کرونا چند بار موزه های کشور را به تعطیلی کشاند؟

منبع: همگردی

77

1399/8/7

16:33


ایسنا/ بدنبال خبرهای بدست رسیده، این پرسش مطرح می گردد که کرونا چند بار موزه های کشور را به تعطیلی کشاند؟

کرونا و موزه های کشور

براساس مصوبه ابلاغی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا مشاغل به چهار گروه تقسیم شدند که بر مبنای وضعیت شهرها به فعالیتشان ادامه می دهند. در این مصوبه چهار رنگ برای نشان دادن وضعیت شیوع کرونا در استان های مختلف مشخص شده و مطابق آن رنگ برای فعالیت چهار گروه شغلی در آن استانها تصمیم گیری می شود. بنابراین در شرایط سفید هر چهار گروه فعالیت دارند، در شرایط نارنجی گروه سه از فعالیت منع شده و در شرایط زرد فعالیت گروه چهار ممنوع شده. براساس مقاله کرونا چند بار موزه های کشور را به تعطیلی کشاند؟ باید بدانید که در شرایط قرمز تنها گروه یک امکان فعالیت دارد.

موزه ها و باغ موزه ها، برخلاف اطلاعیه های اولیه در یک ماه نخست شیوع ویروس که کمتر نام شان در بین مشاغل مختلف آورده می شد، این بار از قافله عقب نماندند و با قرارگیریشان در گروه شغلی سه که بیشتر فعالیت های هنری و فرهنگی را در برگرفته، فعالیتشان محدود شده تا دست کم در این شرایط نسبت به حفاظت بهتر از آثار تاریخی و امنیت جان موزه داران توجه بیشتری شود. بر این اساس زمانی که گروه سه از فعالیت منع شود، فعالیت موزه ها و باغ موزه ها نیز متوقف می شود.

تعطیلی ها با شیوع کرونا در کشور از چه زمانی آغاز شد؟

سوم اسفند نخستین اطلاعیه برای تعطیلی برنامه های فرهنگی و هنری سراسر کشور منتشر شد، اطلاعیه ای که بر لزوم رعایت توصیه های اکید بهداشتی در شرایط شیوع ویروس کرونا تاکید داشت و در نتیجه اعلام شد برنامه های هنری و سینمایی در سراسر کشور تا پایان هفته تعطیل شوند، این تعطیلی ها شامل فعالیت های آموزشی و ورزشی نیز شدند و هر کدام از متولیان اعلام کردند فعالیت هایشان تا پایان هفته تعطیل است؛ تعطیلی که نه یک هفته تا سه ماه ادامه دار شد، تا شرایط به ثبات بهتری برسد.

اما در این میان مهمترین مکانهای تاریخی و فرهنگی کشور از این قاعده مستثنی شده بودند. هر چند نخست محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه ها چهارم اسفند از تعطیلی موزه های زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی در استانهایی که پیشتر تعطیل اعلام شده بودند، خبر داد، اما چند ساعت بعد در نامه ای که با نام او منتشر شد، بر این نکته تاکید شد که «موزه ها و اماکن فرهنگی – تاریخی تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبق روال گذشته پذیرای بازدیدکنندگان بوده و به فعالیت خود ادامه می دهند. در صورتیکه ستاد کرونا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به موضوع تعطیلی موزه ها اظهارنظر نهایی خود را اعلام کنند، در این خصوص مجددا اطلاع رسانی خواهد شد.»

در این شرایط هر کدام از موزه ها و موزه داران تلاش کردند تا با تهیه پروتکل هایی هر چند اولیه شرایط را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در موزه ها تهیه و اجرایی کنند.

موزه ملی ایران نخستین قدم را در این زمینه برداشت و در پیامی در صفحه اصلی سایت موزه به بازدیدکنندگان موزه مادر ایران برای پیشگیری از بروز بیماری های حاد تنفسی توصیه هایی کرد: «بازدیدکننده گرامی "از لمس ویترین ها، پایه های آثار، موانع و مسدودکننده ها خودداری کنید"، "فاصله مناسب خود را با سایر بازدیدکنندگان حفظ کنید"، "آداب تنفسی را عایت کنید" و " لطفا به توصیه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه کنید"». اداره کل موزه ها نیز ساعت کاری موزه ها را کاهش داد.

از سوی دیگر موزه داران «16 راهکار برای مقابله با کرونا در موزه ها» مطرح کردند و برخی از موزه ها از ورود تورهای گردشگری و افراد به تعداد زیاد به موزه ها جلوگیری کردند و برخی دیگر تلاش کردند تا کمترین زمان حضور گردشگران و مخاطبان موزه ای را در آن شرایط در موزه ها فراهم کنند.

در این میان حتی رئیس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) از وزیر میراث فرهنگی درخواست کرد که برای مدتی موزه های زیر نظر این وزارتخانه تعطیل شود تا زمانی برای بازنگری کیفی فضاهای موزه فراهم شود.

17 اسفند اما محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث، گردشگری و صنایع دستی بخشنامه ای را به عنوان تقویم کاری ایام نوروزی موزه ها و اماکن فرهنگی – تاریخی تحت پوشش وزارتخانه در سطح کشور ابلاغ کرد تا برای فعالیت موزه های "ملی ایران"، " نیاوران"، "سعدآباد" و "موزه ملی قرآن کریم" از 27 اسفند امسال تا 15 فروردین 1399 اقدام لازم انجام شود.

اما سه روز بعد وزیر میراث فرهنگی آن را لغو و علتش را شیوع ویروس کرونا اعلام کرد و در این میان موزه ها در لیست حدوده 50 شغل و مکان پرخطر قرار گرفتند.

فعالیت نصفه و نیمه موزه ها تا پایان اسفند ادامه پیدا کرد تا سرانجام محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه ها خبر داد «موزه ها از 29 اسفند 98 تا 13 فروردین 99 بطور کامل تعطیل هستند، فقط کارمندان موزه در روزهای تعطیل غیررسمی باید در موزه حضور داشته باشند.» این تعطیلی رسما تا خرداد و روز بعد از عید فطر ادامه پیدا کرد.

در این مدت زمان موزه داران و متولیان موزه ای بیکار ننشستند و اقدام به برگزاری بازدیدهای مجازی از موزه ها کردند و هر روز یک موزه در یک ساعت مشخص موزه خود را معرفی می کرد.

تا سرانجام بعد از عید فطر و کاهش شیوع کرونا در کشور موزه ها نیز مانند برخی از فضاهای فرهنگی و هنری فعالیت خود را براساس پروتکل های تهیه و تدوین شده توسط اداره کل موزه ها و ایکوم ایران آغاز کردند.

شیوع موج دوم کرونا، از 24 تیر محوطه های فرهنگی و هنری را تعطیل کرد، اما میراث فرهنگی تعطیلی مجدد موزه ها را مبنی بر اعلام رسمی مدیر ستاد ملی کرونا اعلام کرد تا نخست در نامه ای به وزیر میراث فرهنگی لزوم تعطیلی را اعلام کند و در نهایت مونسان دستور این تعطیلی را صادر کند. آن هم در شرایطی که در طول چند ماه نخست شیوع این ویروس متولیان وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده بودند که «فعالیت موزه ها در دوران کرونا با تصمیم ستاد مبارزه با کرونا در هر استان ادامه دار خواهد بود.»

و چند روز بعد سرانجام میراث فرهنگی نیز تصمیم به تعطیلی موزه ها گرفت، این تعطیلی تا دوم مرداد ادامه یافت و کارگر پنجشنبه دوم مرداد اعلام کرد «موزه های زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی، بعد از اعلام یک هفته قبل ستاد ملی کرونا مبنی بر پذیرش نکردن بازدیدکنندگان به مدت یک هفته برای جلوگیری از شیوع کرونا در موج دوم شیوع این ویروس، فعالیت خود را از سر گرفتند.»

شیوع موج سوم کرونا بار دیگر فعالیت مکان های فرهنگی و هنری و این بار تاریخی را با یکدیگر متوقف کرد. کارگر 13 مهر با اشاره به دستور ستاد ملی مدیریت مبارزه با کرونا، برای تعطیلی مکان های مختلف فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و موزه ها و باغ موزه ها بیان کرد: براساس این دستور، موزه های زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از 13 مهر تا 18 مهر مخاطب نمی پذیرند، ولی کارمندان موزه ای موظف به حضور در موزه ها هستند.

این تعطیلی تا امروز، پنجم آبان و بصورت هفتگی به صورت مستمر ادامه داشته است. اکنون با توجه به طبقه بندی مشاغل مختلف در چهار گروه و قرارگرفتن موزه ها و باغ موزه ها در گروه شغلی سوم، زمانیکه وضعیت هر منطقه نارنجی اعلام شود، گروه سوم مشاغل از فعالیت منع می شود.

کرونا چند بار موزه های کشور را به تعطیلی کشاند؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو