از مسکن مهر احمدی‌نژاد تا خانه ۲۵متری روحانی

منبع: برترین ها

44

1399/8/8

07:21


دولت‌هايي که تا به امروز بر سر کار آمده‌اند هر يک به مقوله مسکن ديدگاه و طرح‌هايي ارائه دادند که به‌غير از دولت سازندگي، ساير دولت‌ها در امر تسهيل و ساخت مسکن موفقيت چشمگيري را به نام خود ثبت نکرده‌اند.

آرمان ملي: دولت‌هايي که تا به امروز بر سر کار آمده‌اند هر يک به مقوله مسکن ديدگاه و طرح‌هايي ارائه دادند که به‌غير از دولت سازندگي، ساير دولت‌ها در امر تسهيل و ساخت مسکن موفقيت چشمگيري را به نام خود ثبت نکرده‌اند.

يکي از پروژه‌هاي اجراشده براي حل مشکل مسکن نمونه بارز آن هم پروژه مسکن مهر است که از دولت محمود احمدي‌نژاد تا دولت دوازدهم با وجود تلاش‌هاي بي‌وقفه دولت روحاني هنوز تمام نشده است.

حباب کاهش قيمت مسکن ترکيد

مسکن مهر پروژه‌اي بود که در دولت احمدي‌نژاد کليد خورد که البته هدف آن بيش از کمک به مشکل مسکن، تبليغاتي براي طيف بهاري بود. محمود احمدي‌نژاد در زمان حضور در دولت طرحي را به اسم مسکن مهر به مردم معرفي کرد؛ طرحي که زمين‌هايش در حومه اطراف شهرها پيش‌بيني شده بود و راه سختي براي رسيدن به اين ساختمان‌ها طي مي‌شد؛

ساختمان‌هايي که بعضا فاقد امکانات لازم براي زندگي بود چنانکه طاهرخاني، مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد گفته بود: «در طرح مسکن مهر بعضا ديده مي‌شد که پيمانکار 20درصد پول را مي‌گرفت طبقه دوم و سوم را مي‌ساخت و بعد به نازک‌کاري که مي‌رسيد نمي‌توانست کار را جمع کند؛ زيرا به سازوکار نظام فني و اجرائي بي‌توجهي شده بود»

در زمان رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد بود که مسکن شکل و کاربرد شعاري به خود گرفت و ايده‌ها براي ساخت مسکن مناسب در شعارها بود اما در عمل محقق نشد. هنوز 3 سال از روي کار آمدن دولت احمدي‌نژاد نگذشته بود که قيمت مسکن در تهران 78 درصد جهش کرد. دولت بلافاصله قانون مسکن مهر را به مرحله اجرا گذاشت که ماحصل آن ساخت مسکن در بيابان بدون امکانات بود. با شروع پروژه ساخت مسکن مهر در سال 88، قيمت خانه و آپارتمان با کاهش مواجه شد اما اين کاهش قيمت به‌صورت کاملا هيجاني و کاذب بود.

قيمت مسکن‌هاي مهر

طرح مسکن مهر دولت احمدي‌نژاد براي قشر ضعيف جامعه خوب بود که دليلش آن بود که اين قشر مي‌توانست با 5 ميليون تومان آورده و توانايي پرداخت اقساط ماهيانه حدوداً 300 هزار تومان خانه دار شود؛ البته اين ساخت‌وسازها به صورتي بود که هيچ استحکامي ندارد و فقط سرپناهي ناامن براي مردم بود.

روايت يک مدير سابق مسکن مهر

«آرمان ملي» در گفت‌وگو با يکي از مديران سابق يکي از تعاوني‌هاي مسکن مهر به بررسي اجمالي آفات اين پروژه پرداخت. او درباره قيمت مسکن مهر از سال 88 تا سال 99 گفت: در حال حاضر با وجود آنکه بيش از 11 سال که از اجراي طرح مسکن مهر مي‌گذرد، هنوز بسياري از آپارتمان‌هايي که قرار بود به مردم داده شود، حاضر و آماده تحويل نشده است.

اين مدير سابق مسکن مهر تصريح کرد: نکته قابل تامل آنجاست که افزايش قيمت مسکن در تهران و شهرستان‌ها باعث شد افرادي که سال 88 به آنها گفته شد براي صاحبخانه شدن از طريق مسکن مهر بايد 5ميليون تومان مي‌پرداختند، اکنون بايد حداقل بيش از 10 برابر آن مبلغ را پرداخت کنند.

از مسکن مهر احمدی‌نژاد تا خانه ۲۵متری روحانی

وي ادامه داد: نمونه ساده اين افزايش قيمت، پروژه مسکن مهر پاکدشت است که در سال 88 مردم مي‌توانستند واحدهاي يکخوابه را با 8ميليون تومان خريداري کنند اما امروز که بيش از 10سال از آن زمان گذشته و بايد بيشتر از 6 برابر نرخ اعلام‌شده در سال 88 براي خريد واحدهاي مسکن مهر هزينه کنند.

دولت روحاني چه کرد

دولت روحاني در مواجهه با مشکل تامين مسکن موردنياز جامعه با دو مشکل مواجه است؛ نخست آنکه بايد به اتمام پروژه‌هاي مسکن مهري بپردازد که احمدي‌نژاد به مردم وعده داده بود و از سوي ديگر بايد طرح‌هايي را به اجرا بگذارد که مشکلات مسکن مهر و بار مالي زياد براي پاستور نداشته باشد.

طرح ملي مسکن يکي از تدابير دولت دوازدهم براي خانه‌دار شدن مردم ست. در طرح اقدام ملي مسکن 460هزار واحد در دو گروه ساخته مي‌شود که يک گروه از مردم به‌صورت مشارکتي وارد اين پروژه مي‌شوند و 265هزار واحد معرفي به مردم خواهد شد.

اما چندي پيش خبري مبني بر ساخت خانه‌هايي با متراژ 25متر شوک عظيمي به جامعه وارد کرد. ظاهرا بخش خصوصي براي تامين مسکن جوانان پيشنهاد ساختن آپارتمان‌هايي با متراژ 25 و 35 متر را در مناطق مرکز تهران مطرح کرده است که محتواي اين بسته بر محور تسهيل شرايط صاحبخانه شدن جوانان است.

براساس طرح ارائه‌شده زوج‌هاي جوان و دانشجويان مي‌توانند در صورت ساخت چنين خانه‌هايي آن را به يک‌سوم قيمت واحدهاي مسکوني معمولي خريداري کنند. قيمت فروش اين خانه‌ها يک‌سوم قيمت واحد‌هاي مسکوني معمولي است. با ساخت خانه‌هاي 25‌متري مدت زمان انتظار براي صاحبخانه شدن، از 17 سال فعلي به 5/5سال کاهش مي‌يابد. اما با وجود اينکه زمان اندکي به پايان دولت دوازدهم مانده است به نظر نمي‌آيد که اين پروژه در اين مدت کوتاه هم به جايي برسد و اميدي به نتيجه آن نبايد داشته باشيم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو