نفس ذخایر خون کرمانشاه به شماره افتاد

منبع: برترین ها

38

1399/8/9

10:03


مدیرکل انتقال خون کرمانشاه با اشاره به کاهش چشمگیر تعداد اهداکنندگان خون در استان و نیاز مبرم به فرآورده‌های خونی در این شرایط از مردم نیکوکار استان خواست با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون نسبت به اهدای خون خود به نیازمندان اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون کرمانشاه با اشاره به کاهش چشمگیر تعداد اهداکنندگان خون در استان و نیاز مبرم به فرآورده‌های خونی در این شرایط از مردم نیکوکار استان خواست با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون نسبت به اهدای خون خود به نیازمندان اقدام کنند.

دکتر «پژمان صالحی‌فر» نیاز روزانه کرمانشاه به خون و فرآورده‌های خونی را ۲۰۰ واحد اعلام کرد و افزود: به دلیل شیوع کرونا و ترس مردم از مبتلا شدن به این بیماری و کاهش حضور آنها در سطح جامعه، این تعداد اکنون به روزانه ۵۰ واحد رسیده است.

وی اظهارداشت: در مهرماه به طور متوسط روزانه حدود ۱۲۰ نفر برای اهدای خون به پایگاه انتقال مراجعه می‌کردند اما اکنون به روزانه حدود ۵۰ مورد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: آمار اهدا کنندگان خون در استان به طور کلی ۱۵ درصد کاهش یافته اما در هفته جاری نسبت به هفته گذشته ۶۹ درصد کاهش داشته است.

او کاهش تعداد اهداکنندگان خون را به چندین دلیل دانست و گفت: برخی از مردم احساس می‌کنند که تعداد اهدا کننده در استان زیاد است و از این رو نیازی به مراجعه آنها و اهدای خون نیست در حالیکه واقعیت این نیست و تعداد اهداکنندگان خون در استان کم است و بعد از شیوع کرونا هم بسیار کمتر شده است.

وی همچنین گفت: برخی از مردم نیز معتقدند که بیمارستان‌ها نیاز به خون و فرآورده‌های خونی ندارند در حالیکه ما هر روز در بیمارستان‌های استان با بیماران تصادفی، مادران باردار و بیماران سرطانی روبرو هستیم که روزانه باید خون در اختیار آنها قرار دهیم.

وی همچنین افزایش شیوع ویروس کرونا در استان را نیز از دیگر دلایل مهم در کاهش تعداد اهداکنندگان خون در استان دانست و گفت: تمام مراحل اهدای خون در مرکز انتقال خون کرمانشاه با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود و مردم با خیالت راحت می‌توانند با حضور در این مرکز اقدام به اهدای خون خود کنند.

او نیاز به خون را مستمر و همیشگی دانست و تصریح کرد: نیاز به خون تحت هیچ شرایطی کم نمی‌شود و در بحران‌ها بیشتر هم می‌شود و از این رو نمی‌توان اهدای خون را تعطیل کرد.

۲۱ هزار نفر خون اهدا کردند

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در مرکز انتقال خون شهر کرمانشاه اکنون ۱۴ تخت خون‌گیری و پنج تخت پلاکت وجود دارد، گفت: مرکز انتقال خون شهر کرمانشاه هر روز از ساعت هشت صبح تا ۱۹حتی در روزهای تعطیل غیر از جمعه‌ها به صورت یکسره آماده خونگیری از اهداکنندگان است.

صالحی‌فر همچنین به آمار اهداکنندگان خون در نیمه اول امسال در استان اشاره کرد و افزود: در این مدت ۲۷هزار و ۸۷۶ نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد ۲۱ هزار و ۳۴۶ نفر شامل ۹۳.۳ درصد مرد و ۶.۷ درصد ‌زن خون اهدا کردند.

به گفته او در این مدت همچنین ۲۸۰ نفر از بهبود یافتگان مبتلا به کرونا پلاسما و ۷۰۸ نفر پلاکت اهدا کردند.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در شبانه روز گذشته ۱۲۸ مورد بیمار مثبت بستری و ۳۶۵ بیمار مثبت سرپایی در استان شناسایی شدند و در همین مدت نیز ۱۲ نفر براثر ابتلای قطعی به کرونا جان خود را از دست دادند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو