هوشیاری ایران در برابر بازی منطقه‌ای

منبع: برترین ها

49

1399/8/8

07:22


ايران هميشه سعي داشته است روابطي بدون تنش با همسايگان داشته باشد و در اين ميان حتي به عنوان ميانجي روابط غيردوستانه همسايگان خود را به سمت صلح هدايت کرده است.

آرمان ملی: سياست ايران همواره بر پايه حسن همجواري با تمامي همسايگان خود بوده است.

ايران هميشه سعي داشته است روابطي بدون تنش با همسايگان داشته باشد و در اين ميان حتي به عنوان ميانجي روابط غيردوستانه همسايگان خود را به سمت صلح هدايت کرده است.

مشکل آذربايجان و ارمنستان مدت‌هاست که وجود دارد و ايران نيز همواره تلاش کرده است در طول ساليان دراز در اين منطقه صلح و ثبات ايجاد کند. امروز لازم است که ايران در وهله اول آتش جنگ را در اين منطقه خاموش کند و گفت‌وگوها را برقرار کند و در مرحله دوم اين درگيري بايد مراقب بود که عوارضي براي کشور و مرزها نداشته باشد.

اينکه کشور ديگري بخواهد در اين نزاع اهداف بلند‌پروازانه خود را پياده کند به خودش مربوط است اما اگر در اين راستا براي ايران مشکلات مرزي ايجاد کند، قطعا نظاميان و ديپلماسي ايران زير بار آن نخواهد رفت و قاطعانه برخورد مي‌کند.

ايران با توجه به پيشينه انسان‌دوستانه خود امروز دست‌به‌کار شده و طرحي را مطرح کرده است تا بحران در اين منطقه حل شود. طرف‌هاي درگير در قره‌باغ صرفا ارمنستان و آذربايجان نيستند و حضور ترکيه در اين منطقه تنش را افزايش داده است.

ايران بايد اعلام کند که براي حفظ امنيت مرزهاي خود به‌شدت جدي است. ايران با هر دو کشور مرز مشترک دارد و نبايد ذره‌اي از آن خدشه‌دار شود. اگر طرف‌هاي ديگر درگيري نيز بخواهند دخالت کنند، در وهله اول ايران قوانين بين‌المللي را يادآور مي‌شود که قره‌باغ متعلق به آذربايجان است اما آن قسمتي که در مرز ايران قرار دارد متعلق به ارمنستان است و طرفين بايد به اين اصول متعهد باشند.

بلندپروازي کشورهاي سوم نبايد اين اصول را خدشه‌دار کند. مرزهاي بين‌المللي کاملا مشخص است و ايران نيز خواهان رعايت کامل آنهاست. طبيعي است که قطعنامه‌هاي گذشته شوراي امنيت نيز حائز اهميت هستند و بايد به آنها رجوع کرد. ايران هم با آذربايجان و با هم ارمنستان روابط خوبي دارد و دولت‌هاي روسيه و ترکيه بايد بدانند که مشکلات بايد به گونه‌اي حل شود که مرزهاي بين‌المللي تخريب نشوند.

از سوي ديگر آن قسمت‌هايي نيز که توسط ارمنستان تصرف شده است بايد به دولت آذربايجان بازگردد. نيروهاي نيابتي حاضر در منطقه قره‌باغ امروز امنيت اين منطقه را از بين برده‌اند و تنش‌زايي کرده‌اند. ايران بايد مراقب باشد تا بازي برخي کشورهاي منطقه را نخورد و هيچ‌گونه توافقي که به مرزهاي ايران لطمه وارد کند مورد پذيرش نيست و امروز امنيت ملي و مرزهاي ايران اولويت اصلي ماست و ايران در اين رابطه با هيچ کشوري تعارف ندارد و با هرگونه تهديد به‌شدت برخورد خواهد کرد و فريب بازي و سياست ظاهرنمايانه برخي کشورها را نخواهد خورد.

علی‌اکبر فرازی سفیر پیشین ایران در مجارستان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو