کم خونی و خستگی را با «شیره خرما» حل و فصل کنید!

منبع: همگردی

93

1399/8/8

09:01


مجله دلتا/ شیره خرما یکی از مواد غذایی بسیار انرژی زا است و مانند خرما از خواص درمانی و ارزش غذایی بالایی برخوردار است. این ماده مغذی به دلیل داشتن املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن توسط متخصصان تغذیه به همه گروه های سنی توصیه می شود. به طور کلی می توان گفت شیره خرما همان خواص خرما را دارد و حاوی فسفر و آهن است که مصرف آن در وعده صبحانه باعث فعال شدن سلول های عصبی و در ضمن مانع ایجاد کم خونی در افراد می شود. همچنین یکی از مهمترین خواص شیره خرما تقویت قلب است و مصرف دو بار در هفته آن باعث کاهش و بهبود ناراحتی و ضعف قلب می گردد.

خواص شیره خرما

شیره خرما بسیار انرژی زا بوده و مصرف آن برای مواقعی که بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد مفید است. همچنین مصرف این شیره برای کودکان و دانش آموزان بسیار مفید بوده، قدرت یادگیری آن ها را افزایش می دهد.

درمان یبوست یکی دیگر از خواص شیره خرما است. شیره خرما به دلیل وجود فیبر فروان دارای خاصیت ملین بوده و مصرف آن باعث می شود، مدفع سالمتری از بدن دفع گردد.

شیره خرما برای سلامت دستگاه گوارش مفید بوده، باعث افزایش فعالیت باکتری های موجود در دستگاه گوارش می شود.

شیره خرما نیز مانند خود خرما سرشار از آهن و اسید فولیک بوده و به برطرف شدن و درمان کم خونی کمک شایانی می کند. فولات موجود در خرما به عنوان یک ماده غذایی خون ساز معرفی شده است. به همین دلیل مصرف خرما و شیره آن برای زنان باردار بسیار مفید است.

شیره خرما مانند میوه آن سرشار از ویتامین های گروه ب بوده، برای تعادل اعصاب، رفع خستگی و ضعف مفید بوده، همچنین منیزیم و فسفر موجود در آن سبب تقویت و سر زنده نگه داشتن سلول های عصبی می شود.

از خواص شیره خرما کمک به چاقی صورت است. البته در صورت زیاده روی در مصرف شیره خرما چنانچه فرد بی تحرکی باشید به دلیل میزان بالای کالری آن باعث چاقی می شود، ولی در صورت انجام ورزش منظم، با استفاده از مصرف روزانه شیره خرما می توانید به چاق شدن صورت خود کمک کنید.

مواد معدنی موجود در خرما نظیر کلسیم و منیزیم باعث تقویت و استحکام استخوان ها می شود. همچنین یکی از خواص خرما و شیره آن خاصیت ضد التهاب بوده و از این رو مصرف شیره خرما برای افرادی که دچار آرترزو و التهاب مفاصل هستند، مفید و در تسکین درد مفاصل و دردهای روماتیسمی موثر است.

مضرات شیره خرما (توصیه های پزشکی و موارد منع مصرف)

با وجود اینکه قند موجود در شیره خرما جزو قندهای طبیعی بوده و ضرر کمتری برای بیماران دیابتی دارد، با این وجود زیاده روی در مصرف شیره خرما برای مبتلایان به دیابت مضر بوده و بایستی با احتیاط مصرف گردد.

زیاده روی در مصرف شیره خرما برای افراد دارای مزاج گرم مناسب نبوده، زیرا موجب غلیظ شدن صفرا و بروز جوش در صورت و بدن آن ها می شود.

کم خونی و خستگی را با «شیره خرما» حل و فصل کنید!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو