روانشناسی مردان 50 ساله و آشنایی با بحران آنان در این سن

منبع: دلگرم

45

1399/8/8

02:57


روانشناسی مردان 50 ساله و آشنایی با بحران آنان در این سن

روانشناسی بالینی مردان 50 ساله به بالا و آشنایی با بحران این سن

روانشناسی و شخصیت یک مرد در پنجاه سالگی: مردی که به سن 50 سالگی می رسد یک بزرگسال محسوب می شود و آموخته است که در چارچوب قوانین و مقررات اجتماعی زندگی کند. یک مرد 50 ساله نه تنها انتخاب می کند، بلکه مسئولیت اعمالش را نیز بر عهده دارد. علاوه بر این، بسیاری از مردان در این سن شرایطی را برای توسعه کار خود ایجاد می کنند و به همین دلیل آنها دارای یک وضعیت خاص ارتدوکس اجتماعی هستند.

به طور کلی وقتی صحبت پیرامون مردان 50 ساله به بالا می شود ما به یاد گروهی می افتیم که اغلب سالم اند پرقدرت و توانا هستند و در اوج موفقیت حرفه ای خود قرار دارند. در حالی که با کمی دقت می بینیم که این افراد آسیب پذیرند و به سمت آینده ای در حرکت هستند که در آن بیماری های قلب و عروق فراوان است. ناتوانی های جنسی بسیار است، میزان حافظه و توانائی یادگیری کاهش می یابد و حتی طبق آمار تعداد خودکشی ها بیشتر است.

رابطه جنسی مردان بعد از 50 سالگی

از نظر هورمونی تستوسترون یا هورمون مردانه عامل اصلی ویژگی های جنسی مردان بوده و تعادل آن را حفظ می کند و در ساختن عضلات و محکم کردن استخوان ها نقش دارد. اثر این هورمون در مغز محرک تمایل جنسی ، محرک احساس های مربوط به روابط جنسی و حتی تمایل مردان به قدرت گرائی است.

میزان این هورمون تا حدودی به ژن ، استرس و فصل ارتباط دارد اما مهم ترین عامل در میزان تستوسترون خون آقایان سن است ! طبق مطالعات از 30 سالگی به طور متوسط سالی یک درصد میزان تستوسترون خون مردها کاهش پیدا می کند و این کاهش به عکس هورمون های زنانه که در هنگام یائسگی طی یکی دو سال به شدت کاهش پیدا می کند ملایم و پیشرونده است.

علائم کاهش تستوسترون در آقایان شامل علائم متابولیک و علائم روحی روانی است :

علائم متابولیک عبارتند از : کاهش قدرت و حجم عضلات بدن ، کاهش املاح در استخوان ها ، افزایش چربی در شکم و کمرگاه ، کاهش در مو های بدن و تقییرات در طراوت پوست .

علائم روانی ناشی از کاهش تستوسترون : کاهش تمایل جنسی ، کاهش در توانایی جنسی ، بد خلقی، اضطراب و دلشوره، کم طاقتی و زود از کوره در رفتن و اختلال در حافظه است .

بعضی از محققین تصور دارند که کاهش تستوسترون سبب افسرده گی می شود و بسیاری از علائم ذکر شده فوق ناشی از افسرده گی است.

در 3 مطالعه ی علمی روی بیماران افسرده معلوم شد که میزان هورمون تستوسترون در آن ها کمتر از معمول بوده است . در یک بررسی دیگر ، 1709 مرد در حدود 60 سالگی را مورد مطالعه قرار دادند و ملاحظه شد که کاهش میزان تستوسترون در موارد مختلف همراه با کاهش فعالیت جسمی ، اختلال در خواب ، اختلالات دستگاه گوارش ، سردرد ، کاهش میل جنسی و اختلال در تحریک جنسی بوده است .

در مطالعه ی دیگری پروفسور Rosen گروهی از مردان مبتلا به اختلال در تحریک جنسی ( ناتوانی در عمل مقاربت) را مورد مطالعه قرار داد. این گروه بین 40 تا 70 ساله بودند. شایع ترین علل این مشکل که در این بررسی مشاهده گردید ، دیابت ، بیماری قلب یا فشار خون ، مصرف داروهای مختلف ، عدم رضایت از زوج یا همسر و افسردگی بوده است.

بحران پنجاه سالگی مردان

عامل مهمی که مردان را در سن پنجاه سالگی سرپا نگه میدارد میزان توانایی و کارآمدی آنهاست . افرادی که به بازنشستگی زود هنگام میرسند بسیار شکننده تر از دیگر همسالان خود هستند .

برای گذر از بحران 50 سالگی باید مردان در خود انگیزه ادامه زندگی پیدا کرده و به آن بپردازند. حرفه فرد می تواند نقش بسزایی در گذر از بحران 50 سالگی مردان ایفا کند به عنوان مثال، ورزشکاران یا مردان نظامی در سن پنجاه سالگی در حال حاضر جز بازنشستگان هستند. اما اگر یک شخص در زمینه های دیگر، به عنوان مثال، در سیاست، مدیریت، کسب و کار، قانون، پزشکی، و غیره مشغول به کار باشد، پس سن او نشان دهنده عملکرد و تجربه او است. علاوه بر این، این فرد فرصت بیشتری برای انجام کار مشاوره و آزمایش دارد و می تواند کار خود را درست انجام دهد.

مردی که ازدواج کرده وقتی به سن پنجاه سالگی میرسد نسبت به افرادی که تشکیل خانواده نداده اند بیشتر دچار بحران این سن می شود زیرا بچه ها دیگر بزرگ شده اند و خانه را ترک کرده اند و این خود باعث افسردگی فرد می گردد .

برای موفقیت غلبه بر مرحله بحران پنجاه سالگی، مردان باید در خود انعطاف پذیری احساسی ایجاد کنند که مقابله با فقر عاطفی خواهد شد. با گذشت زمان، بسیاری از ما بی حس می شویم، اما با وجود این ضروری است که قدرت خودمان را برای لمس شادی و عشق، احساس کنیم.

همچنین لازم است مردان در سن پنجاه سالگی به بعد توانایی خود را در انعطاف پذیری ذهنی بالا ببرند زیرا انعطاف پذیری ذهنی بسیار مهم است. مردان در این سن، باید قدرت خود را در قالب آمادگی برای کسب دانش و تجربه جدید آشکار کنند.

مردان از لحاظ روانشناسی به گونه ای هستند که برای آنها در بزرگسالی بسیار مهم است تا به آنچه که در جوانی در مورد آن می اندیشیدند، دست یابند. اگر این اتفاق رخ ندهد، مردان در این سن دچار افسردگی می شوند. پس خیلی مهم است فردی که به سن پنجاه سالگی میرسد چقدر به رویاهای جوانیش دست یافته است .

روانشناسی مردان 50 ساله


نظرات


تصویری


ویدئو