کاربردهای دارویی و خواص برگ سنجد

کاربردهای دارویی و خواص برگ سنجد


منبع: آرگا

184

1399/8/12

09:10


سنجد یکی از میوه های پر خاصیت می باشد که حتی از برگ های آن نیز استفاده دارویی می شود که در ادامه این مطلب خاصیت برگ سنجد را برای شما بیان می کنیم. تا پایان این مقاله با ما باشید.

کاربردهای دارویی و خواص برگ سنجد

سنجد یکی از میوه هایی می باشد که طبع سرد دارد و از خشک شده آن استفاده های بسیاری می شود. این میوه برگ های بسیار پر خاصیت دارد و شما می توانید از آن ها برای درمان بیماری های بسیاری استفاده کنید.

خواص برگ سنجد

فواید و خواص برگ سنجد

برگ سنجد برای درمان بسیاری از اختلالات و بیماری های مهم استفاده می شود که این اختلالات را در ادامه برایتان مطرح می کنیم.

درمان اختالالات کبدی

  • تترا کلرید کربن یکی از مهم ترین عناصری می باشد که اختلالات کبدی ایجاد می کند و کبد شما را بیمار می سازد. برگ سنجد می تواند شما را در برابر این بیماری ها و اختلالات محافظت کند.
  • البته دلیل دیگری که این گیاه برای کبد مهم است آنتی اکسیدان های موجود در آن است زیرا  آنتی اکسیدان ها برای سلامت کبد ضروری هستند.
  • ویتامین های موجود در این برگ ها برای درمان بیماری های کبدی از جمله کبد چرب اهمیت بسیاری دارد و سریعا ناراحتی های کبدی را از بین می برد.

درمان اسهال

زمانی که دچار به هم ریختگی گوارشی می شوید و مشکلاتی مانند اسهال برای شما ایجاد می شود می توانید از برگ سنجد استفاده کنید. این گیاه می تواند از این مشکلات جلوگیری کند و چون بی ضرر می باشد می توانید به جای دارو های شیمیایی از آن استفاده کنید. دارو های شیمایی ضد اسهال می تواند سموم موجود در معده و روده را از بین ببرد و در نتیجه مشکلات گوارشی را طولانی تر کند.

نکته : استفاده بیش از حد از این گیاه می تواند منجر به ایجاد یبوست شود بنابراین در خوردن آن اعتدال را رعایت کنید.

درمان کمبود ویتامین سی

این گیاه سرشار از ویتامین c می باشد. بنابراین با مصرف این گیاه می توانید کمبود ویتامین های بدن خود را به طور قابل توجهی جبران کنید.

درمان خونریزی های شدید

برگ سنجد دارای ویتامین های دیگری نیز می باشد که در انعقاد خون موثر اند. این گیاه به افرادی که خونریزی های شدیدی دارند و یا مشکلات انعقاد خون دارند پیشنهاد می شود.

پیشگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از مهم ترین مشکلاتی می باشد که افراد سالمند و یا گاها حتی افراد جوان نیز با آن درگیر می شوند. اگر می خواهید از این امر جلوگیری کنید بهتر است از برگ سنجد استفاده کنید زیرا این گیاه کلسیم فراوانی دارد و از پوکی استخوان های شما جلوگیری می کند.

برگ سنجو و جلوگیری از پوکی استخوان

تب بر قوی

یکی دیگر از خواص برگ سنجد خاصیت تب بری آن می باشد. در مواقعی که تب کودک شما با هیچ دارویی کاهش نمی یابد می توانید از دمنوش این گیاه استفاده کنید تا تب را کاهش دهید.

نکته : البته برای مصرف این ماده برای کودکان باید از پزشک مشورت بگیرید.

خواص آنتی اکسیدانی برگ سنجد

آنتی اکسیدان ها یکی از مهم ترین موادی هستند که می تواند به بدن در ساخت و ترمیم سلول های مرده و … کمک کنند و خاصیت ضد پیری دارند. برگ سنجد مقادیر بسیار زیادی آنتی اکسیدان دارد و شما می توانید با مصرف این گیاه از پیری زود رس در امان باشید و چین و چروک های پوست خود را از بین ببرید و جوانی را بار دیگر تجربه کنید.

درمان سردرد های بی دلیل

سردرد ها انواع مختلفی دارند و اگر اطمینان دارید که سردرد های شما منشاء میگرنی،‌ عصبی و …. ندارد می توانید از برگ سنجد استفاده کنید و به درمان سردرد های خود بپردازید.

لاغری با برگ سنجد

برگ سنجد سرشار از فیبر می باشد و شما با مصرف آن احساس سیری می کنید و کم تر از حد معمول غذا خواهید خورد که این امر موجب لاغری شما می شود و همچنین فیبر موجود در این گیاه می تواند از بروز بیماری های روده ای و سرطان های روده جلوگیری کند و بدن شما را سالم نگه دارد.

فواید برگ سنجد برای مو

تقویت رشد مو و جلوگیری از خارش سر

یکی دیگر از فوایدی که برگ سنجد دارد این است که می تواند به رشد مو ها کمک کرده و در نتیجه منجر به شادابی و طراوت آن ها شود. برای بهره بردن از خواص دیگر آن می توانید برگ ها را درون روغن زیتون بگذارید و بگذارید خوب بجوشد. این محلول را زمانی که سرد شد بر روی کف سر خود ماساژ بدهید و بعد از ۲۰ دقیقه مو های خود را با شامپو بشویید.

افرادی که دارای معده های خشک هستند بهتر است از خوردن برگ سنجد خودداری کنند زیرا ممکن است مشکل آن ها تشدید شود و  آسیب های بسیاری به آن ها وارد شود همچنین افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند باید با احتیاط آن را استفاده کنند تا مشکلی برای آن ها ایجاد نشود. می توانید برای مصرف آن از پزشک نیز مشورت بگیرید. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه خواص مواد غذایی، خواص سنجد و خواص عناب مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو