رنگ چشم نوزاد کی مشخص میشود؟

منبع: نی نی بان

106

1399/8/8

19:05


تشکیل چشم ها به صورت دو برآمدگی از مغز در حال رشد جنین شروع می شود. با شروع هفته ششم بارداری، این برآمدگی ها به سمت داخل می چرخند و دو ساختار کاسه مانند را تشکیل می دهند. با بزرگ شدن این ساختارها، آنها توسط ساقه ای به مغز متصل می شوند که در نهایت عصب بینایی اصلی را در خود جای می دهد.
در حدود هفته هفتم بارداری، قسمتهای اصلی چشم که باعث ایجاد بینایی می شوند یعنی قرنیه، عنبیه، مردمک، عدسی و شبکیه – شروع به توسعه می کنند و تقریباً چند هفته بعد تقریباً به طور کامل شکل می گیرند.

علائم جنین پسر در سه تا پنج ماهگی
حدود هفته دهم بارداری، کودک شما پلک دارد. اگرچه این پلک ها تا حدود ۲۷ هفتگی بسته می مانند.
یک واقعیت جالب در اینجا وجود دارد: اگرچه مجاری اشک کودک شما در حدود هفته ی هشتم بارداری شروع به توسعه می کند، اما تا چند هفته پس از تولد کاملاً شکل نمی گیرند (و ممکن است حتی بیشتر طول بکشد). این بدان معنی است که تولید اشک از چشم کودک، حدودا چند هفته پس از تولد انجام می شود.
ایجاد رنگ چشم
کودک شما در هفته ۳۱ بارداری هنوز در حال افزایش وزن است، اما رشد او کم کم کند می شود. در این زمان مقدار مایعات در رحم شما در حال افزایش است. تا زمانی که جنین در رحم است، به استنشاق آن ادامه می دهد و مایع آمنیوتیک را می بلعد و به عنوان ادرار دفع می کند.
رنگدانه چشم کودک شما در این زمان در حال توسعه است، اما می تواند ماه ها پس از تولد طول بکشد تا رنگ واقعی آنها مشخص شود.
در حدود هفته سی و یکم، رنگ چشم کودک در حال شکل گیری است.
صرف نظر از رنگ چشم ها، آنها به نور پاسخ می دهند و مردمک ها می توانند گشاد شوند. پلکهای نوزاد اکنون به خوبی توسعه یافته اند و به او این امکان را می دهد که بطور ارادی چشمان خود را باز و بسته کند.

چگونه بچه چشم رنگی داشته باشیم؟
ملانین مسئولیت تعیین رنگ مو و چشم را بر عهده دارد و هرچه ملانین بیشتر باشد رنگ (چشم یا مو) تیره تر خواهد بود. چشمان آبی کمترین میزان ملانین را دارند، پس از آن سبز، سپس فندقی و سپس قهوه ای هستند که بیشترین مقدار را دارند.
اکثر نوزادان اروپایی پس از تولد، دارای چشمانی آبی خواهند بود، زیرا هنوز ملانین کافی وجود ندارد که بتواند رنگ دقیق چشم را مشخص کند. در حالی که نوزادان آفریقایی یا آسیایی تبار ممکن است از همان ابتدا رنگ چشم تیره تری داشته باشند.

پیش بینی رنگ چشم کودک
از آنجا که هنوز اطلاعات کافی در مورد اثر متقابل ژنها و نقش آنها در تعیین رنگ چشم وجود ندارد، پیش بینی رنگ چشم بسیار مشکل است. اما برخی احتمالات وجود دارد که صحت آنها بطور کامل اثبات نشده است. در اینجا مروری کلی از سناریوهای متداول در مورد رنگ چشم وجود دارد:
به احتمال زیاد پدر و مادرهای چشم آبی، فرزند چشم آبی خواهند داشت، اما این همیشه اتفاق نمی افتد.
دو والد چشم قهوه ای، احتمالاً (اما نه حتما) فرزندی با چشم های قهوه ای خواهند داشت.
اگر یکی از مادربزرگ ها یا پدربزرگ ها چشمان آبی دارند، احتمال اینکه کودک هم چشمان آبی داشته باشد، کمی بالا می رود.
اگر یکی از والدین چشمهای قهوه ای داشته باشد و دیگری چشم آبی داشته باشد، احتمال آبی شدن چشم های کودک ۵۰-۵۰ خواهد بود.
اگر یکی از چشم های فرزند شما قهوه ای و دیگری آبی است، آن را نزد پزشک ببرید. او احتمالاً یک بیماری ژنتیکی نادر به نام سندرم واردنبورگ دارد.
یادآوری این نکته حائز اهمیت است که تغییر رنگ چشم کودک معمولاً از روشن به تیره می رود. بنابراین اگر فرزند شما در ابتدا چشمهای آبی دارد، ممکن است رنگ آنها به مرور زمان به رنگ سبز، فندقی یا قهوه ای روشن تغییر کند. به عبارت دیگر اگر نوزادی با چشمان قهوه ای به دنیا بیاید، بعید به نظر می رسد که رنگ چشم با گذشت زمان آبی شود. علاوه بر این، حدود ۱۰ درصد از نوزادان در بزرگسالی تغییراتی را در رنگ چشم خود تجربه خواهند کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو