انواع شرکت‌های دانش بنیان

انواع شرکت‌های دانش بنیان


منبع: روزیاتو

149

1399/8/10

15:08


شرکت‌ دانش بنیان چیست؟

شرکت‌های دانش بنیان، شرکت هایی هستند که بر پایه‌ی علم و دانش می‌باشند و همان طور که از اسمشان پیداست، بنیان و ریشه‌ی آن ها را، دانش تشکیل می‌دهد. این شرکت‌ها، کالا یا محصول ملموسی که به تنهایی قابل استفاده باشد را ارائه نمی‌دهند و با ترکیب علم و فن‌آوری، فعالیت‌های مفیدی را به ثمر می‌رسانند. از آن جایی که در این نوع از شرکت، علم و دانش نقشی اساسی را ایفا می‌کند، اقشار پژوهشگر و هیئت‌های علمی، از اعضای مهم این شرکت‌ها به شمار می‌روند.

شرکت‌های دانش بنیان، شرکت هایی هستند که بر پایه‌ی علم و دانش می‌باشند و همان طور که از اسمشان پیداست، بنیان و ریشه‌ی آن ها را، دانش تشکیل می‌دهد.

عملکرد شرکت‌های دانش بنیان چیست؟

این شرکت‌ها، به منزله‌ی راهی هستند که ایده را به محصول و نتیجه ی نهایی منتهی می‌کنند و پلی برای رسیدن به فناوری های علمی و دستگاه هایی با کارکردهای نو هستند. در شرکت های دانش بنیان، دانشمندان و پژوهشگران، به بررسی ایده ها و احتمالات تازه ای هستند که بتوان با عملی کردنشان، مسیری هموارتر برای افراد جامعه به وجود آورد.

اهداف شرکت‌های دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان با هدف تبدیل ایده های ناب به کالا یا محصولاتی جدید، تاسیس می‌شوند و همواره در تلاش هستند تا با استفاده از علم و دانش که قابل مشاهده نیست، به تولید و ایجاد کالاها یا مشاغلی نو و جدید که قابل لمس و مشاهده می‌باشد بپردازد. شرکت‌های دانش بنیان همچنین به ارتقای صنعت پیشران و بالاتر رفتن جایگاه عمومی کارآفرینی و شغل های نو و بکر در میان جامعه می پردازد. این شرکت‌ها، نوآوران صنعت های مختلف، پژوهشگران، متخصصان، متفکران و اساتید هیئت علمی دانشگاه ها را ترغیب می کنند تا با فعالیت در این حوزه، به رفع مشکلاتی که اقشار جامعه با آن ها دست و پنجه نرم میکنند بپردازند و در صدد برطرف کردن آن ها با در نظر گرفتن عمق تولید موارد مورد نیاز باشند.

شرکت‌های دانش بنیان، شرکت هایی هستند که بر پایه‌ی علم و دانش می‌باشند و همان طور که از اسمشان پیداست، بنیان و ریشه‌ی آن ها را، دانش تشکیل می‌دهد.

انواع شرکت های دانش بنیان

شرکت های نوپا نوع ۱:

شرکت دانش بنیان نوپا نوع ۱، به شرکتی گفته می‌شود که هیچ دستاورد مالی‌ای کسب نکرده است و یا به عبارتی، فاقد اظهار نامه مالیاتی می باشد. این دسته از شرکت‌های دانش بنیان، باید محصولات خود را به مرحله‌ی تولید برسانند و یا در بدبینانه ترین حالت، به عنوان نمونه‌ی آزمایشگاهی ساخته شوند. محصول تولید شده توسط این نوع از شرکت‌ها، باید به سطح فن آوری بالایی دست پیدا کند و باعث به وجود آمدن ارزش افزوده ابالایی شود تا بتواند در دسته ی شرکت های دانش بنیان سطح یک قرار بگیرد. شرکت‌های دانش بنیان نوع ۱، معاف از مالیات می‌باشند.

🔸شرکت‌های نو‌پا نوع ۲

این دسته از شرکت‌های دانش بنیان نیز مانند دسته نوپا نوع ۱، از هیچ دستاورد مالی‌ای برخوردار نیست و فاقد اظهار نامه‌ی مالیاتی می‌باشد. محصولات این نوع از شرکت نیز یا باید به مرحله‌ی تولید برسد و یا حداقل به عنوان نمونه‌ی آزمایشگاهی ساخته شوند. این دسته نیز باید سطح دست یابی به فن آوری بالایی را داشته باشد تا بتواند خدمات دانش بنیان سطح دو را دریافت کند. تنها فرق این دسته با دسته‌ی نوپا نوع ۱  در این است که سطح پیچیدگی و سختی کار نوع ۱ بیشتر از نوع دو می‌باشد.

شرکت‌های دانش بنیان، شرکت هایی هستند که بر پایه‌ی علم و دانش می‌باشند و همان طور که از اسمشان پیداست، بنیان و ریشه‌ی آن ها را، دانش تشکیل می‌دهد.

🔸شرکت‌های تولیدی نوع ۱

شرکت‌های این دسته از دانش بنیانی‌ها، به شرکت‌هایی گفته می‌شود که در آخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت، بیش از  ۲۵ درصد درآمدشان مکتوب شده باشد. این شرکت ها باید محصولات خود را به مرحله‌ی تولید برسانند.‌ محصولات تولید شده باید از سطح فناوری بالایی برخوردار باشند تا بتوانند مشمول خدمات شرکت های دانش بنیان سطح یک شوند.

🔸شرکت های تولیدی نوع ۲

عنوان این نوع از دانش بنیان ها را تنها سه دسته از شرکت‌ها می توانند داشته باشند.

دسته اول: شرکت هایی که محصولات خود را به مرحله ی تولید رسانده باشند. این محصولات باید به سطح تکنولوژی بالایی دست پیدا کنند و شامل خدمات شرکت های دانش بنیان سطح یک شود.

دسته دوم: شرکت هایی که فعالیت های مهندسی و پروژه های پیمانکاری داشته باشد اما با شرط بر اینکه حداقل ۱۰ درصد کار را معیار های شرکت دانش بنیان تشکیل دهد.

دسته سوم:  شرکت هایی که محصولات خود را به مرحله ی تولید رسانده باشند. این محصولات باید به سطح تکنولوژی بالایی دست پیدا کنند و شامل خدمات شرکت های دانش بنیان سطح دو شود.

🔸شرکت های دانش بنیان نرم و هویت ساز

شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند، باید از محصولاتی با فناوری و تکنولوژی بالایی برخوردار باشد و همچنین مقدار دقیق و مشخص مسائل فنی و مالی این نوع از شرکت ها بررسی خواهد شد

🔸شرکت های دانش بنیان فرایندی و خدماتی

شرکت‌های این دسته، باید با استفاده از وسایل، امکانات و مسیرهایی که از طرف شرکت های دانش بنیان به تایید رسیده و شرایط آیین نامه‌ی ارزیابی دانش بنیان را دارا می باشد، کالا و خدمات غیر دانش بنیانی تولید کنند. این نوع از شرکت‌ها میتوانند مشمول خدمات شرکت‌های دانش بنیانی تولیدی نوع دوم شوند.

شرکت‌های دانش بنیان، شرکت هایی هستند که بر پایه‌ی علم و دانش می‌باشند و همان طور که از اسمشان پیداست، بنیان و ریشه‌ی آن ها را، دانش تشکیل می‌دهد.

شرکت‌های دانش بنیان تجاری سازی

تجاری کردن محصولات دانش بنیانی و به فروش رساندن آن‌ها، از بزرگترین مشکلات شرکت‌های دانش بنیانی می باشد. شرکت‌هایی که روند کاری‌شان، باعث رونق بخشیدن به دانش بنیادی‌ها شود، طبق اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با نام شرکت‌های دانش بنیان تجاری سازی، به تایید می‌رسند. به همین منظور در بخش خدمات و کالاهای شرکت‌های دانش بنیانی، قسمتی متعلق به همین دسته از شرکت‌هایی می‌باشد که با خدمات و کارکردهای خود، عاملی مهم برای رونق بخشیدن به شرکت‌های دانش بنیانی هستند.

نقش شرکت‌های دانش بنیان در صنعت و اقتصاد جهانی

شرکت‌های دانش بنیان، با در اختیار داشتن علم و دانشی که از پژوهشگران و محققان خود وام می‌گیرد، موجب تغییر و تحول در زمینه‌های علم و تکنولوژی و کشف یافته‌های جدید شده و در ادامه‌ی آن، باعث جهش اقتصادی در سطح کشور می‌شوند. کسب و کار های دانش بنیان را می‌توان یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی و افرایش بهره‌وری در هر کشوری دانست. کشوری که رشد اقتصادی بالایی داشته باشد، قطعا از حوزه‌ی صنعتی قوی‌ای برخوردار است. غول‌های اقتصادی جهان به سرعت در حال رشد هستند و همگام نبودن با تکنولوژی و صنعت پیشرفته‌ی دیگر کشورها، قطعا ضررهای جبران ناپذیری را به بار خواهد آوردی. باید قبول کرد که صنعت و اقتصاد کشورها، با مدیریت سنتی، به جلو پیش نخواهد رفت و چاره‌ی کار، مدرنیته کردن راه صنعت و تکنولوژی، به کمک شرکت‌های داشن بنیان می‌باشد.

شرکت‌های دانش بنیان، شرکت هایی هستند که بر پایه‌ی علم و دانش می‌باشند و همان طور که از اسمشان پیداست، بنیان و ریشه‌ی آن ها را، دانش تشکیل می‌دهد.

نقش شرکت‌های دانش بنیان در صنعت لوازم خانگی

پیشرفت تکنولوژی در سطح جهانی و حضور در بازارهای بین المللی، نیازمند تولید لوازم خانگی بسیار با کیفیت و رقابتی و همچنین افزایش میزان تولید در این زمینه می‌باشد. صنعت لوازم خانگی در کشورما، یکی از مهم‌ترین صنعت‌ها به شمار می‌رود و تمامی شرکت‌ها سعی بر ارائه‌ی محصولات با کیفیت‌تر از قبل همراه با تکنولوژی روز دنیا هستند، اما چه مقدار از این تلاش‌ها به نتیجه خواهد نشست؟ پشتیبانی از شرکت‌های دانش بنیان در صنعت لوازم خانگی، یکی از اصلی ترین مباحث در حوزه‌ی دانش بنیان ها به حساب می‌آید؛ زیرا با حضور در بازار های بین المللی و قرار گرفتن در کنار برندهای نام آشنا و معروف دنیا، این ترکیب علم و دانش و تبدیلش به یافته‌های علمی جدید است که می‌تواند جایگاه در خور توجه برای ما به ارمغان بیاورد.

شرکت‌های دانش بنیان، شرکت هایی هستند که بر پایه‌ی علم و دانش می‌باشند و همان طور که از اسمشان پیداست، بنیان و ریشه‌ی آن ها را، دانش تشکیل می‌دهد.

سخن آخر

امروزه شرکت‌های دانش بنیان، سهم بسزایی در پیشرفت اقتصادی کشورها دارند. رقابت تنگاتنگی در حوزه‌ی دستیابی به تکنولوژی های روز دنیا و فناوری های نوظهور بین قطب های اقتصادی دنیا وجود دارد. کشورمان ایران نیز با حدود ۲۷۰۰ شرکت دانش بنیان، در ابتدای این راه طولانی قرار دارد؛ اما پژوهشگرانی با استعداد و اساتیدی با جایگاه علمی بالا، در این حوزه مشغول به فعالیت هستند که آینده‌ی اقتصاد ایران را در دست دارند. برای رشد بیشتر در این حوزه و همگام شدن با کشورهای پیشرفته‌ی دیگر، اولین و ابتدایی ترین قدم، حمایت از شرکت‌هایی است که به واسطه‌ی دانشی که دارند، توانسته‌اند تکنولوژی و فناوری های روز دنیا را، با علم درآمیزند تا بتوانند آسایش بیشتری را برای مردم به ارمغان بیاورند. به عنوان مثال، گروه صنعتی انتخاب الکترونیک که محصولات خود را با نام اسنوا، پرچم‌دار لوازم خانگی در ایران، روانه بازار می‌کند، با بومی سازی دانش‌های جهانی، لوازم خانگی پیشرفته خود را با جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا، به خط تولید می‌رساند و آزمایشگاه‌های دانش بنیان این شرکت، نظارت مستمری بر تمامی این فرایندها دارد. درست است که کشور ما در ابتدای این مسیر طولانی قرار دارد، اما با حمایت شرکت‌های دانش بنیان، آینده‌ی درخشانی در اقتصاد دنیا خواهیم داشت.

انواع شرکت‌های دانش بنیان

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو