معایب ازدواج دختران با مردان سن بالا و بررسی مزایا و دلایل چنین ازدواج هایی

منبع: مینویسم

172

1399/8/9

15:50


معایب ازدواج دختران با مردان سن بالا

مسئله عجیب در دو دهه اخیر، افزایش تمایل ازدواج دختران با مردان سن بالا: برعکس پسران جوان که تمایلی به ازدواج ندارند دختران به مردان میانسال گرایش نشان میدهند. این مسئله دلایل متعددی دارد اما همچنان در تقابل با هنجارها و سنت های جامعه ایرانی قرار داشته و مهم تر اینکه نباید معایب ازدواج دختران با مردان سن بالا را نادیده گرفت زیرا میتواند باعث آسیب های بسیاری باشد، هر چند که تعدادی استثنا وجود دارد و ما نمی‌توانیم هر ازدواج دختران جوان با مردان سن بالا را غلط دانسته و محکوم کنیم. در ادامه به بررسی دلایل ازدواج دختران جوان با مردان سن بالا، مزایا و معایب ازدواج با مرد سن بالا و شرایط و نکاتی که طرفین برای این نوع ازدواج باید در نظر بگیرند میپردازیم.

ازدواج دختران جوان با مردان سن بالا

برای پرداختن به این مسئله ابتدا باید بدانیم منظور از ازدواج با مرد با سن بالا چیست؟ چه سنی برای ازدواج مناسب است؟ و اینکه چه ازدواجی را ازدواج دختران با مردان سن بالا میدانیم؟ اگر چه نمیتوان درباره فاصله سنی میان زوجین عدد دقیقی در نظر گرفت و نقش آن را در موفقیت یا شکست زندگی زناشویی تعیین کرد اما تناسب سنی یکی از فاکتور های مهم ازدواج است که عدم توجه به آن باعث ناسازگاری و مشکلات زیادخواهد شد. باور موجود در جامعه ایران اینست که، پسر باید برای ازدواج از دختر بزرگتر باشد. این باور از برخی جهات دارای توجیه علمی میباشد. مانند بلوغ زودرس جنسی، جسمی، عاطفی در دختران، رضایتمندی از رابطه جنسی در حال و آینده زوج، دوران باروری کوتاه در دختران و… اما باید توجه داشته باشم که نگرش ها و سلایق در نسل های کنونی در حال تغییر است. برای تعیین فاصله سنی مناسب برای ازدواج با در نظر گرفتن شرایط دیگر میتوان از یک فرمول کلی استفاده کرد. که عبارت است از سن مرد به علاوه ۷ به علاوه منهای یک برابرمیشود با محدوده سنی مناسب برای سن زن. یعنی مثلا مرد ۲۶ ساله بهتر است با خانمی ۲۱_۱۹ ساله ازدواج کند. اما این یک قاعده کلی است و استثناهای فروان وجود دارند.

ازدواج با مرد سن بالا یعنی، دختری با سن پائین با مرد مسن ازدواج کند. عمده دلیل ازدواج دختران با مرد سن بالا میتواند ثروت باشد اما دلایل دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به بررسی آن ها میپردازیم و سپس مشکلات و معایب ازدواج دختران با مردان سن بالا را ذکر می کنیم.

دلایل ازدواج دختران با مردان سن بالا

ازدواج دختران با مردان سن بالا

مطالعه بیشتر: از کجا بفهمیم رابطه عاشقانه ما جدی است؟

همانطور که گفتیم مهم ترین دلیل ازدواج دختران با مردان سن بالا ثروت است اما اینکه چرا یک دختر جوان راضی میشود با مرد بسیار مسن تر از خود ازدواج کند دلایل مختلفی دارد. اما این دلایل نباید باعث شوند که دختران جوان چشم خودرا به روی معایب ازدواج دختران با مردان سن بالا ببندند. بنابراین قبل از ازدواج با یک مرد مسن تر از خودتان به عواقب و مشکلات ازدواج با مرد سن بالا آگاه باشید و سپس بهترین تصمیم را بگیرید.

۱- داشتن مشکلات عاطفی با پدر یا محرومیت از داشتن پدر باعث شده بسیاری از دختر ها از حمایت های لازم برای رشد بی بهره باشند بنابراین دنبال فردی جایگزین برای حمایت پدر هستند و شبیه ترین افراد به پدرشان معمولا افراد مسن هستند. شاید افراد مسن صبور تر باشند و بتوانند تا حدی جای خالی یک حامی را برای دختران جوان پر کنند اما باید دید که این موضوع می تواند بر معایب ازدواج دختران با مردان سن بالا بچربد یا نه.

۲- عزت نفس و اعتماد به نفس پایین دلیل دیگر ازدواج دختران با مردان سن بالاست که باز هم آسیب دیدن عزت نفس و اعتماد به نفس دختران جوان ریشه در رفتار های خانواده و اطرافیان آن ها دارد و با ازدواج با مردان مسن آن ها دنبال ترمیم عزت نفس و اعتماد بنفس خدشه دار شده خود هستند.

۳- گاهی ازدواج دختران جوان با مردان مسن ناشی از نداشتن خواستگار خوب و ترس از بالا رفتن سن است.

۴- ازدواج با مردان سن بالا بخاطر عدم اعتماد به پسران جوان: تمایل به ازدواج با مردان مسن اغلب در دختران بالای سی سال وجود دارد که نمی‌توانند به پسر جوان برای تامین زندگی اعتماد کنند.

۵- گاهی دلیل ازدواج دختران با مردان سن بالا اغلب جو نامتناسب و متشنج خانواده است که باعث میشود دختر جوان حاضر باشد به هر قیمتی شده از آن محیط خارج شود غافل از اینکه مشکلات بیشتری با این ازدواج در انتظار اوست و ممکن است معایب ازدواج دختر با مرد سن بالا به مراتب بدتر از محیط متشنج خوانواده باشد.

۶- سختگیری های افراطی برخی والدین با قرار دادن شرایط غیر ارزشی برای خواستگاران نیز از دلایلی است که باعث بالا رفتن سن ازدواج و محدود شدن انتخاب ها و ازدواج دختران با مردان سن بالا میشود.

۷- دختران جوان گاهی برای کسب منزلت اجتماعی تن به ازدواج با مردان مسن میدهند که جایگاه اجتماعی خوبی دارند.

۸- تبلیغ رسانه های داخلی و ماهواره ها درباره ازدواج دختران با مردان سن بالا باعث الگو پذیری دختران جوان از این رسانه ها میشود.

۹- گاهی شکست عاطفی در زندگی به خصوص شکست در زندگی مشترک قبلی و دیدگاه جامعه به زنان و ناامنی هایی که در زندگی بعد از طلاق با آن مواجهه میشوند دلیل تن دادن به ازدواج دختران جوان با مردان سن بالا میشود.

گاهی نیز دلایل دختران جوان برای ازدواج با مردان سن بالا از روی اجبار و ناچاری نیست و دختران جوان خودشان با آزادی کامل از تمام قید و بندها چنین انتخابی میکنند. که دلایل آن ها برای این انتخاب به شرح زیر است:

۱- در دوران میانسالی گاهی مردها ظاهری پیدا میکنند که برای دختران جوان جذابیت دارد.

۲- مردان مسن برای جبران این اختلاف سنی به هر طریقی شده میخواهند شریک زندگی خود را راضی نگه دارند. چه از لحاظ مالی چه تفریح، مسافرت و…

۳- مواجهه با مردی که از نظر مالی به جایگاه خوبی رسیده و پشتوانه مالی خوبی برای دختر جوان است میتواند دلیل خوبی برای ازدواج دختران با مردان سن بالا باشد.

۴- دلیل بعدی برای ازدواج دختران با مردان سن بالا صبور بودن و پخته تر بودن او و داشتن عادت های جاافتاده و خوب است.

آسیب ها و معایب ازدواج دختران با مردان سن بالا

آسیب ها و پیامدهای ازدواج دختران با مردان سن بالا تبعات زیادی برای آن ها به دنبال دارد و باعث مشکلات و اختلافات زیادی در زندگی می‌شود که در ادامه به آن ها میپردازیم. اصلی ترین و مهم ترین معایب ازدواج دختران با مردان سن بالا به شرح زیر می باشند:

۱- تفاوت در نگرش و جهان‌بینی: قطعا بین علایق و لذت های یک دختر جوان با یک مرد مسن تفاوت های زیادی وجود دارد و زندگی شما به عنوان یک دختر جوان بعد از ازدواج با یک مرد مسن ممکن است از هیجان بسیار کمتری برخوردار باشد چرا که همسرتان توان جسمی برای انجام بسیاری  فعالیت ها را ندارد و این یکی از مهمترین معایب ازدواج دختران با مردان سن بالا می باشد.

۲- کنترل گری: یکی از مشکلات ازدواج با مردان سن بالا این است که ممکن است مردتان به دلیل تجربه بیشتر، کنترل و تصمیم گیری در اکثر امور را خودش به دست گرفته که این باعث احساس بی کفایتی، کاهش عزت نفس، وابستگی و … میشود.

۳- توان جنسی و جسمی پایین: با گذشت مدت کوتاهی از این ازدواج مرد به دلیل کهولت سن توان جسمی و جنسی خود را از دست میدهد در حالی که همسر جوان او هنوز در دوره ای پرشور از لحاظ جنسی به سر میبرد و این عدم تفاهم جنسی زندگی مشترک را تحت الشعاع قرار میدهد و می تواند تبدیل به یکی از مشکلات مهم زندگی دخترانی شود که با یک مرد سن بالا و جاافتاده ازدواج کرده اند.

۴- یکی از پیامدهای ازدواج دختران با مردان سن بالا این است که جوان تر بودن زن باعث میشود مرد همیشه نگران از دست دادن او در رقابت با افراد جوان تر بوده و دچار بدگمانی شود.

همچنین بخوانید: چرا از ازدواج میترسیم؟

۵- مشکل دیگر در ازدواج دختران با مردان سن بالا تبعات تنهایی و بی همسری است.

۶- احتمال تولد کودک معیوب: مشکل دیگر ازدواج دختران جوان با مردان سن بالا تولد کودک معیوب است. تحقیقات نشان میدهد کودکانی که هنگام تولد سن پدرشان بالای ۴۰ سال باشد بیشتر در معرض خطر ناهنجاری‌های ژنتیکی قرار دارند.

مزایای ازدواج دختران با مردان سن بالا

۱- مهارت و پختگی مردان مسن در مواجهه با مشکلات: در صورت مواجهه با مشکل در زندگی فرد مسن میتواند با منطق و درایت و صبوری بهتر از عهده حل مشکل بربیاید. علاوه بر این آن ها توانایی بیشتری در کنترل احساسات و هیجانات در موقعیت های دشوار زندگی دارند.

۲- تمکن مالی: یکی از مهم ترین شرایط یک دختر برای ازدواج موقعیت مالی خوب است که ثبات در جایگاه اقتصادی که مردان مسن به آن رسیده اند میتواند جزو مهم ترین عوامل حمایتی برای ازدواج دختران با مردان سن بالا باشد.

۳- قدردانی و وفاداری: مردان مسن تجاربی دارند که باعث میشود قدر آرامش در زندگی و همسرشان را بیشتر دانسته وقت بیشتری برای تفریح با خانواده صرف کنند و در نتیجه احتمال خیانت آنان کاهش می یابد.

شرایط ازدواج با مردان مسن

مردی که قصد ازدواج با دختر کم سن را دارد باید از تمکن مالی برخوردار بوده، از غر زدن، زیاده گویی، مخصوصا نصیحت کردن بپرهیزد. وقتی دچار مشکل جسمی شد زیادی ناله نکند، در نظر داشته باشد همسر جوانش سرشار از شور و انرژیست و به تفریحاتی مناسب سنش احتیاج دارد. گاهی همراه همسرش جوانی کند و از مشکلات اقتصادیش در خانه صحبت نکند. دختر جوانی که بخاطر امنیت اقتصادی با مرد مسن ازدواج میکند زندگی بی دغدغه میخواهد. و در آخر اینکه به همسر خود اجازه دهد در جمع همسالان و دوستانش باشد.

از طرف دیگر دختر جوانی که مرد مسن را برای ازدواج انتخاب میکند، باید در ارتباط با اقوام و دوستان همسرش متناسب با سن آن ها رفتار کند، در جمع آن ها در مورد مسائل متناسب با آن جمع صحبت کند، و برای روزهای ناتوانی و بیماری همسرش و مراقبت و پرستاری از او خود را آماده کند.

نکاتی که دختران جوان برای ازدواج با مردان سن بالا باید در نظر بگیرند

ازدواج در هرحال دارای ریسک است و با اعمال هیچ شرایطی ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که ازدواجی صد در صد موفق خواهیم داشت اما ازدواج دختران جوان با مردان سن بالا ریسک بسیار بالاتری محسوب میشود و آسیب ها و تبعات بسیاری به همراه دارد هر چند که استثناها همیشه وجود دارند. اما اگر شما تصمیم دارید تحت هر شرایطی ریسک اختلاف سنی زیاد در ازدواج با مردان مسن را بپذیرید لازم است چند نکته را مورد توجه قرار دهید.

۱- اختلاف سنی زیاد در ازدواج دختران با مردان سن بالا به معنی زندگی در دو نسل کاملا متفاوت با عقاید و باورهای متفاوت است و مسائلی که برای شما کاملا عادی است ممکن است برای همسرتان غیرقابل پذیرش باشد که این به نوبه خود بین شما اختلاف زیادی ایجاد میکند.

۲- یکی از معایب ازدواج دختران با مردان سن بالا اختلاف نظر در مورد بچه دار شدن است که لازم است قبل از ازدواج حتما در مورد آن به توافق برسید. ممکن است همسر مسن شما دیگر نخواهد در این سن بچه دار شود اما شما به عنوان یک دختر جوان نمی‌خواهید لذت مادر شدن را از دست بدهید. یا اینکه بالعکس او به دلیل سن زیاد یا میانسالی میخواهد بلافاصله بعد از ازدواج بچه دار شود اما شما نمی‌خواهید به این زودی مشکلات بچه داری را بپذیرید.

۳- کنار آمدن با کهنسالی در ازدواج دختران جوان با مردان سن بالا حائز اهمیت است. اگر چه الان در آستانه میانسالی ممکن است همسرتان برایتان جذاب بنظر برسد اما در نظر داشته باشید که به زودی او با علائم جسمی و بی‌حوصلگی ناشی از کهنسالی مواجه میشود. آیا با این وجود باز هم میتوانید با او احساس خوشبختی کرده و با عشق از او پرستاری کنید؟

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو