تجربه اجرای ضبط‌شده در خانه با اجرا روبروی داوران قابل قیاس نیست / صحبت‌های سعید نایب‌محمدی درباره داوری آثار جشنواره ملی موسیقی ایران

46

1399/8/9

03:55


داور بخش ساز عود در چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی می‌گوید اگر جشنواره حضوری برگزار شود بهتر است.

تجربه اجرای ضبط‌شده در خانه با اجرا روبروی داوران قابل قیاس نیست / صحبت‌های سعید نایب‌محمدی درباره داوری آثار جشنواره ملی موسیقی ایران

سرویس موسیقی هنرآنلاین: سعید نایب‌محمدی نوازنده عود و یکی از داوران بخش ساز عود در چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی ایران درباره کیفیت اجراها به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اجراها بد نبود ولی به نظرم نسبت به سال‌های گذشته ضعیف‌تر بودند.

او در خصوص تأثیر ویروس کرونا بر روی جشنواره موسیقی جوان عنوان کرد: به نظر من تأثیرگذاری کرونا باید مثبت باشد چون نوازندگان در این مدت فرصت بیشتری داشتند که در خانه ساز تمرین کنند. درواقع کرونا یک توفیق اجباری برای تمرین کردن نوازندگان بود.

عضو هیئت‌داوران جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز عود با اشاره به این که اگر جشنواره حضوری برگزار شود بهتر است، در رابطه با نحوه برگزاری جشنواره اظهار کرد: ما وقتی اجراها را از روی ویدئو می‌دیدیم، گاهی متوجه نمی‌شدیم نوازندگان دارند از روی نت می‌زنند یا از حفظ. هیچ دلیل محکمی نیز نداشتیم که بگوییم چه کسی از روی نت می‌زند. تجربه اجرای ضبط‌شده در خانه با اجرا روبروی داوران قابل قیاس نیست.

نایب‌محمدی به شرکت‌کنندگان جشنواره توصیه کرد: هر کسی با هر روشی موسیقی را دنبال می‌کند به اصل آن رجوع کند. خصوصاً برای ساز عود باید حتماً نوازندگان به مراجع این ساز رجوع کنند و درعین‌حال با استادهای خبره موسیقی ایران پیش بروند.

وی در واکنش به اضافه شدن 15 دقیقه به پارتیتور ساز عود گفت: این بخش به پیشنهاد آقای بهروزی‌نیا اضافه شد. به نظرم بخش مثبتی بود چون واقعاً نوازندگان در این رده سنی باید بتوانند یک موسیقی جمع و جور خلق و برنامه‌ریزی کنند.

این نوازنده در پایان درباره فعالیت این روزهای خود بیان کرد: فعلاً کنسرت‌ها لغو شده و ما نمی‌توانیم اجرای صحنه‌ای داشته باشیم. من در حال ضبط یک سری قطعات جدید هستم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو