واکنش به اعتراضات به تونل انتقال آب کرج به تهران

منبع: برترین ها

86

1399/8/12

00:40


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به گشایش تونل انتقال آب از رودخانه کرج به تهران گفت : این تونل فقط ۲ متر مکعب در ثانیه آب انتقال می دهد و در این زمینه تبعات منفی زیست محیطی متوجه این رودخانه خروشان نیست .

ایرنا: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به گشایش تونل انتقال آب از رودخانه کرج به تهران گفت : این تونل فقط ۲ متر مکعب در ثانیه آب انتقال می دهد و در این زمینه تبعات منفی زیست محیطی متوجه این رودخانه خروشان نیست .

داود نجفیان شامگاه یکشنبه  به تشریح روند اجرایی پروژه انتقال آب از طریق تونل به تهران و مسائل مطرح شده در فضای مجازی استان البرز پرداخت و بیان داشت: احداث پروژه ۳۰ کیلومتری تونل انتقال آب رودخانه کرج با توجه به برنامه تدوین شده وزارت نیرو و به تبع آن شرکت آب منطقه ای تهران از سال ۸۱ شروع و در سال ۹۱ به اتمام رسید.

وی ادامه داد: عملیات ساخت تصفیه خانه شماره ۶ آب تهران از سال ۸۴ شروع شد و در سال جاری به اتمام رسیده است.

نجفیان ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده توسط شرکت آب منطقه ای تهران با توجه به اینکه در زمان حاضر بخش عمده ای از تخصیص مصوب ابلاغی تهران به میزان حدود ۲۶۰ میلیون متر مکعب آب از طریق رودخانه و ایستگاه بیلقان کرج به تصفیه خانه های شماره یک و ۲ تهران منتقل می شود، مقرر شدحدود ۲ متر مکعب در ثانیه از تخصیص باقیمانده آب شرب تهران از سد کرج از طریق تونل تازه افتتاح شده به تصفیه خانه شماره ۶ انتقال یابد.

واکنش به اعتراضات به تونل انتقال آب کرج به تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز ادامه داد: براین اساس با توجه به سقف تخصیصی آب تهران از سد کرج ، برداشت بیش از ۲ متر مکعب در ثانیه برای انتقال از تونل کرج به تهران امکان پذیر نیست و تامین آب تصفیه خانه های قدیمی شماره یک و ۲ تهران از طریق ایستگاه قدیمی بیلقان در محدوده شهر کرج همچون گذشته برقرار است.

نجفیان ادامه داد: با توجه به اینکه حدود ۲۶۰ میلیون متر مکعب آب نیاز تصفیه خانه های شماره یک و ۲ تهران می باشد با لحاظ کردن نیازهای زیست محیطی و حق آبه های پایین دست سد و با در نظر گرفتن تداوم تامین آب شرب تصفیه خانه های مذکور از مسیر همیشگی ، سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در محدوده سد کرج تا ایستگاه قدیمی بیلقان جاری باشد.

وی ادامه داد: براین اساس هیچ گونه تبعات زیست محیطی بر رودخانه کرج متصور نمی باشد ضمن آنکه بر اساس تصمیم های اتخاذ شده ، مقرر گردید که پایش و کنترل برخط (آنلاین) میزان برداشت آب از طریق تونل به طور مستمر توسط شرکت آب منطقه ای استان البرز انجام گیرد.

حق آبه البرز ۲ برابر شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز به خبر خوشی در خصوص افزایش کمی و کیفی آب استان اشاره کرد و گفت : باتوجه به پایین بودن سهم البرز از منابع آب سطحی و مشکل کمبود آب در استان به دستور وزیر نیرو میزان برداشت آب این استان از سدهای کرج و طالقان از ۵۵ میلیون مترمکعب در سال به ۱۱۰ میلیون مترمکعب در سال رسیده است.

نجفی ادامه داد: افزایش ۲ برابری سهمیه آب البرز از سدهای مذکور اقدام ارزشمندی برای بهبود کمی و کیفی آب این استان به شمار می رود که با پیگیری مسوولان استانی و نگاه ویژه وزارت نیرو محقق شده است .

مطالعات حق آبه زیست محیطی رودخانه کرج انجام شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز نیز در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : با توجه به اینکه بر اساس ماده ۲۵ قانون هوای پاک مسوولیت انجام مطالعات برای تعیین حق آبه زیست محیطی رودخانه ها بر عهده سازمان محیط زیست و تخصیص آن بر عهده وزارت نیرو می باشد لذا مطالعات تعیین حق آبه زیست محیطی رودخانه کرج توسط محیط زیست البرز با همکاری پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران انجام شد.

فردین حکیمی افزود: نتایج این مطالعات برای تخصیص لازم به آب منطقه ای استان البرز و سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شد و به طورقطع با پیگیری لازم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تلاش خواهد شد میزان تخصیص حق آبه زیست محیطی، در کارگروه مشترک با وزارت نیرو به حدی باشد که به حیات طبیعی رودخانه آسیب نرسد.

وی با اشاره به افتتاح تصفیه خانه ششم در تهران و انتقال آب از طریق تونل که سبب نگرانی های شهروندان البرزی و دوستداران محیط زیست شد، اظهار داشت: بر اساس بررسی ها و اظهارات مدیر عامل آب منطقه ای استان البرز، پس از افتتاح تصفیه خانه ششم تهران مقرر شد فقط ۲ متر مکعب در ثانیه، آب از طریق تونل انتقال آب به تصفیه خانه ششم تهران منتقل و مابقی آن از طریق جریان طبیعی رودخانه و از محل قبلی یعنی آبگیر بیلقان منتقل گردد که خبر امیدوار کننده ای بود و با تحقق آن و نظارت ویژه بر عملکرد زیست محیطی واحدهای خدماتی - پذیرایی ، مشکل تخصیص حقابه زیست محیطی مرتفع خواهد شد.

پروژه انتقال آب رودخانه کرج به تهران از طریق تونل پنجشنبه هفته گذشته افتتاح شد که ابراز نگرانی دوستداران محیط زیست و مسوولان البرز در پی داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو