بررسی خودرو هاوال h9 و مشخصات و ویژگی های آن

بررسی خودرو هاوال h9 و مشخصات و ویژگی های آن


منبع: آرگا

67

1399/8/8

15:06


هاوال h9 بزرگترین و گران قیمت ترین خودروی شرکت چینی هاوال می باشد که در دو نسخه ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ به تعداد محدودی بازار کشور وارد شده است. این شاسی بلند قدرتمند با آپشن های جذاب، نخستین بار در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه پکن رونمایی و به بازار عرضه شد. در ادامه این مطلب با بررسی همه جانبه خودرو هاوال h9 همراه ما باشید.

بررسی خودرو هاوال h9 و مشخصات و ویژگی های آن

کمپانی هاول چین، نخستین بار در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه پکن خودرو هاوال h9 را به بازار معرفی و عرضه نمود. این خودرو بزرگترین و گران قیمت ترین شاسی بلند این شرکت می باشد که در ساختار بدنه از شاسی جداگانه بهره برده و دارای آپشن های جذابی همچون ماساژور صندلی جلو می باشد. هاوال h9 در چین یکی از پرفروش ترین شاسی بلندها بوده و بسیار پرطرفدار است.

بررسی خودرو هاوال h9 : یک شاسی بلند پرطرفدار

از خودرو هاوال h9 نخستین بار در نمایشگاه پکن چین در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد و این خودرو همان سال به بازارهای جهانی ارائه شد. هاوال h9 جزو بزرگترین و گران قیمت ترین شاسی بلندهای کمپانی هاول بوده که ساختاری شبیه شاسی بلندهای آمریکایی و ژاپنی دارد. این خودرو پرقدرت دو دیفرانسیله در ساختار بدنه از شاسی جداگانه بهره می برد و قصد دارد به رقابت با خودروهایی همچون تویوتاپرادو، هایلندر و میتسوبیشی پاچیرو بپردازد. کابین خودرو فضای جادار و راحتی داشته و یک شاسی بلند هفت نفره به معنای واقعی می باشد.

گروه خودروسازی هاوال در زمره شرکتهای ثروتمند چینی قرار دارد که با تولید فقط خودروهای شاسی بلند کمپانی شناخته شده ای می باشد. این شرکت که تحت نظر کمپانی گریت وال فعالیت دارد، در کنار شرکتهایی بزرگی مانند سایک و ام جی توانسته در بازار شلوغ خودرو کشورهایی مانند استرالیا و برخی کشورهای اروپایی سهم زیادی را به خود اختصاص دهد که نشان از توانمندی بالای آن است. به بیان دیگر حضور گسترده برند چینی با کیفیت هاول در بازارهای جهانی به ویژه استرالیا جسارت این خودروسازی را برای ورود به عرصه رقابت نشان می دهد.

از خودروهای شرکت هاول می توان به h1,h2,…h6,..h9 اشاره کرد که در میان آن ها h9 قیمت بالایی داشته و بزرگترین می باشد. نخستین سری هاوال h9 توسط دیارخودرو در نسخه ۲۰۱۶ به کشور وارد شد. سپس شرکت عظیم خودرو ادامه کار را بر عهده گرفت ولی نتوانست موفق عمل کند. در نهایت گروه خودروسازی بهمن مدلهای فیس لیفت این خودروی عظیم الجثه چینی را در نسخه ۲۰۱۸ به ایران آورد. نسخه  ۲۰۱۸ هاوال h9 به دلیل تحریم ها به تعداد محدودی به کشور وارد شد. این خودرو در نسخه جدید با امکانات و موتور جدید معرفی شده و به خاطر بهره مندی از شاسی بدنه جدا و توانایی آفرود بالا می تواند رقیبی جدی برای فورد اورست محسوب شود.

می توان گفت هاوال h9 خود را در حد و اندازه دیگر چینی ها ندانسته و مایل است با کره ای ها و ژاپنی ها به رقابت بپردازد. این خودرو آپشن های فراوان و جذابی از جمله ماساژور صندلی جلو داشته و پیشرانه آن بازدهی بالایی دارد. بی شک هاوال h9 یکی از باکیفیت ترین خودروهای چینی است که در سراسر جهان با استقبال تقریبا خوبی همراه  بوده و در بازار چین در زمره پرفروش ترینها قرار داشته و طرفدارن زیادی دارد. در ادامه به بررسی همه جانبه خودرو هاوال h9 می پردازیم.

طراحی

در طی بررسی طراحی ظاهر هاوال h9 می توان گفت که در این زمینه از خودرو مرسدس بنز کلاس GL الهام گرفته است. زبان طراحی این شاس بلند مدرن بوده و در نمای جلو چراغ های بزرگ و کشیده و منحنی دیده می شود که در وسط آن چراغ هالوژنی و در پایین نوار ال ای دی روشنایی در روز حضور دارد. چراغ های جلو تا ستون A امتداد یافته و به همراه جلوپنجره ای کرومی با خطوط درخشان می شود. در قیمتهای مختلف طراحی چراغ های جلو و عقب تاحدودی یادآور تویوتاپرادو است. در این نما سپر از اواسط جلوپنجره ای شروع و تا پایین ترین نقطه امتداد دارد. در کاپوت، خطوط کمی برای حجم دهی بکار رفته اما در جایگاه مه شکن های دایره ای شکل روی سپر حجم دهی زیادی مشاهده می شود. همه این عوامل موجب شده اند تا خودرو اسپرت تر  و با ابهت تر به نظر برسد.

در بررسی نمای جانبی خودرو هاوhل h9 خط شانه ای از درب جلو آغاز شده و تا چراغ های عقب امتداد دارد. ضمنا خطوط حجم دهنده پیرامون گلگیرها، رکاب فلزی پایین درب ها، فریم کرومی پنجره ها، رینگهای ۱۸ اینچی و بال عقب جذابیت خودرو را افزایش داده اند. در عقب خودرو چراغ های عمودی، چراغ های باریک و کشیده مه شکن به طرز هنرمندانه ای یکپارچگی طراحه بدنه را حفظ کرده و به همراه دو اگزوز کرومی اطراف سپر موجب زیبایی این نما شده اند.

بررسی ها نشان می دهد نمای عقب خودرو هاوال H9 طراحی زیبا و شیکی دارد و حجم دهی روی درپوش صندوق عقب متناسب با زوایه سپر ، چراغ هشدار روی بال عقب، قطعات کرومی روی دستگیره صندوق عقب، سپر، ورودی صندوق عقب و حک شدن نام هاوال روی تایر زاپاس و زهوار بالای پلاک بر زیبایی و جذابیت این نما افزوده اند. در پایان این بخش قابل ذکر است هاوال h9 در تست تصادفات موسسه سی ان کپ ۵ ستاره ایمنی کسب کرده و از موسسه ای ان کپ موفق به دریافت ۴ ستاره ایمنی شده است که نشان از ایمنی بالای خودرو می باشد.

کابین

متریال استفاده شده در کابین هاوال h9 از جنس پلاستیک، چرم و چوب مصنوعی با کیفیت است. در بررسی کابین این خودرو می توان گفت طراحی ساده ولی بسیار خوبی دارد. داشبورد در عین سادگی به طرز هنرمندانه ای با نمایشگر لمسی ۷ اینچی هماهنگ طراحی شده و تمام دکمه های روی داشبورد بزرگ هستند. موضوعی که در خودروهای ویژه آفرود مانند تویوتا اف جی کروز به راحتی دیده می شود. به طور معمول راننده برای آفرود رفتن دستکش به دست داشته و این دکمه های بزرگ کمک می کند تا راننده با دستکش بتواند به آسانی از آن ها بهره بگیرد.

 صندلی های چرمی نیز بسیار راحت بوده و ارگونومی مطلوبی دارد و ضمنا به سیستم سرد کن و گرم کن مجهز می باشند و دارای قابلیت ماساژ و تنظیم ۸ جهته می باشند. می توان گفت فضای داخلی هاوال h9 جادار بوده و برای هفت نفر بسیار مناسب بوده و در ردیف وسط فضا برای سر و پای سرنشینان کافی است. صندلی های ردیف آخر نیز قابلیت خم شدن کامل را دارا بوده و با یک دکمه به حالت اول بر می گردند.

پیشرانه

این خودرو از پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ بهره می برد که نیرویی برابر با ۲۴۱ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه تولید نموده و حداکثر گشتاور تولیدی آن ۳۵۰ نیوتن متر در ۱۸۰۰ دور در دقیقه می باشد. این نیروی تولیدی توسط یک جعبه دنده هشت سرعته اتومات به چرخ های جلو منتقل می شود و با توجه به وزن ۲.۲ تنی این خودرو به نظر می رسد این گشتاور ضعیف باشد و افزایش مصرف سوخت را به دنبال داشته باشد.

خودرو هاوال h9 در نسخه های مختلف شتاب صرف تا صد بین ۱۰-۱۱ ثانیه داشته و بر اساس بررسی های صورت گرفته متوسط مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر حدود ۸-۱۲.۱ لیتر اعلام شده است. ضمنا لازم است که از سوخت فاقد سرب و البته گران قیمت برای این شاسی بلند بهره برد. هاول H9 با جعبه دنده شش سرعته یا هشت سرعته ساخت ZF آلمان و سیستم ۲ دیفرانسیل قابل سفارش می باشد. حداکثر سرعت اعلام شده برای این خودرو ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بوده و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ می باشد.

تجهیزات و امکانات رفاهی

با توجه به بررسی ها می توان گفت تجهیرات و امکاناتی که به شکل استاندارد در خودرو هاوال h9 حضور دارند به تنهایی کامل بوده و شامل نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین دید عقب، کامپیوتر سفری با ویژگی نمایش مدیریت پیمایش، سیستم های کمکی پارک در جهتهای مختلف، رادار پارک جلو و عقب، مصرف سوخت و اطلاعات ضروری خودرو، صندلی برقی و حافظه دار راننده، کمربند ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع و سیستم پیش کشنده، سیستم هدایت ماهواره ای، آیینه های جانبی برقی تاشو به همراه گرمکن و مجهز به سیستم نقطه کور، سیستم ورود و استارت کیلس، سیستم تهویه هوا و تهیوه مطبوع، صندلی برقی کنار راننده، سردکن و گرم کن همه صندلی ها، کلید هوشمند و ایمبولایزر، کروز کنترل، ماساژور صندلی راننده، کولر دیجیتال، کیلس استارتر، سیستم صوتی مدل اینفینیتی همراه با ده عدد اسپیکر،  شش عدد کیسه هوا(نسخه عرضه شده به ایران دارای ۱۰ ایربگ است)، بسته شدن اتومات دربها موقع حرکت، باز شدن اتومات درب ها به صورت خودکار در مواقع ضروری، ریموت کنترل، سامانه قطع سوخت هنگام تصادف، سیستم ایزوفیکس، سیستم هشدار بین خطوط، سیستم هشدار خودروی پشت سری،سیستم کنترل پایداری و… می باشد.

ناگفته نماند سیستم های پایداری و کمک راننده هاوال h9 شامل سیستم ترمز جلو و عقب دیسکی خنک شونده، EPB (ترمز پارک برقی)، سیستم های ABS,EBD,RMA,TCS,BA,HDC,ESP,HAC و سیستم اتوهلد ( برای عدم حرکت خودرو در سربالایی از لحظه رها کردن ترمز) می باشد. همچنین می توانید بررسی تیگو ۷ و بررسی هایما s5 را در مجله آرگا ببینید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو