نکاتی برای پرورش گل تکوما و نگهداری از این درختچه همیشه سبز

نکاتی برای پرورش گل تکوما و نگهداری از این درختچه همیشه سبز


منبع: آرگا

136

1399/8/10

00:02


توجه داشته باشید که تکوما در واقع از دسته گیاهان مناطق گرمسیری به شمار می آید که محبوبیت زیادی در فضاهای باز و باغچه ها دارد و به همین منظور در این مطلب سعی داریم به بیان روش های کاشت و پرورش گل تکوما در باغچه و گلدان بپردازیم با ما همراه باشید.

نکاتی برای پرورش گل تکوما و نگهداری از این درختچه همیشه سبز

بهتر است بدانید که گل تکوما در واقع درختچه ای همیشه سبز می باشد که با گل هایی زرد و شیپوری مانند بومی مناطق گرمسیری شناخته شده است. معمولا این گیاه برای فضای سبز شهری، پارک ها، باغچه منازل، حاشیه خیابان ها و حتی گلدان ها مورد کشت و پرورش قرار می گیرد و می تواند جلوه زیبایی را به محیط اطراف ببخشد.

آشنایی با پرورش گل تکوما

به طور کلی گیاه تکوما در واقع با نام های دیگری از جمله گل شیپوری زرد و گل شیپوری طلایی نیز شناخته می شود و از دسته گیاهان بومی قاره آفریقا، آمریکای جنوبی، مکزیک، آمریکای شمالی و آرژانتین محسوب می شود که اغلب به صورت درختچه های بالا رونده با ارتفاعی ۴.۵ متر در طبیعت این مناطق به چشم می خورد. برگ های تکوما عمدتا شانه ای شکل و دارای ۵ الی ۹ برگچه می باشند و گل های آن نیز به رنگ زرد و گاهی قرمز متمایل به نارنجی مشاهده می شوند که اغلب شکلی استکانه ای یا شیپوری به خود گرفته اند و در خوشه های انتهایی شاخه ها ظاهر می شوند. توجه داشته باشید که گلدهی تکوما معمولا در فصل تابستان رخ می دهد و گل ها از پایین خوشه به سمت بالا باز می شوند و تا زمانی که گل های پیر از بین نروند گل های جوان باز نخواهند شد. این ویژگی می تواند عاملی باشد تا گباه مدت زمان زیادی دارای گل باشد و به همین خاطر آن را گل بادوام می نامند. به طور کلی اگر گل های روی درخت به طور کامل رسیده باشند می توان بذور را پس از خشک کردن به راحتی جدا نمود و تا یک سال هم نگهداری کرد. از آنجایی که بذرها سبک و کاغذی هستند به عنوان تک درخت و یا ردیفی در حاشیه ها نیز کاربرد خواهند داشت. همچنین روند میوه دهی تکوما نیز در اواخر فصل تابستان صورت می گیرد و به همین خاطر در طی این دوره نیازی به نظافت محوطه نمی باشد و حشرات جذب میوه ها نخواهند شد.

چگونگی پرورش گل تکوما

دستورالعمل کاشت بذر تکوما:

توجه داشته باشید که برای کاشت و پرورش بذر گل تکوما بایستی در ابتدا نصف گلدان مورد نظر را با شن و ماسه درشت و نصفه دیگر را با خاک گلدان پر کنید و سپس به خوبی ترکیب نمایید.

سپس بذر را به صورت تخت بر روی سطح خاک قرار دهید و با نوک انگشتانتان کمی فشار داده و آن را با لایه نازکی از خاک بپوشانید.

توصیه می شود گلدان حاوی بذور را در یک مکان روشن البته با نور غیر مسنتقیم خورشید قرار دهید و دما را روی ۲۴ درجه سانتی گراد تنظیم نمایید.

لازم است تا زمان جوانه زنی بذرها بستر کشت را کامل مرطوب نگه دارید البته که نباید آن را غرقابی نمایید.

به طور کلی بذرهای تکوما در شرایط ایده آل پس از گذشت ۳ روز جوانه می زنند اما ممکن است این روند تا یک ماه نیز ادامه پیدا کند.

زمانی که نهال مجموعه سوم برگ را تشکیل داد بهتر است به تدریج درجه حرارت را کم کنید و هر زمان که خاک در حال خشک شدن بود به گیاهتان آب بدهید و بستر را مرطوب نمایید.

توجه داشته باشید زمانی که اندازه نهال ها به ۱۰ سانتی متر رسید می توانید آن را به زمین اصلی یا گلدانی بزرگ تر انتقال دهید و به همین خاطر اغلب توصیه می شود انتقال یا تعویض گلدان را پس از رفع سرمای سال انجام دهید.

دستورالعمل کاشت تکوما

شرایط مورد نیاز برای پرورش تکوما:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نماید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش گل تکوما پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن ها استفاده نمایید:

نور:

به طور کلی تکوما برای رشد بهینه نیاز به دریافت نور کافی و مستقیم خورشید در حدود ۶ الی ۸ ساعت در طول روز دارد و لازم به ذکر است بگوییم که محیط های سایه و نور غیر مستقیم اگرچه باعث رشد گیاه و برگ های آن می شوند اما گیاه اصلا به گلدهی نمی رسد.

آبیاری:

توجه داشته باشید که تکوما در طبیعت و فضاهای باز نیاز آبی کمتری دارد و می توان آن را از دسته گیاهان مقاوم به خشکی دانست اما که برای رشد مناسب درون گلدان نیاز به آبیاری ایده آلی دارد. به طور کلی گیاه جوان نیاز به آبیاری بیشتری دارد و به همین خاطر آبیاری روزانه برای آن توصیه می شود. با افزاش سن گیاه به مراتب نیاز آبی آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد و می توانید در هر چند روز اقدام به آبیاری نمایید.

آبیاری لازم برای گیاه تکوما

خاک:

بهتر است بدانید که گیاه تکوما در واقع بهترین رشد خود را در خاک های لومی حاصلخیز  با میزان مواد آلی و همچنین زهکشی مناسب خواهد داشت. می توانید در بستر این گیاه از ترکیب خاک های معمولی باغچه و خاک برگ به همراه مقداری شن یا پرلیت استفاده نمایید.

دما:

معمولا دامنه تحمل تغییرات دمایی تکوما نسبت به هوای گرم بسیار زیاد است اما به سرمای هوا حساسیت نشان می دهد و تنها قادر است تا سرمای منفی ۵ درجه سانتی گراد را تحمل نماید و در کمتر از آن از بین می رود. اگرچه درجه حرارت زیاد در طول فصل تابستان برای این گیاه قابل تحمل است اما موجب کاهش گلدهی آن می شود که می توانید با آبیاری منظم و روزانه آن را تعدیل نمایید.

کوددهی:

عمدتا استفاده از کودهای کامل در زمان گلدهی تکوما می تواند به رشد بهتر و تولید گل های بیشتر کمک نماید. به طور کلی اگر گل تکوما را درون گلدان پرورش می دهید لازم است در طول فصول بهار و تابستان هر دو هفته یک مرتبه گیاهتان را تغذیه نمایید و اگر آن را در زمین یا باغچه کشت کرده اید بهتر است هر ۶ الی ۸ هفته یک مرتبه تغذیه نمایید.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری تکوما

آفات و بیماری ها:

بهتر است بدانید که گیاه تکوما در واقع در محیط های بیرونی مانند طبیعت نسبت به بیماری ها و آفات مقاوم تر است اما در محیط گلخانه بیشتر در معرض آفاتی مانند مگس سفید و کنه قرمز قرار می گیرد و اغلب توصیه می شود برای مبارزه با این آفات از سموم حشره کش و کنه کش استفاده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو