چطور به همسر وابستگی نداشته باشیم؟

چطور به همسر وابستگی نداشته باشیم؟


منبع: بیتوته

112

1399/8/9

05:23


چطور به همسر وابستگی نداشته باشیم؟



چطور به همسر وابستگی نداشته باشیم,وابستگی به همسر,رهایی از وابستگی  به همسر

رهایی از وابستگی به همسر

 

نحوه رهاشدن از وابستگی به همسر

نزدیکی و وابستگی عاطفی بین زوج ها برای داشتن یک رابطه سالم و تربیت بچه ها لازم است. این احساس به شما کمک می کند که خود و همسرتان را بعنوان یک واحد ببینید. با این حال، هنگامی که این وابستگی افراطی شود، به شما، به همسر و به ارتباط تان اسیب می رساند.

وابستگی عاطفی به همسر

وابستگی عاطفی به همسر اعتماد به نفس شما را تخریب می كند و نمی گذارد كه حقیقتا خودتان باشید! وابستگی عاطفی با حس خشم، تردید نسبت به خود ، ترس از طردشدن، ترس از تنهایی، احساس عدم امنیت، شرم، کوچکی یا ترس از اینكه ديگر شما را دوست نداشته باشند یا از شما قدردانی نكنند همراه است.

 

شخصی كه از وابستگی عاطفی رنج می برد، تنها برای افراد دیگر زندگی می كند و خود را نادیده می گیرد. زمانی كه با دوستانش است، خود را فراموش می كند، زمانی كه سرگرم كاری می شود، خود را تمام و كمال وقف آن كار می كند تا مورد پسند و قبول سایرین قرار گیرد و یا ذره ای از وی قدردانی كنند.

 

ولی خوب است بدانیم میل به نادیده گرفتن خود به نفع افراد دیگر از كجا ناشی می شود؟ مطمئنا آنرا از جایی یاد گرفته ایم، اینطور نیست؟ شاید یكی از علل آن والدینی هستند كه محبّت چندانی نسبت به فرزندانشان نشان نداده اند و یا هیجانات و احساسات آن ها را سركوب كرده اند.

 

چطور به همسر وابستگی نداشته باشیم,وابستگی به همسر,رهایی از وابستگی  به همسر

کنترل وابستگی شدید به همسر

 

وابستگی بیمارگونه چه علامت هایی دارد؟

- تنهایی برای شان تحمل ناپذیر و ناامیدکننده است.

 

- اغلب این اشخاص در زندگیشان مسئولیت های اصلی را به سایرین می سپارند.

 

- این اشخاص به تصمیم ها و اعمال خویش اعتماد ندارند و نیازمندند دائما در طول زندگی و کار درستی اعمالشان از طرف دیگران تائید شود.

 

- برای حفظ کردن اشخاص در کنار خود از هیچ کاری دریغ نمی کنند حتی به اعمالی تحقیرآمیز و ناخوش‌آیند دست می زنند.

 

- این اشخاص به محض جدایی از کسی که آن ها را حمایت کرده و تکیه گاه آن ها بوده است یا دچار افسردگی شده یا سریعاً خود را وارد رابطه دیگری می کنند تا حمایت های لازم را از طریق او کسب کنند و در چنین شرایطی احتمال ارتکاب اشتباه بسیار بالاست.

 

- موقع صحبت و بحث با افراد دیگر حتی اگر با نظر طرف مقابل مخالف باشند وی را تائید می کنند تا مبادا با ابراز مخالفت باعث ناراحتی و از دست دادن طرف مقابل شوند.

 

- به شدت حس نیاز به مراقبت دارند و از تحت سلطه قرارگرفتن هراسی ندارند.

 

چطور به همسر وابستگی نداشته باشیم,وابستگی به همسر,رهایی از وابستگی  به همسر

وابستگی بیمارگونه به همسر

 

شیوه هایی برای تغيير وابستگی

متوجه مشكل باشید

انسان زمانی كه دشمنش را نمی شناسد به میدان جنگ نمی رود! اگاهی نسبت به وجود وابستگی، خود قدم بزرگی است كه در این راه برمی دارید و با وجود همه مشكلاتی كه دارید، همه ترس ها و نگرانی هایتان، شما همواره روی پاهای خودتان می ایستید. شما قوی هستید و هم اكنون با استفاده از این قدرت ترس هایتان را پشت سر می گذارید. همین قدرت است كه به کمک آن دنیایی شخصی بنا می نهید؛ دنیایی كه در آن خودتان را دوست دارید و با خودتان در ارامش به سر خواهید برد.

 

« نه» گفتن را بیاموزید و تمرین کنید.

باید یاد بگیرید که در موقعیت های خاصی به اطرافیان خویش نه بگویید. مدام مهیا و دردسترس نباشید.

 

نگذارید کسی از قبل روی پاسخ « بله» شما حساب باز کند. تمرین نه گفتن برای زنانی که خيلي پذیرا بار آمده اند، اصلاً کار آسانی نیست ولی واقعیت این است که چنانچه در زندگی امروز به خوبی بلد نباشید در پاسخ خواسته های دیگران،« نه" بگویید، کلاهتان پس معرکه خواهد بود.

 

خواه این خواسته ها، خواسته های نا به جا و بی شرمانه باشند، خواه ریختن وظایف کاری بی اندازه روی سرتان یا مسوولیت هایی که شما قادر به انجام آن ها نیستید.

 

چطور به همسر وابستگی نداشته باشیم,وابستگی به همسر,رهایی از وابستگی  به همسر

شیوه هایی برای تغيير وابستگی

 

صداقت و برقراری ارتباط با خود

شیوه ديگر برای مقابله با وابستگی ناسالم به شریک زندگی، راستگویی و برقراری ارتباط است؛ ولی در این باره خاص، یعنی وابستگی شدید عاطفی، شخصی که باید با وی روراست باشید خودتان هستید نه همسرتان.

 

هرقدر بیشتر با خودتان روراست باشید، راحت تر میتوانید نیازهایتان را به زبان بیاورید. چه توقعی از همسرتان دارید که برآورده نمی کند؟ هنگامی که این نیازها را به زبان می آورید، خودتان بیش از پیش متوجه منطقی یا غیرمنطقی بودن آن ها می شوید.

 

دکتر دارا بوشمن( Dara Bushman) روانشناس بالینی معتقد است:ازدواجی که با وابستگی شدید عاطفی همراه باشد معمولاً سبب از میان رفتن « احساس خود و هدف» می شود؛ یعنی باید فردیت خودتان را حفظ کنید و مواظب باشید که در جریان وابستگی شدید عاطفی از بین نرود.

 

همینطور، حفظ فردیت به شما کمک می کند که کم تر در عمق وابستگی عاطفی فرو بروید. یکی از راهها برای حفظ فردیت، گذاشتن مرزهای فیزیکی است. برای این کار باید سعی کنید فعالیت ها ، دوستی ها و سرگرمی های پیش از ازدواجتان را ادامه دهید.

 

این راه حل به شما کمک می کند تا قدری از توقعاتی را که از همسرتان دارید، کم کنید و برای براورده‌کردن نیازهایتان به منبع های ديگر تکیه کنید. هنگامی که ديگر به همسرتان وابسته نباشید، میتوانید بار فشار و استرس را از رابطه تان بردارید و رابطه ای زیبا و سالم را تجربه کنید.

 

شفای کودک درون

اسیب های روانی در بچگی، هرقدر هم که جدّي باشند، معالجه پذیر هستند. البته شخصی متخصص باید در این راه کمک کند؛ ولی در پایان ، این ما هستیم که باید این آسیب ها را به خوبی درمان کنیم؛ زیرا اگر در بچگی اسیب دیده باشیم، اکنون بعنوان فردی بزرگسال باید خودمان آن کودک را که هنوز در درونمان زندگی می کند درمان کنیم.

 

همسرمان، هرقدر هم که دوستش داشته باشیم و به وی نزدیک باشیم، به کودک درون مان دسترسی ندارد. پس، این ماییم که باید به صورت مستقل به آن کودک بی ثبات ، عصبی و مردد اطمینان خاطر بدهیم.

 

چطور به همسر وابستگی نداشته باشیم,وابستگی به همسر,رهایی از وابستگی  به همسر

چطور به همسر وابستگی نداشته باشیم

 

خود را از حس گناه رها كنید

خانمی را در نظر بگیرید كه وقتی صبح ها از خواب بیدار می شود حس می كند شوهرش از دنده چپ بلند شده است. به طورناخودآگاه از خود می پرسد« چه كار كرده ام؟» زمانی كه پیش دوستانش میرود و آن ها روی خوش نشان نمی دهند، حس می كند كه تقصیر اوست كه دوستانش در چنین حالتی قرار دارند و حضور وی باعث رنجش آن ها شده است. باید بدانید كه چنين احساسی اغلب باعث می شود شخص سكوت كند و احساساتش را ابراز نكند.

 

همینطور حس گناه شبیه دور باطل عمل می كند و اثر گلوله برف را دارد؛ از خود می پرسیم كه به چه دلیل چنين چیزی برایمان پیش آمده است و در آخر متقاعد می شویم كه مطمئنا كار بدی انجام داده ایم و بعد در وجودمان به دنبال عیب ها و خطاهای خیالی می گردیم و باز هم حس گناه بیشتری می كنیم و ...حس گناه به كلسترول خون شباهت دارد؛ كلسترول خوب و كلسترول بد.

 

حس گناه بد بطور پیوسته از شما یك گناهكار می سازد و بدون آنكه بتوانید این حس را به یك اشتباه معلوم ارتباط دهید، دچار حس مبهم گناه می شوید. از این نوع حس گناه باید دوری كنید!

 

در عوض، حس گناه خوب، به حس مسوولیت ارتباط دارد. این حس به امور معلوم و واقعی مربوط می شود كه وجدانتان به شما ندا می دهد؛ دروغ، غیبت، نیش زبان و .... خصوصیت حس گناه خوب آن است كه میتوانید به آن پایان دهید. بدین سبب باید بین حس گناه خوب و بد مرز مشخصی بگذارید.

 

اعتماد به نفس داشته باشید

زنان بهتر است پیش از هر چیزی بدانند که این وابستگی چه آسیبی به خودشان و زندگی شان می زند. وابستگی هرروز بیش از روز قبل به شما آسیب وارد می کند پس بهتر است در قدم اول اعتماد به نفس خودتان را افزایش دهید. هنگامی که شما اعتماد به نفس کافی داشته باشید ديگر نیازی نیست یک نفر دائم کنار شما باشد و به محض این که ترکش می کنید حس نا امنی تمام وجودتان را بگیرد.

 

از ازادی همسرتان نترسید

خيلي از زن ها و مردها از این که همسرشان ازادی داشته باشد و با دوستان خودش برنامه های تفریحی بگذارد شاکی میشوند و به محض این که همسرشان پای خود را از در بیرون می گذارد، ترس و لرز وارد زندگی شان می شود. این شکل ناسالم از وابستگی پیش از همه خودتان را اذیت می کند و سبب می شود به شخصی تبدیل شوید که شریک زندگیتان دوست ندارد.

 

این رفتار شاید روزهای نخست آشنایی و ازدواج احساس اهمیت داشتن و دوست داشته شدن به طرف مقابل بدهد ولی پس از چند سال قطعاً این رفتار شما آزاردهنده خواهد شد.

 

گردآوری: بخش زناشویی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو