چگونگی زایمان طبیعی در آب

منبع: نی نی بان

149

1399/8/8

00:10


امروزه، گزینه‌های مختلفی برای زایمان در دسترس قرار دارد. خانم‌های باردار می‌توانند بسته به وضعیت روحی و شرایط جسمانی خود روش خاصی را برای وضع حمل برگزینند. در حال حاضر، بسیاری از افراد زایمان در آب را انتخاب می‌کنند.
زایمان در آب، معمولا در وان یا استخرهای مخصوص بادی اتفاق می ‌افتد. در مواردی، ممکن است فرد تمایل داشته باشد، وضع حمل خود را در خارج از آب به پایان برساند. در این صورت، مراحل اولیه در داخل وان آب سپری می‌شود و تولد نوزاد در خارج از این محیط اتفاق می‌افتد. این در حالی است که سایر افراد، تمایل دارند کل روند زایمان را در آب تجربه کنند.
در واقع، شما بدون نیاز به حضور در مطب، می‌توانید از تخصص بهترین پزشکان ایران بهره جوئید. انجام این کار در صرفه‌جویی در وقت و هزینه موثر است؛ در عین حال، به شما کمک خواهد کرد، دوران بارداری کم‌استرس، کم‌خطر و شیرینی را تجربه کنید

زایمان در آب چگونه انجام می ‌شود؟
برای آن که بدانید، زایمان در آب چگونه انجام می‌شود، ابتدا باید با مفهوم این نوع زایمان آشنا شوید. زایمان در آب، در اصل، همان وضع حمل فیزیولوژیک و طبیعی است؛ با این تفاوت که برای ایجاد آرامش بیش‌تر، در استخر یا وان آب گرم انجام می‌شود. در این روش، وان یا استخر بادی مخصوص زایمان را با آب ولرم پر می‌کنند. سپس، مادر در آب غوطه‌ور می‌شود و مراحل درد زایمان را طی می‌کند.
طبیعی است که پزشک زنان و زایمان و پرستاری باتجربه نیز در کنار مادر حضور خواهند داشت. 

زایمان در آب مناسب چه افرادی است؟
در پاسخ به این پرسش که زایمان در آب مناسب چه افرادیست؟ باید گفت، این نوع وضع حمل از محدودیت قابل توجهی برخوردار نیست. یعنی، کلیه خانم‌هایی که برای زایمان طبیعی واجد شرایط هستند، بسته به میل خود و صلاح‌دید متخصص زنان و زایمان، می‌توانند زایمان در آب را تجربه کنند. بنابراین، گزینه‌های مناسب برای زایمان در آب عبارتند از:
دارا بودن شرایط لازم برای زایمان طبیعی
برخورداری از حاملگی کم‌خطر
شفاف بودن مایع آمنیوتیک
وجود تنها یک جنین در رحم مادر
چرخش به موقع جنین و آمادگی کامل برای تولد
واهمه نداشتن مادر از آب
دریافت آموزش‌های لازم برای این نوع زایمان
عدم وجود اکلامپسی؛ عارضه اکلامپسی، عموما با تشنج، دفع پروتئین از طریق ادرار و فشار خون بالا همراه است.
عدم استفاده از داروهای تسکین دهنده درد

مزایای زایمان در آب
مزایای زایمان در آب، بسیار قابل توجه است. در طول چند دهه گذشته، این نوع وضع حمل نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده است. از عمده‌ترین مزایای زایمان در آب می‌توان موارد زیر را نام برد:
کاهش استرس
افزایش آرامش
کاهش درد
پارگی کم‌تر
کمک به اتساع کامل دهانه رحم
کوتاه شدن مدت وضع حمل
امکان تحرک و آزادی عمل بیش‌تر
بهبود گردش خون و افزایش اکسیژن‌رسانی به جنین
کاهش فشار خون ناشی از استرس
افزایش ترشح هورمون اندورفین
عدم نیاز به بیهوشی

از اصلی ‌ترین معایب زایمان در آب می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد
امکان ایجاد عفونت
امکان ایجاد مشکل در تنظیم دمای بدن نوزاد
احتمال بروز مشکلات بند ناف
امکان اختلال در تنفس نوزاد
احتمال خفگی
احتمال تشنج
زایمان و تولد نوزاد، یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی به شمار می‌رود. مطالعه و برخورداری از آموزش کافی به شما کمک خواهد کرد تا این مقطع از زندگی خود را با موفقیت سپری کنید. طبیعی است که این امر در تأمین سلامت جسمی و روحی مادر و نوزاد موثر خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو