جهادگران یزدی پیشرو جبهه حفاظت از هویت ملی هستند

منبع: همگردی

75

1399/8/7

12:03


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، جهادگران یزدی پیشرو جبهه حفاظت از هویت ملی هستند.

قضیه چیست؟

سید مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با بیان اینکه تاکنون حدود 80 نفر در یزد به عضویت کمپ های جهادی استان درآمده اند، اظهار می کند: این کمپ ها در شهرستانهای اردکان، بافق، اشکذر و میبد فعالیت داشته و بعضا فعالیتهای آنها ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تفاوت کمپ شهرستان اشکذر مربوط به نوع فعالیت آنهاست، تصریح می کند: شاید تفاوت کمپ جدید در منطقه عزآباد اشکذر مشارکت بالای جامعه محلی در این فعالیت جهادی است.

فاطمی از نقش بی بدیل کمپ ها در حفاظت از بناهای تاریخی یزد خبر می دهد و می گوید: برخی از بناها با پایش ساده پشت بام ها از خطر تخریب نجات پیدا می کنند و این مسئله از مهمترین تاثیر کمپ و گروه های جهادی است.

وی با بیان اینکه تقاضای مردم در جوامع محلی و روستاها به سمت حفظ بناهی تاریخی سوق پیدا کرده، می گوید: در برخی از شهرها و روستاها گاها تقاضای تخریب خانه یا بافت های تاریخی به منظور خیابان کشی و ایجاد حسینیه ها وجود داشت، اما امروز اکثر این دیدگاه ها به سمت حفظ بافت های تاریخی تغییر پیدا کرده است.

این مسئول پیرامون جهادگران یزدی پیشرو جبهه حفاظت از هویت ملی هستند، اضافه می کند: مطالبه مردم محلی برای حفظ بافت تاریخی، بزرگترین سرمایه اجتماعی شکل گرفته در یزد است که در روستاهای فرهنگی مانند ندوشن، رستاق و عزآباد به خوبی این علاقه بچشم می خورد و افق روشنی را برای این استان پیش بینی می کنم.

جهادگران میراث، ناجیان هویت ملی

مدیر کل میراث فرهنگی یزد از تاثیر فعالیت های جهادی در کمک به دولت یاد می کند و می گوید: در شرایطی که وضعیت مالی دولت خوب نیست و تنها قادر به مرمت و رسیدگی به آثار تاریخی محدودی هستیم گروه های جهادی می توانند بناهای زیادی را نجات دهند کما اینکه تاکنون نیز بناهای قابل توجه و مهمی در یزد نجات یافته اند.

فاطمی از افزایش سطح آگاهی جامعه محلی نسبت به تاریخچه ابنیه و آثار باستانی محل زندگیشان خبر می دهد و می گوید: در روستاهایی مانند عزآباد مردم جامع مفیدی را مطالعه کرده و به خوبی از تاریخچه محل زندگی خود آگاه هستند و همین مسئله علاوه بر افزایش علاقه آنها به محل زندگیشان، آنها را به پاسبان های این ابنیه تبدیل کرده است.

یکی از گروه های جهادی که اخیرا فعالیت خود را به صورت داوطلبانه و در قالب ثبت یک «ان.جی.او» آغاز کرده متعلق به روستای عز آباد از توابع اشکذر است، بطوریکه بنا به گفته های مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد، مشارکت بالای جامعه محلی در این گروه نسبت به سایر گروه ها مثال زدنی است.

فاطمی در خصوص این فعالیت جهادی می گوید: مردم اشکذر درخواست مرمت تعدادی از ابنیه تاریخی را داشتند که به دنبال این مطالبه، گروهی جهادی شکل گرفت و بسیاری از جوانان بومی به عضویت این گروه درآمدند.

وی در خصوص فعالیت این گروه تصریح می کند: مسجد سرحوض جز بناهای نفیس روستای عزآباد بشمار می رود که این گروه بخشی از مصالح را تامین و مشغول مرمت آن هستند البته به علت شیوع کرونا به صورت بسیار محدود و با شیفت بندی این عملیات را انجام می دهند.

وی ادامه می دهد: البته بخشی از مصالح و دو استادکار ماهر نیز از سوی اداره کل میراث فرهنگی به آنها تعلق گرفته است در عین حال اداره کل میراث فرهنگی بر نحوه ساخت و نوع فعالیت آنها نظارت داشته تا اصالت بنا مورد خدشه قرار نگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد در خصوص تاریخچه عزآباد می گوید: این روستا را «عز الدین لنکر» آخرین حاکم قبل از «امیر مبارز الدین» در دوره اتابکان ساخته و قنای را بری آن حفر کرد. این روستا دارای یک مسجد قدیمی است که احتمالا مربوط به همان دوره باشد.

مسجد تاریخی سرحوض نونوار می شود

محمدرضا قانع، عضو هیات مدیره گروه فرهنگی اجتماعی اسفنجر که به صورت داوطلبانه در اشکذر مشغول به مرمت بناهای نفیس این منطقه هستند، از فعالیت مردمی 20 نفر از جوانان روستا در این رابطه یاد می کند و می گوید: این افراد همگی از دوستداران میراث فرهنگی هستند که در قالب یک اردوی سه روزه مشغول به کار مرمت و بهسازی مسجد تاریخی سرحوض شده اند.

وی اضافه می کند: در این عملیات، مرمت پشت بام، دورچینی، نماسازی، بازسازی بادگیرها و مفروش کردن پشت بام انجام می شود.

این مسئول در مورد مجموعه تاریخی سر حوض نیز تصریح می کند: این مجموعه که متشکل از آب انبار، مسجد، بازارچه، کتابخانه، حوض خانه و غریب خانه بوده مربوط به دوران زندیه است که امروز جز مسجد و آب انبار چیزی از مجموعه، باقی نمانده است.

وی وجود خط تقارن در این بنا و تقسیم مسجد به دو نیمه شرقی و غربی و شمالی و جنوبی را جز ویژگی های قابل تمایز این مسجد با سایر مساجد دانست و گفت: این مسجد جز معدود مساجد ساخته شده روی آب انبار است. قانع مرمت برج و قلعه عزآباد را در دستور کار مرمت و بهسازی پس از مسجد حوض خانه دانست.

یزدی ها جهادگرانی از جبهه جنگ تا حفاظت میراث

البته یکی از ویژگی های مهم یزد که منجر به توسعه فعالیت های جهادی بی سابقه ای در کشور شده است، ثبت جهانی بافت تاریخی و برخی از بناهای آن به خصوص پردیس های ایرانی است که منجر به فعالیت اولین کمپ جهادی بین المللی در باغ پهلوانپور مهریز شد بطوریکه این حرکت جهادی روی سایت یونسکو قرار گرفت.

این فعالیت های جهادی همچنان ادامه داشته و پل آب روی خرانق و قلعه خرگوشی اردکان نیز مرمت و بازسازی شد و دامنه این فعالیت ها در بافق و اشکذر نیز کشانده شده و گروه جهادی دیگری در میبد چشم انتظار آغاز فعالیت داوطلبانه خود هستند.

به گفته فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی استان، ارزشمندترین بخش گروه های جهادی یزد، تنوع افرادی است که عاشقانه به این فعالیتها پیوسته اند، افرادی شامل دکترای مرمت و باستان شناسی، مردم محلی، دانشجویان، کشاورزان و حتی دامداران جز این گروه هستند که شاید این مسئله مهمترین دستاورد ثبت جهانی برای مردمان دوستدار میراث فرهنگی و تاریخ ایران باشد.

جهادگران یزدی پیشرو جبهه حفاظت از هویت ملی هستند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو