در ایران شاهد نسخه‌های هاچ‌بک و سدان داچیا لوگان (تندر نود)، مینی کراس‌اور داچیا داستر (رنو داستر)، ساندرو داچیا (رنو ساندرو)، نسل دوم داچیا لوگان سدان (رنو سیمبل) و لوگان ام‌پی‌وی (تندر ۹۰ استیشن) بوده‌ایم که از میان آن‌ها تندر نود یا داچیا لوگان نسل اول بیش از باقی شناخته شده و ریشه‌کرده است. 

در واقع تندر نود از سال ۸۶ پس از کش‌مکش‌های فراوان، توسط ایران‌خودرو در کشور مونتاژ و تولید می‌شود. این خودرو از معدود تولیدات داخلی است که نسخهٔ سایپایی و ایران‌خودرویی دارد و هر دو نسخه نیز دچار تحول به کارگیری گیربکس اتوماتیک هستند. 

نسخه تولیدی سایپا که در زیرمجموعه‌ای این کمپانی یعنی پارس‌خودرو تولید می‌شود با نام پارس‌تندر شناخته شده و نمونهٔ ایران خودرو نیز تندر نود نامیده می‌شود.

مشکلات قابل حل تندر ۹۰

البته که تندر نود یا پارس تندر همواره در بین برترین تولیدات داخلی خودروسازان کشور قرار داشتند و تمامی کارشناسان بر کیفیت و مشخصات مورد قبول آن‌ها نسبت به دیگر خودروهای ساخت داخل نظر مثبتی دارند، اما گاهی برخی معایب برای این خودرو نیز مطرح می‌شود. نکتهٔ امیدوار کننده راه‌حل‌های کشف شده در نتیجهٔ تجربیات کسب شده از سوی کاربران برای رفع این مشکلات است. باهم برخی از این مشکلات رایج و راه‌حل‌های مطرح شده را بررسی می‌کنیم.

شتاب

گفته می‌شود که تندر نود اتوماتیک از شتاب خوبی برخوردار نیست و این فشار پس از مدت زمانی کارکرد افت بیشتری نیز پیدا می‌کند. راه حل مطرح شده برای رفع این مشکل استفاده از باتری ۷۴ آمپر است.

سیستم تعلیق

همواره از خشکی تندر ۹۰ در تمام مدل‌ها، اعتراضاتی به گوش می‌رسد. اما این انتقال ضربات و خشکی، از ضعف سیستم تعلیق نیست، بلکه ناشی از انتخاب اشتباه لاستیک‌ها و ضعف آن‌ها است. برای رفع این معضل استفاده از لاستیک‌های کمی پهن‌تر و با کیفیت‌تر پیشنهاد می‌شود. همچنین، استفاده از باد نیتروژن برای بادکردن تایرهای تعویض شده نیز می‌تواند در نرمی حرکت و کاهش انتقال ضربات مؤثر باشد.

پمپ بنزین

بعضی از ال نود سواران از سوختن سریع پمپ بنزین این خودرو شکایت دارند. تجربهٔ کاربران ثابت کرده است که خودرو نسبت به سوخت کم حساس‌تر از برخی دیگر خودروها است و نمی‌توان با آن بدرفتاری کرده با بنزین رسیده به خط هشدار قرمز رانندگی کرد. برای پیشگیری از این مشکل بهتر است همواره تا نیمه پر باشد.

ترمزها

برخی به کیفیت عملکرد ترمز تندر نود در کارکردهای بیش از ۵ تا ۱۰ هزار شکایت دارند. اما از نظر تعمیرکاران این مشکل به دلیل فشار بیشتر روی ترمزهای جلو ایجاد می‌شود. این اتفاق نیز از تنظیم نبودن لنت ترمزهای عقب است. بهتر است بعد از مدتی کارکرد اقدام به تنظیم آن‌ها کنید تا چرخ‌های جلو و عقب متناسب با هم در ترمزگیری فعال باشند و روی چرخ‌های جلو بار اضافی تولید نشود.

نکتهٔ نهایی حساسیت موتور تندر ۹۰ به بنزین‌های کم کیفیت داخلی است. البته کاربران و تعمیرکاران همچنان بر این موضوع اختلاف نظر جدی دارند و برخی معتقدند که کیفیت بنزین هیچ‌تاثیری بر عملکرد خودرو ندارد، اما برخی دیگر کشش آن را به شدن تحت تأثیر کیفیت بنزین می‌دانند.

تولید تندر ۹۰ اتوماتیک

نکتهٔ مهم که هنگام بررسی تندر نود اتوماتیک یا تندر نود پلاس باید ذکر شود، حذف گیربکس اتوماتیک در نسخه‌های تولیدی سال ۹۹ است. این امر که به دلیل ناتوانی از تأمین گیربکس وارداتی JHQ مورد استفاده در این خودروها اتفاق افتاده، منجر به تولید تندر نود پلاس فاقد گیربکس اتوماتیک، با همان خصوصیات و امکانات رفاهی نسخه‌های اتوماتیک شد.

به این ترتیب تندر پلاس‌های اتوماتیک صفر موجود در بازار تولیدات سال ۹۸ ایران خودرو هستند که در سال ۹۹ وارد بازار شده‌اند و در حال حاضر این کمپانی و همچنین سایپا هیج ثبت سفارشی برای نمونه‌های دنده اتوماتیک این خودروها ندارند.