برای بچه دار شدن باید چه کار کنیم؟

منبع: نی نی بان

128

1399/8/9

20:46


متاسفانه امروزه با توجه به افزایش سن ازدواج، وجود انواع آلاینده ها، سبک جدید زندگی و ... باردار شدن نسبت به دهه های اخیر با مشکلات و پیچیدگی های زیادی روبرو شده است. اگر شما مشکل جسمانی خاصی که نیازمند درمان باشد ندارید، اما می پرسید که برای بچه دار شدن چه باید کرد؟

برای بچه دار شدن چه باید کرد؟
شاید یک بطری آبجو یا یک لیوان شراب تاثیری در بارداری نداشته باشد، اما نوشیدن دو یا چند مرتبه نوشیدنی الکل دار در روز می تواند بر فرآیند بارداری اثرگذار باشد. الکل می تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند و از آنجا که شما از زمان تخمک گذاری یا بارداری دقیقاً اطلاع ندارید، بهتر است برای پیشگیری از هر خطری، به طور کامل مصرف الکل را کنار بگذارید.

مصرف چربی های ترانس را به حداقل برسانید
تصور می شود چربی های ترانس موجود در بسیاری از غذاهای فرآوری شده و فست فودها با ناباروری ارتباط دارند. مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی حاوی چربی های ترانس ممکن است به مشکلات تخمک گذاری و کاهش تعداد و کیفیت اسپرم در مردان مربوط باشد.
کافئین را به حداقل برسانید
برخی شواهد نشان می دهد که مصرف بسیار زیاد یعنی بیش از 500 میلی گرم کافئین در روز یا حدود 5 فنجان قهوه، بسته به قدرت قهوه ای که دم می کنیم، می تواند در باروری تداخل ایجاد کند. اما کارشناسان به طور کلی با این نظر موافقند که مصرف کم تا متوسط کافئین تقریباً کمتر از 200 میلی گرم در روز یا حدود دو فنجان قهوه مشکلی در بارداری ایجاد نخواهد کرد.
از آنجا که مکانیسم تاثیر کافئین بر باروری به طور قطعی مشخص نیست، برخی کارشناسان معتقدند بهتر است مادرانی که قصد بارداری دارند به خصوص آن دسته که می خواهند لقاح آزمایشگاهی انجام دهند، مصرف کافئین را خیلی کاهش دهند یا آن را به طور کامل متوقف نمایند.
تغییرات مهم در سبک زندگی
تلاش برای باردار شدن فقط برخورداری از یک رژیم غذایی مناسب نیست، بلکه باید بدن را برای یک دوره بارداری سالم و پرورش کودک تندرست آماده کرد. به این منظور، اقدامات زیر را انجام دهید:
خوردن اسید فولیک یا یدو فولیک را شروع کنید
اسید فولیک یک ویتامین محلول در آب است بنابراین در صورت مصرف بیش از حد بدن خود به خود مقدار اضافه آن را دفع می کند. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد فولات ممکن است کمبود ویتامین ب12 را پنهان کند که گاهی اوقات مشکل گیاهخواران است. اگر فکر می کنید در معرض خطر هستید حتما از پزشک در این باره بپرسید.
به یاد داشته باشید که مکمل یک محافظ است نه جایگزین رژیم غذایی سالم. در عین حال مولتی ویتامین های معمولی که می توانید بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید، حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی هستند که برای جنین در حال رشد ضرر دارند لذا توصیه می شود از قرص های مخصوص بارداری استفاده کنید.
اگر رژیم گیاهخواری دارید، احتمالا باید مکمل های ویتامین د و ب 12 مصرف کنید. طبق مطالعات انجام شده این ویتامین ها در کنار پروتئین اضافی برای باروری مفید هستند. در مورد مکمل مناسب با پزشک مشورت کنید.
از مصرف تفریحی داروهای مخدر و استعمال دخانیات پرهیز کنید
اگر به صورت تفریحی از داروهای مخدر یا سیگار استفاده می کنید، قبل از بارداری باید آن را ترک کنید. مطالعات نشان داده اند که احتمال ناباروری به طور قابل توجهی در بانوان سیگاری بیشتر است. اگرچه بررسی اثرات داروهای مخدر بر باروری به دلیل غیرقانونی بودن آنها دشوار است، اما به خوبی اثبات شده است که این مواد به جنین در حال رشد آسیب می رسانند.
وزن خود را در محدوده سلامت نگه دارید
اگر قصد بارداری دارید، بهتر است وزن خود را به محدوده ایده آل نزدیک کنید، یعنی اگر اضافه وزن دارید مقداری از وزن خود کم کنید یا در صورت کمبود وزن، وزن بگیرید. اضافه وزن یا کمبود وزن فرآیند باردار شدن را دشوارتر می سازند. همچنین مادران چاق عوارض بارداری و زایمان بیشتری را پشت سر می گذارند و احتمال تولد نوزاد کم وزن در مادران دارای کمبود وزن بیشتر است.
هر روز مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار و غذاهای غنی از کلسیم مانند ماست، پنیر و شیر مصرف کنید. عدم دریافت مواد مغذی کافی می تواند بر قاعدگی تأثیر بگذارد و پیش بینی زمان تخمک گذاری را دشوار سازد. احتمال عدم تخمک گذاری در مادرانی که بیش از حد چاق یا کم وزن هستند، وجود دارد. علاوه بر پیروی از یک برنامه غذایی حاوی غذاهای کم چرب و پر فیبر، ورزش منظم داشته باشید. اگر اضافه وزن دارید باید بتوانید هفته ای 5/0 تا یک کیلو وزن کم کنید. کاهش وزن بیشتر از این مقدار در اثر رژیم های سخت و غیراصولی ذخایر غذایی بدن را کم می کند و روش خوبی برای شروع بارداری نیست.
میزان آهن مصرفی خود را افزایش دهید
ذخایر آهن بدن خود را قبل از بارداری پر کنید، به خصوص اگر پریودهای سنگین دارید. به عقیدۀ متخصصان غدد درون ریز (سام تاچر) "خونریزی هر ماه منبع دائمی تخلیه آهن است."
اگر قصد بارداری دارید، از کافی بودن ذخایر آهن در بدن اطمینان حاصل کنید، زیرا در دوران بارداری جنین در حال رشد برای تامین آهن مورد نیاز خود از ذخایر آهن مادر استفاده می کند و لذا حفظ سطح آهن دشوار خواهد بود. مادران باردار حدود یک سوم برابر بیش از سایر بانوان به آهن نیاز دارند.
کمبود آهن در بارداری علاوه بر آسیبی که به کودک وارد می کند، می تواند مادر را نیز در دوران بارداری و بعد از زایمان در معرض خطر کم خونی فقر آهن قرار دهد، این شرایط در صورتی که مادر هنگام زایمان خون زیادی از دست داده باشد، شدیدتر خواهد بود. کم خونی باعث می شود گلبول های قرمز زیر حد نرمال قرار بگیرند و انرژی مادر کم شود.
اگر گوشت قرمز زیاد نمی خورید، یا رژیم گیاهخواری دارید، ممکن است ویتامین پریناتال حاوی آهن اضافی برای شما تجویز شود. برای آسودگی خیال بهتر است در معاینات بارداری، آزمایش خون انجام گیرد.
رژیم غذایی پدر
پدر نیز باید به رژیم غذایی خود توجه کند زیرا ویتامین ها و مواد مغذی خاصی مانند روی و ویتامین های ث و ای ، اسیدهای چرب امگا 3 و اسید فولیک برای تولید اسپرم سالم مهم هستند.
در خصوص باروری و رژیم های مرتبط با آن، آقایان از قاعده مستثنی نیستند. متخصصان (لیزا مازولو، استادیار فوق تخصص زنان و زایمان در دانشکده پزشکی فینبرگ، دانشگاه نورث وسترن شیکاگو) به پدران آینده توصیه می کنند که حداقل سه ماه قبل از بارداری، مولتی ویتامین روزانه حاوی روی و سلنیوم مصرف کنند. همچنین افزودن مغزهایی مانند گردو یا بادام که حاوی این مواد معدنی هستند، به رژیم غذایی پدران لازم است. مطالعات نشان می دهد روی و سلنیوم به پرورش اسپرم سالم کمک می کند.

چرا تغییر رژیم غذایی در آقایان باید زود هنگام باشد؟
رشد کامل اسپرم حدود 74 روز طول می کشد، تقریباً همین مقدار نیز زمان می برد تا مکمل به اسپرم برسد. بنابراین اسپرمی که امروز انزال می شود، در واقع بیش از دو ماه پیش ساخته شده است.
متخصصان تغذیه (ایمی اوگل متخصص تغذیه از سن دیگو ، کالیفرنیا و از نویسندگان کتاب "قبل از بارداری شما") می گویند: "در طی رشد اسپرم، آماده سازی ژنتیکی انجام می شود، بنابراین وظیفه سنگینی است." ، یک راهنمای 90 روزه زوجین تا بارداری سالم داشته باشند.
حال که می دانید برای بچه دار شدن چه باید کرد؟ هرچه سریع تر این تغییرت را در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا لذت شیرین مادر و پدر شدن را بچشید.

آیا تغذیه پدر در هنگام اقدام به بارداری مهم است؟
بله. پدر نیز باید به رژیم غذایی خود توجه کند زیرا ویتامین ها و مواد مغذی خاصی مانند روی و ویتامین های ث و ای ، اسیدهای چرب امگا 3 و اسید فولیک برای تولید اسپرم سالم مهم هستند.

چرا تغییر رژیم غذایی در آقایان درهنگام اقدام به بارداری مهم است؟
رشد کامل اسپرم حدود 74 روز طول می کشد، تقریباً همین مقدار نیز زمان می برد تا مکمل به اسپرم برسد. بنابراین اسپرمی که امروز انزال می شود، در واقع بیش از دو ماه پیش ساخته شده است.

آیا در زمان اقدام به بارداری باید کمبود آهن را درمان کنیم؟
کمبود آهن در بارداری علاوه بر آسیبی که به کودک وارد می کند، می تواند مادر را نیز در دوران بارداری و بعد از زایمان در معرض خطر کم خونی فقر آهن قرار دهد، این شرایط در صورتی که مادر هنگام زایمان خون زیادی از دست داده باشد، شدیدتر خواهد بود. کم خونی باعث می شود گلبول های قرمز زیر حد نرمال قرار بگیرند و انرژی مادر کم شود.

آیا وزن مادر در زمان اقدام به بارداری مهم است؟
اگر قصد بارداری دارید، بهتر است وزن خود را به محدوده ایده آل نزدیک کنید، یعنی اگر اضافه وزن دارید مقداری از وزن خود کم کنید یا در صورت کمبود وزن، وزن بگیرید. اضافه وزن یا کمبود وزن فرایند باردار شدن را دشوارتر می سازند. همچنین مادران چاق عوارض بارداری و زایمان بیشتری را پشت سر می گذارند و احتمال تولد نوزاد کم وزن در مادران دارای کمبود وزن بیشتر است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو