز می باشد، مورد اول اکسیژن و مورد دوم گلبول های قرمز خون می باشد. زبان گاو همانطور که گفتیم به دلیل سرشار بودن از روی و آهن دارای خواص بسیاری می باشد. روی و آهن و ویتامین B12 موجود در زبان باعث بهبود در هموگلوبین خون و توزیع اکسیژن به سراسر بدن می شود، همانطور که قبلا هم اشاره شد اکسیژن بسیار ضروری برای بدن و بازسازی سلول ها می باشد.

خاصیت های زبان گاو

سلامت دستگاه عصبی

از دیگر خواص زبان گاو یا گوسفند حفظ کردن سلامت دستگاه عصبی بدن می باشد. با مصرف روزانه از گوشت زبان و همینطور گوشت گاو و گوسفند مقدار نیاز روزانه کولین و ویتامین B12 بدن فراهم می شود. کولین نقش زیادی در عملکرد سیستم عصبی بدن داشته و دلیل عملکرد خوب این قسمت است، همچنین ویتامین B12 شما را از وجود میلین کافی مطمئن می کند، میلین ترکیبی است که در محافظت از سیستم عصبی بدن نقش زیادی ایفا می کند. وجود این دو ماده مغذی در کنار هم تضمین کننده سیستم عصبی هستند.

افزایش دهنده قدرت و استحکام بافت ها

بدن به منظور استحکام و قدرت بافت ها به پروتئین کافی نیازمند است. زبان گاو و گوسفند نیز دارای پروتئین کامل با نسبت بالایی می باشد. سلول های بدن برای استحکام بیشتر و قدرت گرفتن باید همیشه پروتئین کافی دریافت کنند، از این رو می توانید از این خواص زبان گاو استفاده کرده و آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

حفظ کننده تعادل هورمونی

مصرف زبان گاو گوسفند باعث می شود تا هورمون هایی در بدن که به عنوان پادتن عمل می نمایند به حالت تعادل در آیند که این هورمون ها نقش زیادی در سیستم ایمنی دارند. این خاصیت زبان گاو یا گوسفند به دلیل وجود پروتئین بالا در آن است، علاوه بر این چون این پروتئین از نوع حیوانی است، زبتن گاو و گوسفند می تواند آمینو اسیدهای ضروری بدن را نیز فراهم کنند. مصرف روزانه ۸۵ گرم گوشت زبان می تواند پروتئین ضروری روزانه بدن را تامین کند و باعث حفظ تعادل هورمونی بدن در کنار سایر خواص زبان گاو شود.

بررسی خواص زبان گاو

منبعی بی نظیر از پروتئین حیوانی

همانطور که در مطالب بالا نیز اشاره شد زبان گاو و گوسفند سرشار از پروتئین حیوانی است، از این رو منبعی کامل برای تامین پروتئین محسوب می شود. پروتئین تامین کننده استحمکام بافت هایی از بدن است که باعث محافظت از سیستم ایمنی بدن می شود و آمینو اسیدهای ضروری برای بدن را فراهم می نماید. برای تامین پروئین حیوانی مورد نیاز بدن خود از گوشت زبان گاو و گوسفند غافل نشوید.

منبع حیاتی از اسید آمینو

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، زبان گاو و گوسفند منبعی طبیعی از آمینو اسیدها محسوب می شود. بدن به منظور تامین سوخت و ساز مناسب و سااخت پدوتئین کافی به آمینو اسید ها نیازمند است. انواع مختلفی از پروتئین ها وجود دارند که هر یک از آنها عملکرد خاص خود را بر عهده دارد. آمینو اسید عملکرد پروتئین مورد نیاز سوخت و ساز بدن را تعیین می کند.

خواص زبان گاو برای سلامت بدن

کاهش دهنده خطر فشار خون بالا

از دیگر خواص زبان گاو و گوسفند این است که این گوشت می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را کمتر نماید. با کنترل نمودن فشار خون می توان از بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری نمود. این خاصیت به دلیل وجود پتاسیم در زبان گاو و گوسفند می باشد که باعث حذف سدیم اضافه می شود. البته در زبان گاو و گوسفند مقداری سدیم وجود دارد، از این رو این خاصیت به میزان زبان گاو یا گوسفندی بستگی دارد که مصرف می شود زیرا مصرف بی اندازه آن ممکن است تاثیرات بدی به دنبال داشته باشد.

خاصیت هایی برای زبان گاو و گوسفند

مفید برای ورزشکاران و بدنسازی

باز هم از پروتئین موجود در زبان گاو و گوسفند و خواص آن صحبت می کنیم. وقتی که به منظور تولید انروژی بیشتر از چربی ها استفاده می شود، به منظور عضله سازی پروتئین مور نیاز است. بعلاوه برای اصمینان از استحکام بافت ها پروتئین بسیار مهم است. انرژی که در حین تمرین کردن سوزانده می شود نتایج جالبی برای ساخت عضله های سالم و قوی خواهد داشت. از این رو در انواع مکمل های بدنسازی پروتئین بالا وجود دارد و زبان گاو گوسفند نیز سرشار از پروتئین کامل می باشد.

مفید برای بیماران دیابتی

زبان گاو گوسفند همچنین مفید برای بیماران دیابتی می باشد. این خاصیت به دلیل این است که در زبان گاو و گوسفند هیچ نوع کربوهیدراتی وجود ندارد. کربوهیدرات منبع گلوکز بوده و گلوکز دلیل مشکلات زیادی مثل افزایش قند خون می باشد. با این وجود باید در مصرف زبان گاو و گوسفند تعادل را رعایت کنید زیرا مصرف بی اندازه از آن می تواند سطح کلسترول را افزایش دهد.

زبان گاو و خاصیت های آن

منبع بی نظیری از اسیدهای چرب

اسید های چرب یکی از انواع اسیدهای مورد نیاز برای بدن انسان می باشند. مهمترین اسیدهای چرب مانند امگا ۳ و امگا ۶ که بیشتر در ماهی ها وجود دارند، در زبان گاو و گوسفند نیز وجود دارند. اسیدهای چربی که در زبان گاو یا زبان گوسفند وجود دارند به اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون و آجیل ها شبیه هستند. اسیدهای چرب باعث کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر مسموئیت های پروتئینی می شوند. اسید چربی که در زبان گاو و گوسفند وجود دارد از نوع اشباع شده است. البته در آن مقداری چربی های غیر اشباع نیز وجود دارد که اگر به درستی و به اندازه مصرف شود مشکل جدی به همراه نخواهد داشت.

انواع خاصیت های زبان گاو

پیشگیری کننده از مسمومیت با پروتئین

شاید مسمومیت با پروتئین برایتان عجیب باشد اما موضوعی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت. در مطالعاتی که به تازگی انجام شده اند مشخص شده است که زبان گاو و گوسفند غنی از نوع خاصی از اسید چرب می باشد که شبیه به اسید چرب های موجود در آجیل و روغن زیتون بوده که به آن اسید چرب اشباع شده گفته می شود. اسید چرب اشباع شده باعث می شود تا بدن در مقابل مسمومیت با پروتئین محفوظ بماند.

خاصیت های مختلف و ویژه زبان گاو

زبان گاو و گوسفند کاملا فاقد کربوهیدارت

نبود کربوهیدرات در یک ماده چه تاثیری در سلامت بدن دارد؟ مشکل اصلی بیماری دیابت همانطور که می دانید وجود کربوهیدارت ها می باشد. از این رو مصرف زبان به دلیل نوبد کربوهیدران در آن برای مبتلایان به دیابت مفید بوده و البته باید در مصرف آن تعادل رعایت شود. همچنین افرادی که رژیم کربوهیدرات دارند می توانند بدون نگرانی زبان گاو یا گوسفند را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

مفید به منظور رشد و پرورش بدن

همانطور که کاملا مشخص است کودکان و نوجوانان برای رشد کافی به غذا های مفید و کافی نیاز دارند. گنجاندن زبان گاو یا گوسفند در برنامه غذایی کودکان و نوجوانان بسیار مفید بوده و برای رشد آنها مناسب است. همچنین در کودکان و نوجوان مبتلا به فقر آهن مصرف این گوشت توصیه می شود زیرا سرشار از آهن و روی بوده و باعث رشد و نمو و بهبود آن با سرعتی عادی خواهد شد.

زبان گاو و خواص آن

بهینه سازی جذب ویتامین ها

کمبود آهن در بدن باعث کاهش جذب برخی از ویتامین های خاص در بدن می شود، از این رو مهم است که ویتامین هایی که مصرف می کنید با مصرف آهن کافی به خوبی در بدن جذب شوند. شاید شما غذاهایی غنی از ویتامین مصرف کنید اما اگر فقر آهن داشته باشید متاسفانه ویتامین ها نیز به خوبی در بدن جذب نخواهند شد. همچنی در برخی موارد بیش از اندازه بودن ویتامین در بدن باعث مشکلاتی در سیستم رودها خواهد شد اما مصرف آهن این مشکلات را حل خواهد کرد. گوشت زبان گاو و گوسفند سرشار از آهن بوده از این رو بسیار مناسب برای بیهنه سازی جذب ویتامین ها در بدن خواهد بود.

زبان گاو و انواع خاصیت های آن

نکته پایانی:

با توجه به خواص و فوائد مختلفی که در مورد زبان گاو و گوسفند گفته شد باید بدانید که مصرف بیش از اندازه آن می تواند سلامتی را به خطر انداخته و مشکلاتی ایجاد نماید. از این رو باید برای حفظ تعادل در بدن از این گوشت حداکثر دو مرتبه در هفته مصرف نمایید، تا از مزایای آن بهره کافی را بدون مشکل ببرید. مصرف بالای گوشت گاو و گوسفند می تواند کلسترول را افزایش دهد از این رو از کم چرب بودن خوراکی هایی که همزمان با آن مصرف می کنید اطمینان داشته باشید. همچنین در مقالات رو به رو می توانید با خواص گوشت گاو و خواص جگر گوسفند نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو