رنج و امید در انسان معاصر / روایت روحا تیموری از نمایشگاه "زخم‌های بیرونی، تاول‌های درونی" تا فعالیت‌های گالری روحا در بابل

108

1399/8/8

11:44


مدیر گالری روحا در شهر بابل گفت: در بابل تعداد مخاطبان هنر زیاد است و فروش نمایشگاه‌های ما نیز معمولاً بد نیست.

رنج و امید در انسان معاصر / روایت روحا تیموری از نمایشگاه "زخم‌های بیرونی، تاول‌های درونی" تا فعالیت‌های گالری روحا در بابل

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه دیجیتال آرت روحا تیموری با عنوان "زخم‌های بیرونی، تاول‌های درونی" در گالری هفت ثمر  برپاست. تیموری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این نمایشگاه گفت: کار روی این مجموعه را از یک سال و نیم پیش آغاز کردم و قصد داشتم از لحاظ اجتماعی بعضی موضوعات را بررسی کرده و در قالب پرتره‌های مختلف نشان دهم. در این مجموعه هر چیزی که باعث درد و رنج انسان معاصر می‌شود مانند مسائل اقتصادی و فرهنگی مدنظرم قرار داشت.

تیموری افزود: این پرتره‌ها تا حدودی حالت واقع‌نمایانه دارند اما تلاش کردم بیشتر به جنبه‌های درونی آنها بپردازم. همه ما آنقدر انسان و پرتره دیده‌ایم که حتی وقتی به کار ذهنی می‌پردازیم ممکن است چهره‌ای که نقاشی می‌کنیم تحت تأثیر یک چهره واقعی باشد. با این‌حال من همه این چهره‌ها را به صورت ذهنی نقاشی کردم. صورت‌ها در این مجموعه حالتی مسخ‌شده دارند و سعی کردم اعوجاج‌های مختلف در چهره آنها ایجاد کنم. تاول‌ها، زخم‌ها و خراش‌هایی که روی چهره پرتره‌ها دیده می‌شود نشان‌دهنده مشکلاتی است که تحمل کرده‌اند. با این‌حال همیشه و در هر شرایطی امید نیز وجود دارد و من این امید را با رنگ‌هایی که در چهره‌ها دیده می‌شود نشان دادم. در واقع با وجود این‌که موضوع کارها بر اساس ناراحتی‌ها و مشکلات انسان است اما رنگ‌ها تیره و کدر نیستند و فضایی روشن و امیدبخش دارند.

 او درباره استفاده از تکنیک‌های دیجیتال در این مجموعه گفت: همه این نقاشی‌ها ابتدا به صورت دستی و بر روی بوم انجام شده‌اند، اما بعضی کارها را نمی‌توان با دست انجام داد و من هم اعتقاد چندانی به اینکه صرفاً از شیوه‌های سنتی استفاده کنم ندارم. به همین دلیل از نقاشی‌ها عکاسی کرده و آنها را در نرم‌افزار تغییر دادم و یا کلاژهایی ایجاد کردم. امکانات دیجیتال فرصت خوبی برای ما به وجود می‌آورد و سعی کردم از دشوارترین تکنیک‌های موجود استفاده کنم تا به آنچه مدنظرم هست، دست پیدا کنم. در عین‌حال دیجیتال شدن آثار باعث نشده است که آنها از حالت یگانه و تک خود خارج شوند، زیرا تنها یک نمونه از هر اثر بر روی بوم چاپ شده و حتی خود من نیز فایل آنها را نگه نمی‌دارم، به‌این‌ترتیب خریدار اثر مطمئن می‌شود که این کار با وجود دیجیتال بودن مانند یک تابلوی نقاشی منحصربه‌فرد است.

 تیموری که مدیریت گالری "روحا" در شهر بابل را نیز بر عهده دارد درباره تأسیس این گالری گفت: من از سال ۷۶ وارد آموزشگاه‌ها شدم و از سال ۸۲ در بخش‌های نمایشگاهی کار کردم، اما در سال ۹۰ با توجه به اینکه در مازندران گالری‌های زیادی وجود نداشت تصمیم گرفتم فضایی را آماده کنم که هم آموزش و هم نمایش آثار هنرمندان در آن انجام شود. بابل خاستگاه هنرمندان زیادی بوده که بسیاری از آنها به تهران آمده و مشغول فعالیت هستند، ولی من خواستم به عنوان یکی از افراد نسل جوان دوباره در این فضا فعالیت کنم و برای توسعه هنر و اقتصاد آن تلاش کنم.

او درباره آثاری که در این گالری به نمایش در می‌آید گفت: سعی می‌کنم آثار نسل جوان و پیشکسوتان را کنار هم قرار دهم و در مدیوم‌های نقاشی، مجسمه و هنرهای جدید نمایشگاه‌هایی برگزار کرده‌ام. در ده سال اخیر بالغ بر صد نمایشگاه برگزار کرده‌ایم که علاوه بر هنرمندان شهرمان، میزبان هنرمندان دیگری از تهران، گیلان، خراسان، شیراز، تبریز، اهواز، سیستان و بلوچستان و... بوده‌ایم.

تیموری درباره فعالیت‌های گالری روحا در دوران فعلی گفت: شرایط برای هنر همیشه بد بوده است بااین‌حال تاریخ نشان داده است که هنر و هنرمند همیشه باقی خواهند ماند. با توجه به اینکه هیچ حمایتی از هنر در کشور ما وجود ندارد، نیازمند آن هستیم که خودمان در کنار هم باشیم و به یکدیگر کمک کنیم تا بتوانیم به هدف‌هایی که دنبال آنها هستیم، دست پیدا کنیم. در دوران کرونا هم هیچ حمایتی از گالری‌ها و هنرمندان نشد، با وجود این ما در دورانی که از شیوع کرونا اندکی کاسته شده بود نمایشگاه "هنرمند و کرونا" را ترتیب دادیم که آثاری از ۴۰ هنرمند در آن به نمایش درآمد و همه آثار فروخته شد و ۴۰ درصد از مبلغ فروش آثار نیز به بیماران کرونایی اهدا شد. برای ادامه سال نیز برنامه‌هایی از قبل مشخص شده است اما باید ببینیم شرایط چگونه است و در صورت مناسب بودن اوضاع به زودی فعالیت‌های خود را دوباره آغاز می‌کنیم.

تیموری ادامه داد: در بابل تعداد مخاطبان هنر زیاد است و از نظر فرهنگی فعالیت‌های زیادی وجود دارد. فروش نمایشگاه‌های ما نیز معمولاً بد نیست و با توجه به اعتباری که گالری توانسته در سال‌های گذشته کسب کند تعداد زیادی از خریداران آثار هنری با ما همکاری می‌کنند. درعین‌حال ما درصد فروش کمی از هنرمندان نسل جوان می‌گیریم تا آنها بتوانند بهتر به فعالیت خود ادامه دهند. من توجه زیادی به اقتصاد هنر دارم و سعی کردم خریداران هنر در شهرمان را مجاب کنم که هنر سرمایه‌گذاری سودآوری برای آنها است.

نمایشگاه دیجیتال آرت روحا تیموری با عنوان "زخم‌های بیرونی، تاول‌های درونی" تا 7 آبان در گالری هفت ثمر به نشانی خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره 8 برپاست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو