گروه ترجمه/الهه زارعی: تغییر ساعت در پاییز از نظر روحی و جسمی تاثیرات جسمی و روحی بر بدن انسان به همراه دارد، اما شرایط ویژه سال جاری تاثیرات منفی این تغییر ساعت را دوچندان کرده است.

دکتر تازباتیا، پزشک متخصص سلامت در این باره توضیح می دهد وقتی ساعت ها را برای فصل جدید تغییر می دهیم در واقع با تنظیم ساعت داخلی بدن ریتم شبانه روزی خود را دور می زنیم.

وی می گوید: تغییر ریتم خواب شبانه روزی یا جریان آن هنگام خواب و بیداری، روندهای مختلفی را در بدن القا می کند که این تغییرات جدید می تواند برای بدن خطراتی داشته باشد که از جمله آن می توان به افزایش خطر بیماری های قلبی، سکته و حمله قلبی اشاره کرد.

جودی هو، دکترای بالینی، پزشکی قانونی و روانپزشک نیز اذعان می دارد داشتن ساعات کم نور به شدت بر روحیه فرد تأثیر می گذارد و باعث تجربه افسردگی و اندوه بیشتری در افراد می شود.

وی می افزاید: برای کنار آمدن با این تغییرات باید در طول روز، از نور خورشید بهره بیشتر ببریم چراکه نور درمانی برای بهبود خلق و خوی و تنظیم خواب افراد معجزه می کند.

با کمبود استفاده از نور خورشید در طول روز، ویتامین D کمتری نیز دریافت می کنیم که باید این کمبود را از راه های دیگر نیز جبران کنیم.

وی می گوید: اکنون بیش از هر زمان دیگری ورزش منظم مهم است زیرا ترشح بیشتر اندورفین در این شرایط به تقویت روحیه ما کمک می کند. به علاوه باید برای ایجاد یک روال آرام بخش در شب و مقابله با بی خوابی ساعاتی قبل از خواب از دستگاه هایی مانند لب تاب، تلفن همراه و … استفاده نکنیم.

وی می افزاید: از آنجا که سال 2020 برای بسیاری از افراد باعث ایجاد اضطراب بیشتری شده است، بنابراین این عامل در کنار اختلالات چرخه خواب و نور دریافتی کم شرایط را سخت تر کرده است. پس باید با راهکارهای ساده به جنگ این سال سخت برویم تا تاثیرات منفی آن را به حداقل برسانیم، حفظ روابط اجتماعی روزمره با دوستان و خانواده با رعایت پروتکل های بهداشتی برای بهبود خلق و خوی افراد می تواند یکی از این راهکارها باشد چراکه حتی یک تعامل کوتاه مدت می تواند احساس مثبت و شادی برای  شما به همراه داشته باشد.