خفاش های خون آشام هنگام بیماری فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنند

منبع: روزیاتو

72

1399/8/7

14:15


تحقیق جدیدی نشان داده برخی گونه های خفاش خون آشام هنگام بیماری فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنند.

دانشمندان قبلاً این رفتار را در شرایط آزمایشگاهی در این حیوانات مشاهده کرده بودند. اما حالا باید می دانستند که آیا این پستانداران پرنده در طبیعت هم همینگونه رفتار می کنند.

فاصله گذاری اجتماعی خفاش ها

گروه تحقیقاتی از حفره ی یک درخت ۳۱ خفاش خون آشام ماده ی بزرگسال پیدا کردند.

سپس به نیمی از آن ها ماده ای به نام لیپوپلی ساکارید تزریق کردند که دستگاه ایمنی بدن را تضعیف می کند.

این امر باعث بیماری آن ها شد و به نیمی دیگر از خفاش ها که گروه کنترل این تحقیق بودند تنها محلول نمک تزریق کردند.

سپس محققان به خفاش ها سنسورهای نزدیکی متصل کردند و آن ها را به طبیعت بازگرداندند.

دانشمندان نحوه ی تغییر تدریجی روابط ۱۶ خفاش بیمار و ۱۵ خفاش گروه کنترل را پیگیری کردند.

آن ها متوجه شدند خفاش های بیمار زمان بسیار کمتری را در نزدیکی دیگر همنوعان خود می گذراندند.

علاوه بر این، خفاش های بیمار با تعداد کمتری از همنوعان خود معاشرت می کردند و با همنوعان سالم خود رابطه ی بسیار کمتری داشتند.

به طور خلاصه، این تحقیق نشان داد ظرف ۶ ساعت پس از تزریق، خفاش های بیمار به طور متوسط ۴ ساعت کمتر از خفاش هایی که فقط محلول نمک دریافت کرده بودند، با همنوعان خود معاشرت داشتند.

احتمال معاشرت خفاش های گروه کنترل با یکدیگر نزدیک به ۴۹ درصد بود.

اما احتمال معاشرت یک خفاش گروه کنترل با یک خفاش بیمار ۳۵ درصد بود.

دانشمندان همچنین متوجه شدند بعد از گذشت ۶ ساعت نخستین پس از تزریق و زمانی که خفاش ها به خواب رفتند یا در بیرون به دنبال غذا بودند این اختلاف کمتر شد.

دکتر سایمون ریپرگر از دانشگاه اوهایوی آمریکا، سرپرست این گروه تحقیقاتی می گوید استفاده از سنسورها به آن ها کمک کرد متوجه شوند رفتار اجتماعی خفاش ها ساعت به ساعت و حتی دقیقه به دقیقه در مدت روز و شب، حتی زمانی که در تاریکی حفره ی یک درخت پنهان هستند، چگونه تغییر می کند.

اما جالب آنکه این رفتار در میان دیگر حیوانات هم چندان نادر نیست.

طبق پژوهش دیگری که در سال جاری توسط محققان آمریکایی صورت گرفته بود، خرچنگ های دریایی، میمون ها، ماهی ها، حشرات و پرندگان هم هنگام بروز بیماری در همنوعان شان فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنند.

علت این مسأله احتمالاً آن است که حیوانات متوجه اند معاشرت با حیوانات بیمار می تواند آن ها را درگیر موج های متوالی بیماری کند.

چنین رفتار نسنجیده ای می تواند تمام گونه ی آن ها را به خطر بیاندازد.

انتشار این پژوهش مصادف شد با تحقیق مرتبط دیگری که نشان می دهد چرا خفاش ها با وجود آنکه حامل ویروس های مرگبار برای انسان ها هستند اما خود بیمار نمی شوند.

در نتایج به دست آمده از تحقیق بر روی دستگاه ایمنی بدن خفاش ها نکات مهمی برای آینده ی تحقیقات پزشکی در حیطه ی بیماری های انسانی وجود دارد.

دانشمندان به تازگی به مکانیسم های مولکولی ای پی برده اند که بدن خفاش ها از آن ها برای سرکوب ویروس هایی مثل کرونا استفاده می کند. محققان این مسأله را قطعه ای مهم در پازلی می دانند ک احتمالاً ما را به سمت موفقیتی چشمگیر در درمان این بیماری هدایت خواهد کرد.

به گفته ی دانشمندان این تحقیق نقش مهمی در رابطه با ویروس کرونا دارد چون ما را به درک بیشتری درباره ی نحوه ی مقاومت بیماری های قابل انتقال میان حیوان و انسان در طبیعت می رساند و به دستیابی به روش های جدید برای مدیریت همه گیری های آینده کمک می کند.

بیشتر بخوانید:

فاصله گذاری اجتماعی ۲ متری برای پیشگیری از ابتلا به کرونا کافی نیست + ویدیو

چرا خفاش‌ها برعکس می‌خوابند؟

 

تماشای این ویدئو را به شما توصیه می کنیم:

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو