بورات 2

«اتحادیه آمریکاییان قزاق» به فیلم «بورات ۲» معترض شده و می‌‌پرسد: «چرا کشور کوچک ما باید برای هدف تمسخر عموم قرار بگیرد؟»

فیلم «بورات ۲» جمعه گذشته از آمازون منتشر شد اما حواشی آن هنوز ادامه دارد. «اتحادیه آمریکاییان قزاق» به این فیلم با بازی «ساشا بارون کوئن» که بنابر ادعای این گروه تصویری نژادپرستانه از قزاق‌ها به نمایش می‌گذارد معترض شده و می‌گوید ممکن است موجب برانگیخته شدن خشونت علیه اقلیت‌ها شود. این اتحادیه ۲۰ اکتبر با ارسال نامه‌ای به سران آمازون خواستار لغو انتشار «بورات ۲» شده است.

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، در این نامه آمده است: «با توجه به وضعیت آگاهی سیاسی جامعه، چرا فیلمی توهین‌آمیز به نژاد که آشکارا ملتی رنگین‌پوست را در قالب سرگرمی نکوهش، آزار روحی و تحقیر می‌کند با ارزش‌های اخلاقی آمازون سازگار است؟ چرا کشور کوچک ما باید هدف تمسخر عموم قرار بگیرد؟»

در ادامه می‌آید: «در این فیلم، یک فرد سفیدپوست خود را به شکل یک قزاق درآورده و سپس هر آنچه برای ما ارزش دارد را خار می‌شمارد. ما قزاق‌ها، کشور کوچکی هستیم، اما این بدان معنا نیست که می‌توانیم هدف توهین نژادی قرار بگیریم. آقای کوئن می‌گوید که هدف اصلی او ترامپ و تبعیض نژادی در آمریکاست. اگر چنین است، او می‌توانست کشوری ساختگی خلق کند، همانگونه که در فیلم «دیکتاتور» کرد. اما آقای کوئن انتخاب کرد که آشکارا ملتی واقعی را تحقیر، دلسرد و از ارزش‌های انسانی تهی کند.»

«گوهر نورتاس» بنیان‌گذار و مدیر عامل «آکادمی فیلم هالیوود» که متولد قزاقستان است و در لس‌آنجلس ساکن است به ورایتی می‌گوید: «ساشا بارون کوئن و عواملش تمامی نقش‌ها را به بازیگران سفیدپوست سپردند و سپس به خود اجازه دادند که ما را تمسخر کنند. اگر آسیایی‌تبار یا سیاه‌پوست بودند از نظر سیاسی کاملاً توهین‌آمیز دانسته می‌شد.»

اگرچه «اتحادیه آمریکاییان قزاق» به «بوارت ۲» معترض شده‌اند، اما قزاقستان به نظر این شخصیت را پذیرفته است. «نیویورک تایمز» گزارش می‌دهد که قزاقستان در بعضی از تبلیغات گردشگری خود از تکیه‌کلام «چه خوب» (Very Nice) بورات استفاده کرده، در حالی که ۱۴ سال قبل دولت قزاقستان قسمت اول فیلم را ممنوع اعلام کرده بود.

«بورات ۲» یا «بورات فیلم‌سینمایی بعدی» بنابر اعلام آمازون در اولین آخر هفته‌ی انتشار «ده‌ها میلیون بیننده‌» در سراسر دنیا داشته است. «سامبا تی‌وی» گزارش می‌دهد که فیلم ۱.۶ میلیون بیننده ‌آمریکایی را جذب کرده اما سخنگوی آمازون می‌گوید رقم گزارش شده توسط این کمپانی صحت ندارد. آمازون به ندرت آمار بینندگان عناوینش را اعلام می‌کند و حتی دقیقاً فاش نکرده که شمار مشترکین سرویس پرایم ویدیو در چه سطحی قرار دارد. آن‌ها آخرین بار ژانویه سال ۲۰۲۰ گزارش دادند که شمار مشتریان پرایم از ۱۵۰ میلیون گذر کرده است.