نحوه تمیز کردن فلکه هوا در شوفاژ 

نحوه تمیز کردن فلکه هوا در شوفاژ 


منبع: تاپ ناز

144

1399/8/7

13:08


شوفاژ بخار از یکی از دو نوع سیستم لوله کشی استفاده می کند: یک لوله ای و دو لوله ای. در حالی که در هر دو روی شوفاژ فلکه قرار دارد، فقط سیستم یک لوله ای فلکه هوا دارد که باید مرتب تمیز شود.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید قیمت راه اندازی موتورخانه را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال تاسیساتی ها در تهران باشید می‌توانید سفارش راه اندازی موتورخانه ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

نحوه تمیز کردن فلکه هوا در شوفاژ 

 

سیستم دو لوله ای در مقایسه با یک لوله ای

در سیستم دو لوله ای شبکه ای از لوله ها بخار را از بویلر به شوفاژ و لوله ها می رسانند و آن را به آب منتقل می کنند.

در سیستم تک لوله ای، همین لوله ها هم بخار را به سمت شوفاژ می برند و هم رطوبت را به بویلر برمی گردانند. سیستم یک لوله ای به فلکه های شوفاژ وابسته است که با افزایش حرارت بسته می شوند. در این صورت بخار از شوفاژ خارج شده اما با خنک شدن دستگاه هوا خارج می شود.

 

شناسایی فلکه هوا در سیستم یک لوله ای

فلکه هوا روی شوفژ در سیستم یک لوله های معمولا به شکل کلاهک بوده و نوک تیز هستند. فلکه هوا در مقابل فلکه کنترل قرار داشته و دستگیره چرخشی دارد. در سیستم های تک لوله ای با خروج هوا از فلکه هوا صدای هیس شنیده می شود. این صدای هیس با گرم شدن دستگاه شنیده می شود و در این شرایط سیستم هم خنک می شود.

نحوه تمیز کردن فلکه هوا در شوفاژ 

عملکرد

در چرخه گرمایش دستگاه فلکه ها که به دما حساس است، بسته می شود تا بخار داخل شوفاژ مانده و به اتاق وارد نشود. در آغاز چرخه گرمایش، هوای شوفاژ از فلکه خارج شده و صدای هیس شنیده می شود. سپس وقتی فلکه با پر شدن بخار دمای بالا را حس کرد، بسته می شود. با خنک شدن دستگاه و افزایش رطوبت، فلکه هوا دوباره باز می شود تا هوای اتاق به فضا وارد شود.

فلکه هوا هم به دلیل رسوب زنگ زدگی یا مواد معدنی بسته می شود. گاهی اوقات تعویض دریچه مشکل را حل می کند اما در بسیاری از موارد باید شوفاژ را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن فلکه هوا در شوفاژ 

راهنمای تمیز کردن شوفاژ

  1. فلکه مقابل دریچه هوا روی شوفاژ را ببندید تا بخار ورودی به شوفاژ متوقف شود.
  2. با آچار فلکه را برخلاف عقربه های ساعت چرخانده و آن را بردارید.
  3. ظرف کوچک سرکه را حرارت داده و فلکه هوا را در سرکه داغ بگذارید. بگذارید 30 دقیقه بماند و سرکه مواد معدنی و زنگ زدگی را تجزیه کند.
  4. دریچه را با آب سرد بشویید.
  5. با دمیدن از فلکه فشار هوا را بررسی کنید. اگر نمی توانید هوا را عبور دهید دوباره امتحان کنید. اگر هنوز هم نمی توانید باید فلکه را تعویض کنید.
  6. اگر می توانید هوا را از طریق فلکه عبور دهید، دوباره چسب لوله کشی را در جهت عقربه های ساعت روی فلکه چرخانده و دریچه را سفت کنید. انتهای آن باید به سمت بالا باشد.
  7. فلکه بخار روی شوفاژ را دوباره باز کرده و آن را امتحان کنید. فلکه باید امکان انتقال هوا به دریچه را مهیا کند، اما با داغ شدن شوفاژ بخار حفظ می شود. با خنک شدن دستگاه، فلکه های حساس به دما باید دوباره باز شوند تا هوا به دستگاه وارد شود. اگر فلکه با داغ شدن دستگاه بسته و باز خنک شدنش باز نشد، در آن صورت باید فلکه هوای شوفاژ را تعویض کنید. رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو