راهنمای کامل تحصیل در ترکیه؛ قوانین و شرایطی که باید بدانید

راهنمای کامل تحصیل در ترکیه؛ قوانین و شرایطی که باید بدانید


منبع: همگردی

116

1399/8/8

20:02


ترکیه جز کشورهای اوراسیایی حساب شده و همه ساله، تعداد زیادی دانشجو برای ادامه تحصیل به آنجا سفر می کنند. با ما در راهنمای کامل تحصیل در ترکیه همراه شوید تا شما را از شرایط تحصیل در ترکیه و همچنین هزینه تحصیل در ترکیه آگاه کنیم.

بیشتر بخوانیدسفر به ترکیه | بهترین مقصد گردشگری ترکیه

ترکیه

مقاطع آموزشی در ترکیه

تحصیلات پیش دانشگاهی

در کشور ترکیه از هفت سالگی تحصیلات ابتدایی آغاز شده و تا مدت هشت سال ادامه خواهد داشت. بعد از آن، تحصیلات دبیرستان شروع می شود که مجموع دوره تحصیلات ابتدایی و دبیرستان 11 تا 12 سال است. دوره دبیرستان شامل رشته های علوم انسانی، ریاضی فیزیک، فنی و علوم تجربی هست. بعد از اتمام دوره ابتدایی، می توان تحصیلات دبیرستانی را در رشته های علوم دینی و هنرستانهای صنعتی نیز ادامه داد که طول تحصیلات در این رشته ها معمولا 12 سال است. در پایان دوره دبیرستان به دانش آموزان مدرک دیپلم (Lise Diplomasi) اعطا می شود.

تحصیلات پیش دانشگاهی ترکیه

تحصیلات دانشگاهی

در ترکیه شرط لازم برای ورود به دانشگاه و مراکز آموزش عالی، داشتن دیپلم دبیرستان و گذراندن آزمون سراسری هست. آزمون سراسری برای متقاضیان ورود به دانشگاه به دو صورت برگزار می شود: برای خارجیان به زبانهای ترکی و انگلیسی و برای مردم ترکیه به زبان ترکی. براساس مقاله شرایط تحصیل در ترکیه باید بدانید که دروس امتحانی شامل ریاضی، فیزیک، شیمی، معلومات عمومی و هوش بوده و در نهایت، متقاضیان می توانند براساس رتبه کسب شده در آزمون سراسری در دانشگاه های دولتی و خصوصی پذیرش شوند.

تحصیلات دانشگاهی ترکیه

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

براساس راهنمای کامل تحصیل در ترکیه باید بدانید که در دانشگاه های ترکیه با توجه به رشته انتخابی خود، می توانید به زبان ترکی یا انگلیسی تحصیل کنید.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی ترکیه

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی

- مدارک Ön Lisans Diplomasi: بعد از دو سال تحصیل و کلیه مدارک و تحصیلات نیمه تمام دانشگاهی بعد از دو یا سه سال تحصیل در موسسات معتبر در صورت داشتن دیپلم دبیرستان، کاردانی ارزشیابی می شود.
- مدارک (Lisans Diplomasi (Bachelor: بعد از دیپلم دبیرستان، کارشناسی ارزشیابی می شود.
- مدارک (Yuksek Lisans Diplomasi (Master: از دانشگاه های مشروط به گذراندن دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد ارزشیابی می شود.
- مدارک Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi: با پنج سال تحصیل پیوسته بعد از دیپلم دبیرستان، کارشناسی ارشد در دامپزشکی ارزشیابی می شود.
- مدارک (Doktora (Ph.D: از دانشگاه های گروه مشروط به گذراندن دوره کارشناسی ارشد، دکترا ارزشیابی می شود.

میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف

براساس مقاله هزینه تحصیل در ترکیه باید بدانید که اگر قصد تحصیل در این کشور دیدنی را دارید، باید متحمل هزینه های زیر شوید: (این هزینه ها مربوط به دانشگاه های دولتی این کشور هستند)

-تحصیل در مقطع کارشناسی یا لیسانس: بین 300 تا 800 دلار برای یک سال

-تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس: بین 300 تا 600 دلار برای یک سال

-تحصیل در مقطع دکتری: بین 500 تا 800 دلار برای یک سال

میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف

میانگین هزینه زندگی در سال برای یک دانشجو

در شهرهای بزرگ با حدود 500 دلار به صورت ماهانه و در شهرهای کوچک با حدود 400 دلار به صورت ماهانه، می توانید یک زندگی دانشجویی خوب داشته باشید.

میانگین هزینه زندگی در سال برای یک دانشجو

تعطیلات پایان سال تحصیلی

دانشگاه های ترکیه حدود سه الی چهار ماه تعطیلات پایان سال دارند که این تعطیلات اواخر ژوئن تا اواسط سپتامبر است. براساس مقاله شرایط تحصیل در ترکیه باید بدانید که در تعطیلات آخر سال تحصیلی، دانشگاه محل اقامت در اختیار دانشجویان قرار داده و شما نباید بابت این مسئله نگران باشید.

خوابگاه های ترکیه

اخذ ویزا برای والدین دانشجو

اتباع ایرانی به راحتی می توانند بدون ویزا و بعنوان میهمان یا گردشگر وارد کشور ترکیه شوند، به مدت سه ماه اقامت کرده و با ارائه مدارک لازم به پلیس این کشور، اقامت خود را تمدید کنند.

شرایط کار کردن دانشجو در طی تعطیلات دانشگاه

اگر ویزای دانشجویی دارید، می توانید با استفاده از آن بیست ساعت در هفته کار دانشجویی انجام دهید.

شرایط کار کردن دانشجو در طی تعطیلات دانشگاه

هزینه دوره های زبان آموزی ترکیه

-مقطع کارشناسی یا لیسانس: 500 تا 1800 دلار برای یک سال

-مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس: 600 تا 900 دلار برای یک سال

محدودیت سنی برای تحصیل

در دانشگاه های مختلف ترکیه با محدودیت های سنی متفاوتی رو به رو هستیم. اما، بطور میانگین در بیشتر دانشگاه برای مقطع کارشناسی 30 سال و در مقاطع بالاتر محدودیت سنی وجود ندارد.

محدودیت سنی برای تحصیل

ویزای دانشجویی ترکیه برای چند بار ورود و خروج است؟

شما می توانید به صورت یکساله ویزای تحصیلی دریافت کنید و پس از ورود به کشور ترکیه در عرض یک ماه برگه اقامت یک ساله را از پلیس اتباع بیگانه دریافت کرده و پس از آن، می توانید مکررا در این کشور تردد نمایید.

ویزای دانشجویی ترکیه برای چند بار ورود و خروج است؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو