دلیل بی حسی سر چیست؟

دلیل بی حسی سر چیست؟


منبع: آرگا

92

1399/8/8

20:05


بی حسی یا پارستزی سر به دلایل مختلفی در بدن ایجاد می شود. از دلایل مهم بروز این عارضه می توان به وجود استرس و اضطراب در فرد، بیمارهای عفونتی، میگرن و سردرد، سکته مغزی و آسیب به عصب های مختلف در سر اشاره نمود.

دلیل بی حسی سر چیست؟

بی حسی یکی از مشکلات رایج در بدن می باشد که در اغلب موارد دست ها و کف پاها را درگیر می نماید، در برخی موارد خیلی اندک نیز ممکن است این بی حسی برای سر ایجاد شود، بی حس در علم پزشکی با عنوان پارستسیا شناخته می شود که ناشی از عوامل مختلفی می باشد.

بی حسی سر و دلایل بروز آن

بی حسی یا همان پارستسیا یکی از مشکلات شایع در بدن است که در اغلب موارد در بازوها، کف پا و دست ها ایجاد می شود، اما ممکن است بی حسی در سر نیز ایجاد شود. این عارضه در علم پزشکی با عنوان پارستزی سر شناخته می شود. پارستزی سر در بیشتر موارد با استرس داشتن و اضطراب و مشکلات عضلانی در گردن و همچنین شانه و ناحیه بالایی پشت ایجاد می گردد. زمانی که سطح پتاسیم در خون بالا رود و بیشتر از حد معمول و لازم شود این امکان وجود دارد که هایپرکالمی ایجاد شود. در اغلب موارد این مشکل به دلیل مصرف داروهای دیورتیک و یا نارسایی کلیوی بروز می یابد. مشکل پارستزی سر دارای علائم مختلفی مثل تهوع، ضربان ضعیف و آهسته و نامنظم، غش و از حال رفتن یکباره که به دلیل ضربان نامنظم قلب ایجاد می شود، می باشد. ایجاد این عارضه می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی در فرد باشد زیرا با فشار بر اعصابی که روی پوست سر وجود دارند این مشکل ایجاد می گردد که می تواند جدی باشد. برای بررسی بیشتر این موضوع و دلایل ایجاد این عارضه در ادامه مطلب همراه ما باشید.

مشکل بی حسی در سر چیست؟

سینوس و عفونت در دستگاه تنفسی

یکی از دلایل بی حسی در سر یا سوزن سوزن شدن سر می تواند مشکل سینوسی و عفونت های تنفسی باشد. عفونت های تنفسی، سرماخوردگی، گر گرفتگی و وجود دیگر عفونت ها باعث می شوند که سینوس های شخص تحریک و ملتهب گردند. زمانیکه سینوس ها بزرگ می شوند باعث فشار بر روی عصب های اطراف خود می گردند، افزایش فشار بر عصب ها می تواند باعث بروز پارستزی سر گردد. زمانی که این فشار برطرف شود احساس خواب رفتگی نیز برطرف خواهد شد.

استفاده از دستگاه نیولایزر یکی از روش های پزشکی برای برطرف نمودن مشکلات تنفسی می باشد. همچنین مصرف برخی داروهای بدون نسخه برای رفع سرماخوردگی، استفاده از کمپرس آب گرم و بخور می توانند باعث کم شدن التهاب شده و فشار روی عصب ها را کمتر نمایند.

مشکل بی حس شدن سر

وجود نگرانی و استرس

زمانیکه یک شخص احساس نگرانی دارد و یا استرس بالایی را متحمل می شود، ممکن است حس سوزن سوزن شدن در سر را تجربه نماید. داشتن استرس و نگرانی زیاد باعث آزاد شدن هورمون نوراپینفرین و هورمون های دیگری می شود، هورمون های مورد نظر مسئولیت هدایت جریان خون به قسمت های مختلف بدن را بر عهده دارند که بیشتر به آنها نیاز است. از این رو با افزایش ترشح این هورمون ها خون اضافه به سر ارسال می شود که این موضوع باعث بی حسی در سر خواهد شد.

مشکل سردرد و میگرن

یکی دیگر از دلایل سوزن سوزن شدن سر که بسیار شایع می باشد وجود انواع خاصی از سردرد ها و میگرن می باشد. وارد شدن فشار بر چشم ها و سردرهای تنشی به خاطر تغییر فشار خون و جریان خون می تواند باعث بروز این عارضه در فرد شود. علامت پیش رس میگرن می تواند قبل از وقوع میگرن در فرد ایجاد شود، داشتن احساس سوزن سوزن در سر یکی از رایجترین نشانه ها ی میگرن می باشد.

بی حسی در سر

بیماری دیابت

اگر بیماری دیابت درمان نشود می تواند باعث وارد شدن آسیب به عصب های فرد بیمار شود. مشکل دیابت زمانی رخ می دهد که بدن توانایی تولید انسولین را نداشته باشد و یا نتواند از انسولین استفاده نماید. همانطور که می دانیم انسولین مسئولیت پردازش قند در خون را بر عهده دارد، زمانی که انسولین به میزان کافی در خون وجود نداشته باشد، سطح قند خون در فر پایین آمده و باعث بروز علائم مختلفی در فرد خواهد شد. در صورتی که دیابت درمان نشود آسیب های عصبی مختلفی به فرد وارد خواهد شد، بیماران مبتلا به دیابت امکان دارد آسیب عصبی را در اندام های بیرونی خود مانند پاها تجربه نمایند، با این وجود فرد بیمار ممکن است آسیب های عصبی در سر یا صورت را نیز تجربه نماید که این موضوع می تواند یکی از منابع سوزن سوزن شدن سر باشد.

علل بی حسی سر

زیاده روی در مصرف مواد و داروها

افرادی که بیش از حد از داروهای تفریحی و نوشیدنی های تفریحی مانند الکل یا مواد مخدر، استفاده می نمایند امکان دارد احساس سوزن سوزن شدن را در سر تجربه نمایند. همچنین برخی از داروهای تجویزی مثل داروهای ضد تشنج و داروهای شیمی درمانی می توانند باعث بروز این عارضه در بیمار شوند.

آسیب های وارده به سر

وارد شدن آسیب به سر یا پشت فرد می تواند باعث شود تا عصب های داخل مغز صدمه ببینند، به خاطر صدمه دیدن این اعصاب ممکن است در فرد احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی سر ایجاد شود. بعلاوه امکان دارد در برخی از قسمت ها که عصب صورت کار نمی کند، فلج صورت تجربه شود. همچنین برخی دیگر از آسیب های سر می تواند باعث صدمه رساندن به عصب های بخش بیرونی مغز شوند، در این صورت نیز فرد آسیب دیده ممکن است پارستزی سر را در منطقه آسیب شده تجربه نماید.

بی حس شدن سر و علل آن

بیماری ام اس

بیماری ام اس که در ححال حاضر بیش از گذشته دیده می شود حدود یک میلیون از جمعیت ایالات متحده آمریکا را درگیر نموده است. ام اس یک نوع بیماری پیش رونده می باشد که باعث حمله سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی خواهد شد، ام اس باعث آسیب رسیدن به عصب های داخلی بدن نیز خواهد شد. حال اگر باعث آسیب رسیدن به عصب های صورت و سر شود، فرد بیمار در ناحیه صورت و سر خود حس سوزن سوزن شدن را تجربه خواهد کرد.

بروز تشنج جزئی

تشنج جزئی باعث می شود تا بیماران مبتلا به سرع تحت تاثیر قرار بگیرند. زمانیکه یک فرد دچار حمله تشنج جزئی می گردد هوشیاری خود را از دست نخواهد داد، چون تشنج جزئی فقط در یک قسمت از مغز اتفاق می افتد. بیمارانی که دچار تشنج جزئی می گردند ممکن است در برخی موارد بی حس شدن سر یا سوزن سوزن شدن را برای چند لحظه تجربه کنند. این احساس ممکن است در صورت یا سر به وجود آید.

علل بی حس و سوزن سوزن شدن سر

بیماری های خود ایمنی

در بیماری خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن به قسمت های مختلفی از بدن حمله می نماید و باعث تخریب و اختلال در عملکرد بافت مورد نظر می شود. در برخی موارد ممکن است در این بیماری سیستم ایمنی بدن به عصب ها و بافت های اطراف آن حمله کند، در صورتی که این اتفاق بیافتد بیمار ممکن است سوزن سوزن شدن در سر را تجربه نماید. برخی از بیماری های خود ایمنی که می توانند باعث بروز این عارضه در بیمار شوند عبارتند از:

  • روماتیسم مفصلی
  • فیبرومیالژیا
  • لوپوس
  • سندروم سوژرن
  • سندروم گلیلین باره

مشکل درد عصب اکسیپیتال

دو عصب اکسیپیتال در دو طرف سر قرار گرفته اند، این اعصاب از قسمت گردن تا بالای سر شروع شده و در محدوده پیشانی متوقف می گردند. عصب های اکسیپیتال مسئول احساسات در قسمت بالا و پشت سر می باشند. اگر موضوعی باعث تحریک این عصب شود ممکن است به پارستزی سر بیانجامد. درد در این اعصاب شرایطی ایجاد می کند که می تواند باعث تحریک شده و سوزن سوزن شدن سر را به دنبال داشته باشد.

علل مختلف بی حس شدن سر

برخی دیگر از عفونت ها

بعضی دیگر از عفونت ها نیز می توانند سبب آسیب های عصبی در سر شده و به بی حسی سر بیانجامند، البته این موضوع رایج نبوده و به ندرت اتفاق می افتد. بعضی از انواع عفونت های باکتریایی و ویروسی که ممکن است باعث آسیب رساندن به عصب ها شوند عبارتند از:

  • زونا
  • ایدز
  • هپاتیت C
  • آنسفالیت، نوعی عفونت ویروسی است که سبب التهاب در مغز می گردد
  • بیماری لایم

سکته مغزی

سکته مغزی یک مشکل بزرگ و خطرناک می باشد، سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که برای مدت خیلی کوتاه خون به مغز فرد نرسد. نرسیدن خون به مغز باعث می شود تا اکسیژن از بین رفته و به مغز آسیب وارد شود. سکته مغزی با علائم مختلفی مثل از دست دادن شنوایی، مشکل در بینایی، بی حس شدن و سوزن سوزن شدن مناطق مختلف بدن به ویژه سر، گیجی، افتادگی در یک سمت صورت همراه است. همانطور که دیدیم پارستزی سر یکی از علائم سکته مغزی می باشد.

بروز بی حسی در سر

درد عصب تریژمینال

هصب تریژمینال یکی دیگر از اعصاب مهم بدن می باشد که در دو طرف صورت قرار گرفته و مسئولیت دادن حس به پیشانی، گونه ها، دندان و فک را برعهده دارد. در برخی موارد تحریک یا فشرده شدن عصب تریژمینال سبب می شود تا بی حس شدن و سوزن سوزن در صورت ایجاد شود.

سوزن سوزن شدن و بی حس شدن سر

برخی از دلایل دیگر بروز این عارضه

علاوه بر موارد گفته شده بعضی از شرایط دیگر نیز می توانند باعث بروز این مشکل در فرد شوند. بعضی از علائم خوش خیم بوده و برخی دیگر ممکن است برای فرد خطرناک باشند، این علائم عبارتند از:

  • وجود تومور مغزی
  • وضع ضعیف که باعث وارد شدن فشار به گردن و سر می شود.
  • کم کار بودن تیروئید
  • کمبود ویتامین B12 در بدن
  • عدم تعادل در الکترولیت ها
  • داشتن فشار خون بالا
  • وجود مشکلات پوستی مانند اگزما

عوامل موثر بر بی حس شدن سر

زمان مراجعه به پزشک

 اما اگر بروز مشکل بی حسی سر با شرایط زیر برای فرد همراه باشد نیازی به مراجعه به پزشک نیست:

  • در صورتی که سوزن سوزن شدن سریع ایجاد شود و خیلی سریع نیز از بین برود احتمالا با سرما خوردگی و عفونت های دیگری مرتبط می باشد. در این مورد اگر سردر نیز همراهش شود نیازی به درمان دارد و خود به خود رفع می شود.

بی حسی در سر و دلیل آن

حال اگر موارد زیر پیش آید باید به پزشک مراجعه شود:

  • در صورتی که عارضه بی حسی باعث بروز اختلالات و مشکلاتی در زندگی شخص شود، باید فرد برای درمان به پزشک مراجعه نماید و از توصیه های پزشک جهت بهبود استفاده کند.
  • اگر فردی علائم سکته مغزی یا تشنج را تجربه کند باید سریعا با اورژانس و مراقبت های پزشکی تماس گرفته و کمک بگیرد.
  • بعلاوه اگر بروز این عارضه در فرد بیشتر و مداوم شود و با علائم دیگری همراه باشد باید به پزشک خود اطلاع دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو