محرز: سخت‌گیری‌های کرونایی را تشدید کنید

منبع: برترین ها

51

1399/8/7

18:57


مرگ ۴۱۵ نفر باعث شد تا ایران سیاه‌ترین روز کرونایی خود را تجربه کند.

خبرآنلاین: امروز، سیاه‌ترین روز کرونایی ایران بود، ۴۱۵ زندگی بخاطر ابتلا به این بیماری به پایان خود رسیدند. خبر بدتر آن که براساس هشدارهای کارشناسان احتمالا روزهای بدتری هم در راه است.

دلیل اصلی درگیری ایران با این روزهای سیاه، به آنچه در هفته‌های گذشته رخ داد مرتبط است؛ از ابتدایی پاییز روز به روز، هفته به هفته، تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در کشور افزایش پیدا کرد و حالا به نظر می‌رسد، پیامد این افزایش تعداد مبتلایان در آمار روزانه کروناویروس دیده می‌شود.

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، در این رابطه به خبرآنلاین می‌گوید: «این آمار نتیجه گرفتاری تعداد بیشتری به بیماری است، بعد از ۹ ماه کار، تعداد زیادی از بیماران سرپایی می‌شوند، و آن‌هایی که واقعا بدحال هستند بستری می‌شوند. وقتی تعداد بدحال‌ها افزایش پیدا کند، قطعا تعدادی از آن‌ها به آی‌سی‌یو رفته و می‌میرند. ۸۰ درصد با علائم خفیف و بدون علامت مبتلا می‌شوند، ۲۰درصد بدحال هستند که به بیمارستان می‌آیند، ۵درصد از این‌ها به آی‌سی‌یو می‌روند و حداقل نصف آن‌ها می‌میرند. در این مدت تعداد بیماران مبتلایانی که دیده‌ام نسبت به قبل نه یک ذره، بلکه به شکل وحشتناکی افزایش پیدا کرده است.»

نگاهی به آمار مبتلایان بیماری کروناویروس در ایران در مهر ماه هم این موضوع را تایید می‌کند، از ابتدایی مهر ماه تاکنون تعداد مبتلایان هفتگی بیماری بیش از ۳۰درصد افزایش پیدا کرده است.

محرز: سخت‌گیری‌های کرونایی را تشدید کنید

سالمندان بیشتری درگیر کووید-۱۹ هستند

از سویی در کنار افزایش مبتلایان به نظر می‌رسد که پاندمی در ایران خانوادگی شده است و سالمندان بیشتری به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، بر اساس آمار وزارت بهداشت ۸۰ درصد فوتی‌های کرونا در ایران از سالمندان هستند.

محرز در این رابطه می‌گوید: «الان بسیاری از مبتلاها افراد سالمند یا درگیر بیماری پیش‌زمینه‌ای هستند. این هم طبیعی است وقتی خانواده‌ها گرفتار یک بیماری می‌شوند، در نتیجه پدربزرگ و مادربزرگ‌ها و دیگر افراد سالمند داخل خانواده هم درگیر می‌شوند. متاسفانه درصد مرگ‌ومیر هم بین این افراد بالاست.»

چندی پیش معاون درمان وزارت بهداشت، اعلام کرده بود که در موارد زیادی افرادی از یک خانواده به طور هم زمان در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و علت این موضوع هم عدم رعایت قرنطینه است.

وضعیت وحشتناک است، حداقل یک هفته تعطیل کنید

البته از ابتدای پاییز تاکنون دولت سعی کرد با اقدامات مختلف مثل بازگشت دوباره تعطیلی‌ها وضعیت را کنترل کند، اما آن طور که آمار نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد این اتفاق رخ نداده است.

محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید: «من شنیدم که دولت گفته بود همه جا باید برای یک هفته تعطیل باشند، اما دیدم مغازه‌ها در خیابان‌ها باز هستند، شاید قرار است بعدا تعطیلی اجرا شود. بالاخره باید چنین اتفاقی رخ بدهد و مدارس، دانشگاه‌ها، رستوران‌ها، مراکز خرید و ... حداقل برای یک هفته تعطیل شوند تا آمار کمی پایین بیاید، چون وضعیت خیلی وحشتناک است و اصلا در بیمارستان‌ها جا نیست.»

برخی دیگر از اقدامات هم اجرایی قانون‌هایی مبنی بر جریمه افرادی بود که ماسک نمی‌پوشند یا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، این اقدامی است که از ابتدای شروع پاندمی در بسیاری از کشورها اجرا شد و حالا در مناطقی از ایران هم اجرایی شده است.

در همین رابطه دیروز پلیس خبر داده بود که ۶هزار خودرو بخاطر نپوشیدن ماسک جریمه شده‌اند.

محرز می‌گوید: «باید سختگیری کرد، در همه دنیا این کار انجام شده است. در برخی از کشورها حتی با وجود انجام این کار وضع بدتر شده است، اگر فردی ماسک نپوشد باید جریمه شود، بعد هم دولت باید نسبت به اجرای پروتکل‌های بهداشتیش در مناطق مختلف نظارت کند.»

آمار از این هم بدتر می‌شود

خبر بدتر این که به نظر می‌رسد، امروز سیاه‌ترین روز کرونایی ایران نباشد و احتمالا این روند افزایش مرگ‌ومیر تعداد قربانیان و مبتلایان ادامه دارد.

محرز: سخت‌گیری‌های کرونایی را تشدید کنید

محرز در این رابطه هشدار می‌دهد: «خدا می‌داند این روند تا کی ادامه کند، اگر تجمع‌ها ادامه پیدا کند، مردم رعایت نکنند و تعطیلی‌ها صورت نگیرد این روند ادامه پیدا می‌کند. اما قطعا شاهد افزایش آمار قربانیان خواهیم بود، چراکه درحال بستری مریض‌های بدحال هستیم، بستری آن‌ها یعنی افزایش تعداد مرگ‌ومیر کرونا در کشور.»

این افزایش تعداد مبتلایان نگرانی‌هایی نسبت به ظرفیت سیستم بهداشتی کشور برای مقابله با کووید-۱۹ به وجود آورده است، چراکه از همین حالا هم بسیاری از بیمارستان‌ها نسبت به پر شدن ظرفیتشان هشدار داده‌اند.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید: «واقعا ما پزشک‌ها اذیت شده‌ایم، ما جسما خسته نیستیم و به این شرایط عادت داریم. روحا خسته شدیم چون تعداد مریض‌های بدحال و مرگ‌ومیر بیشتر شده است. این شرایط روحی روی جسم هم تاثیر می‌گذارد، پرسنل یکی از یکی از بین رفته‌اند و تعداد کم است.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو