واکسن چقدر خوب عمل خواهد کرد؟

منبع: همگردی

36

1399/8/10

11:30


زندگی آنلاین/ساخت یک واکسن مؤثر ممکن است تنها راه خروج از همه گیری باشد. در حال حاضر تقریباً 200 واکسن در سراسر دنیا ساخته شده است که تقریباً 20 مورد در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد. روسیه هم که از تولید واکسن در این کشور خبر داده است.

اولین آزمایش های بررسی اثربخشی در مقیاس بزرگ برای یافتن کارایی واکسن ها در چند ماه آینده شروع می شود. این بررسی میزان عفونت ناشی از کووید-19 را بین افرادی که واکسن زده اند و افرادی که دارونما یا پلاسبو (placebo) دریافت کرده اند، مقایسه می کند. اما در حال حاضر داده هایی از تحقیقات مرحله حیوانی و کارآزمایی های اولیه مرحله انسانی وجود دارد که ایمنی بدن را بررسی می کنند.

در مرحله حیوانی به حیوانات واکسن مورد نظر را تزریق و آنها را عمداً در معرض کووید-19 قرار می دهند تا ببینند آیا این تزریق مانع از عفونت می شود یا خیر. تحقیقات روی میمون های ماکاک (Macaque monkeys) نشان می دهد واکسن در جلوگیری از عفونت ریه و درنتیجه ذات الریه به خوبی عمل می کند. اما در قسمت های دیگر بدن مثل بینی از عفونت جلوگیری نمی کند. نتیجه این آزمایش نشان می دهد واکسن کووید-19 از ابتلا به شکل شدید بیماری جلوگیری می کند، اما نمی تواند مانع از پخش ویروس در بدن شود

. نتایج مرحله انسانی نیز گرچه اندک است، اما نشان می دهد واکسن های کووید-19 در بدن مان آنتی بادی های خنثی کننده قوی می سازند که مانع از عفونی شدن سلول ها با ویروس می شوند. آن چه هنوز مشخص نیست این است که آیا میزان این آنتی بادی ها به اندازه کافی بالاست تا مانع از عفونت جدید شود یا این مولکول ها چه مدت در بدن باقی می مانند؟

دانشمندان می گویند که دولت ها میلیاردها دلار برای ساخت، آزمایش و تولید واکسن در زمان کوتاهی سرمایه گذاری می کنند ولی ممکن است کاملاً مؤثر نباشد. ممکن است واکسن هایی داشته باشیم که برای 12 یا 18 ماه کارایی دارند و باید به بهتر کردن آنها بپردازیم.

واکسن چقدر خوب عمل خواهد کرد؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو