اهمیت دهانشویه در بهداشت دهان و دندان

73

1399/8/12

11:07


اهمیت دهانشویه در بهداشت دهان و دندان

سلامت نیوز-*دکتر نیکو اثنی‌عشری: دهانشویه مایعی است كه برای شست‌وشوی دندان‌ها، لثه و دهان از آن استفاده می‌شود. دهانشویه معمولا حاوی مواد ضدعفونی‌كننده است تا باكتری‌های مضر موجود در بین دندان‌ها و زبان و محیط دهان را از بین ببرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،استفاده از دهانشویه باعث كاهش تجمع پلاك و جرم و در نتیجه كاهش بیماری‌های لثه‌ای می‌شود و اگر حاوی فلوراید باشد می‌تواند از پوسیدگی دندان‌ها نیز جلوگیری كند. همچنین دهانشویه می‌تواند در كاهش بوی بد دهان كمك‌كننده باشد. بوی بد دهان دلایل متعددی دارد. در صورتی كه بوی بد دهان ناشی از بهداشت پایین، مصرف غذاهای حاوی سیر یا پیاز، التهاب لثه در مراحل اولیه و خشكی دهان باشد، استفاده از دهانشویه می‌تواند در كنترل آن بسیار كمك‌كننده باشد.

وقتی سطح بهداشت دهان پایین باشد، باكتری‌ها و ذرات غذایی باقیمانده در دهان باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود. اگر از بوی بد دهان رنج می‌برید، مسواك‌زدن صحیح دندان‌ها و زبان و نخ‌دندان كشیدن به طور مرتب و همچنین استفاده از دهانشویه كمك بسیار زیادی به شما خواهد كرد.دهانشویه‌ها معمولا حاوی یك یا چند ماده اصلی هستند: فلوراید، مواد ضد میكروبی، مواد ضد بوی بد و مواد ضد جرم مثل پراكساید.

دهانشویه‌هایی كه بیشتر از بقیه استفاده می‌شوند عمدتا شامل دهانشویه فلوراید و دهانشویه كلرهگزیدین هستند. دهانشویه فلوراید برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها استفاده می‌شود و در انواع روزانه و هفته‌ای یك‌بار در دسترس است. كلرهگزیدین ماده‌ای با اثرات ضد میكروبی است كه دهانشویه‌های حاوی آن برای درمان التهاب لثه و خونریزی از لثه تجویز می‌شود.

دهانشویه فلوراید را می‌توان طولانی‌مدت استفاده كرد. اما دهانشویه كلرهگزیدین باید به صورت كوتاه‌مدت (حداكثر تا شش‌ماه) استفاده شود.نحوه استفاده از دهانشویه‌ها و مدت نگهداری آنها در دهان نیز متفاوت است و باید بخش مربوط به طریقه مصرف كه روی بطری درج شده است را پیش از مصرف به‌دقت مطالعه كنید.نكته مهم در استفاده از دهانشویه‌ها این است كه تا ۳۰ دقیقه پس از انجام دهانشویه باید از خوردن و آشامیدن پرهیز شود تا دهانشویه اثر مطلوب را داشته باشد.

*دندانپزشک

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو