برای مقابله با کرونا ویتامین دی را به شیر و نان اضافه کنید

منبع: فوت و فن

75

1399/8/11

16:15


برای مقابله با کرونا ویتامین دی را به شیر و نان اضافه کنید

دانشمندان در بریتانیا از مقامات دولتی خواسته‌اند تا به منظور مقابله با بیماری کووید-۱۹ به مواد غذایی همچون شیر و نان ویتامین دی اضافه شود.

بنا بر تحقیقات متعدد انجام گرفته کمبود ویتامین دی، که ویتامینی محلول در چربی است و بدن آن را در واکنش به نور آفتاب تولید می‌کند، نقشی موثر در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با ویروس کرونا دارد.

هفته گذشته محققان در اسپانیا دریافتند که ۸۲ درصد از ۲۱۶ بیمار کرونای بستری شده در بیمارستان کمبود ویتامین دی داشته‌اند.

دکتر گرث دیویس، که سرپرستی تیمی از محققان را بر عهده دارد، می‌گوید: «از نظر من واضح است که ویتامین دی نه تنها بدن را در برابر سختی بیماری محافظت می‌کند، بلکه در برابر عفونت نیز موثر است. اما سیاست فعلی ناکارآمد است آن هم در شرایطی که دست‌کم نیمی از مردم از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند.»

آدریان مارتینو، پروفسور بیماری‌های تنفسی در دانشگاه کوئین مری لندن نیز که پژوهش بالینی دیگری در زمینه تاثیر کمبود ویتامین دی بر بیماران کووید-۱۹ در دست اجرا دارد می‌گوید: «دولت توصیه می‌کند که تمامی افراد در ماه‌های زمستان ویتامین دی مصرف کنند و گروه‌هایی نیز که در معرض ریسک هستند این کار را در تمام طول سال انجام دهند.»

وی اضافه کرد: «با این حال ما می‌دانیم که مردم این کار را به نحوی موثر انجام نمی‌دهند. حتی خود من بعضی‌ وقت‌ها فراموش می‌کنم در حالی که کار من همین است. غنی‌سازی واقعا روشی خوب برای رفع کمبود است.»

وزارت سلامت بریتانیا برای یک دهه است که در برابر ایده غنی کردن مواد غذایی همچون شیر، نان یا آب پرتقال با ویتامین دی مقاومت می‌کند. ایده‌ای که هم‌اکنون در شماری از کشورها نظیر فنلاند، سوئد، استرالیا و کانادا در حال اجرا است.

در حال حاضر در بریتانیا ویتامین‌های بی۱ و بی۳ به آرد نان افزوده می‌شوند و سال گذشته نیز دولت مشاوره برای اضافه کردن ویتامین بی۹ (اسید فولیک) را در دستور کار قرار داد.

منبع اصلی تامین ویتامین «دی» به صورت طبیعی نور خورشید و غذاهایی مانند ماهی، قارچ و شیر هستند. غلات و برخی سبزیجات، کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم‌ مرغ، خامه و جگر نیز حاوی مقادیر زیادی از ویتامین دی هستند.

پیش‌تر یک تحقیق در بیرمنگام بریتانیا در سال ۲۰۱۹ نشان داده بود اگر ویتامین دی به آرد افزوده شود، تا ۹۰ سال آینده میزان موارد کمبود ویتامین دی دست‌کم ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.

همچنین در متاآنالیزی که در سال ۲۰۱۷ با اطلاعات ۱۱ هزار بیمار در ۱۴ کشور انجام شد، محققان دریافتند که ویتامین دی و مکمل‌های آن می‌تواند از عفونت‌های حاد تنفسی جلوگیری کند. هر چند شماری دیگر از تحقیقات انجام شده تاثیر ویتامین دی را بر آنفولانزا، کووید-۱۹ و دیگر بیماری‌های تنفسی کم یا هیچ می‌دانند.

پیش از این آنتونی فائوچی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده آمریکا، توصیه کرده بود در وضعیتی که جهان با شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند افراد از ویتامین دی استفاده کنند.

وی گفته بود: «کمبود ویتامین دی باعث افزایش میزان حساسیت بدن در مقابل عفونت‌ها می‌شود…به همین دلیل شخصا از مکمل‌های ویتامین دی استفاده می‌کنم.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو