میانگین سهام صنعتی داو جونز روز چهارشنبه ۹۴۳ واحد افت کرد چرا که افزایش ویروس کرونا در ایالات متحده و اروپا، به تعطیلی مشاغل و درد بیشتر اقتصاد تهدید می کند.

شاخص اس اند پی ۵۰۰ با افت ۳.۵ درصدی، سومین ضرر متوالی خود را تجربه کرد. این شاخص در این هفته ۵.۶ درصد کاهش یافته است و در مسیر بزرگترین سقوط هفتگی خود از ماه مارس تاکنون قرار دارد.

بازارهای اروپا نیز غرق شدند. قیمت نفت خام به شدت کاهش یافت زیرا سرمایه گذاران پیش بینی کردند تقاضا برای انرژی همراه با اقتصاد، تضعیف خواهد شد. بازده خزانه داری کاهش یافت زیرا سرمایه گذاران به دنبال دارایی امن‌تر بودند.

سرمایه‌گذاران در اروپا انتظار دارند رئیس جمهوری فرانسه اقدامات سختگیرانه ای برای کاهش سرعت گسترش ویروس اعلام کند و مقامات آلمانی هم موافقت کردند که یک تعطیلی موقت چهار هفته‌ای اعمال کنند. این اقدامات ممکن است به سختی دستورات تعطیلی که در اوایل سال جاری جهان را فراگرفت، نباشد اما نگرانی این است که هنوز هم می‌تواند به اقتصاد جهانی که پیشتر ضعیف شده است، ضربه بزنند.

شاید اکنون زمان آن رسیده است که سیاست‌گذاران بین کاهش نرخ بیکاری و افزایش رشد اقتصادی با کاهش شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ و افزایش نجات جان انسان‌ها یکی را انتخاب کنند.