آغاز به کار یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران / سید مجتبی حسینی: آثار این دوسالانه نشان‌دهنده آینده درخشانی در عرصه سرامیک هنری است/ هادی مظفری: تلاش می‌کنیم همه بی‌ینال‌های هنری مجددا احیا شود

آغاز به کار یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران / سید مجتبی حسینی: آثار این دوسالانه نشان‌دهنده آینده درخشانی در عرصه سرامیک هنری است/ هادی مظفری: تلاش می‌کنیم همه بی‌ینال‌های هنری مجددا احیا شود


143

1399/8/12

11:08


یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران در فرهنگسرای نیاوارن آغاز به کار کرد.

آغاز به کار یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران / سید مجتبی حسینی: آثار این دوسالانه نشان‌دهنده آینده درخشانی در عرصه سرامیک هنری است/ هادی مظفری: تلاش می‌کنیم همه بی‌ینال‌های هنری مجددا احیا شود

سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم افتتاحیه یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران روز شنبه ۱۰ آبان ماه به صورت مجازی برگزار شد. این دوسالانه در شرایطی آغاز شد که به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا، مراسم افتتاحیه آن لغو شد و به جای آن تصاویری از چیدمان آثار در فرهنگسرای نیاوران از طریق لایو اینستاگرام برای مخاطبان پخش شد. در همین روز سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی به همراه هیربد همت آزاد دبیر دوسالانه، به بازدید از نمایشگاه پرداختند تا آغاز به کار دوسالانه یازدهم سرامیک را رسما اعلام کنند.

سید مجتبی حسینی با دیدن آثار این دوره از دوسالانه سرامیک گفت: سفال و ‌‌سرامیک با پیشینه‌ای که در فرهنگ و تاریخ ما دارند نشان‌دهنده پهنه بسیطی است که از ‌‌مردمان کوچه و بازار تا هنرمندان عارف و آگاه را دل‌مشغول داشته است‎.  آثار متنوع بازمانده از گذشته، از آثار رنگین و ارزشمند کاربردی که در ‌‌خانه ها یافت می‌شده تا آثاری که زینت‌بخش اماکن مقدس بوده است، گستره فراگیر هنر سفال و ‌‌سرامیک را در زندگی جاری ایران نشان می‌دهد. ‌

حسینی افزود: دوسالانه سفال و سرامیک که بعد از 9 سال وقفه مجدداً کار خود را آغاز ‌‌کرده است در این دوره به‌وضوح نشان می‌دهد که ایران امروز، کشور توانمند و سرمایه‌داری ‌‌است. خصوصا در حوزه هنرمندان و منابع انسانی هنر و به طور خاص‌تر در عرصه ‌‌هنرمندان جوان که رویکرد این بی‌ینال هم توجه به هنرمندان جوان بوده است.‌

دوسالانه سرامیک

معاون هنری ادامه داد: در این دوسالانه شاهد هستیم که هنرمندان توانسته‌اند با شناخت ‌‌سنت‌ها و ارزش‌هایی که در هنرکاربردی گذشته بوده است و ترکیب آنها با معانی که دغدغه امروزی آنهاست، ‌‌آثاری مثال‌زدنی بیافرینند که نشان‌دهنده آینده درخشانی است که در این ‌‌عرصه هنری می‌توانیم داشته باشیم.‌

حسینی افزود: اگر میراث گذشته و توان امروز را در کنار هم قرار دهیم خواهیم دید که ‌‌سفال و سرامیک هم از منظر کاربردی و هنری می‌باید در کانون توجه قرار بگیرد و طبیعتاً ‌‌آثار درخشانی در این هنر پدید بیاید که هم زندگی امروز ما را رنگین و زیبا کند و هم می‌تواند ‌‌معرف فرهنگ و تاریخ و هنر ما نزد تمام علاقه‌مندان در جهان باشد.‌

هادی مظفری نیز در این افتتاحیه گفت: خیلی خوشحالم ‌‌که امروز شاهد افتتاح بی‌ینال سرامیک ایران هستیم که با عنوان خودکاوی و بعد از 9 سال ‌‌برگزار می‌شود. همین‌جا تشکر ویژه دارم از انجمن سفال و سرامیک ایران و هیربد همت آزاد ‌‌دبیر این دوره دوسالانه که کار یک‌ساله و شبانه‌روزی را انجام دادند تا این رویداد به ثمر ‌‌بنشیند.‌

او ادامه داد: در عین حال غمی هم در وجود همه ما هست زیرا امروز باید صدها نفر در افتتاحیه ‌‌حضور پیدا می‌کردند و شاهد این زحمت چندین ماهه هنرمندان می‌بودند، اما به خاطر ‌‌گسترش بیماری کرونا ما حضور آنها را در افتتاحیه نداشتیم. با این حال در روزهای آتی با برنامه‌ریزی که صورت خواهد گرفت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی امیدواریم بتوانیم با طولانی‌تر کردن زمان نمایشگاه و دوسالانه شاهد این باشیم که مخاطبین این نمایشگاه از آن بازدید ‌‌کنند. در روزهای آینده نیز اگر شرایط از حالت قرمز در بیاید و شرایط عادی‌تر شود، شاهد حضور جامعه تجسمی کشور و عموم علاقه‌مندان کشور خواهیم بود تا نتیجه ماه‌ها ‌‌زحمت و تلاش در انجمن سفال و سرامیک را ببینند.‌

دوسالانه سرامیک

مظفری ادامه داد: همه ما تلاش می‌کنیم بی‌ینال‌های هنری و تجسمی به عنوان تخصصی‌ترین فعالیت هنر در کشور شکل بگیرد و مجددا احیا شود و به زودی شاهد برگزاری ‌‌بی ینال‌های مجسمه‌سازی، نقاشی و سایر هنرها خواهیم بود.‌

هیربد همت آزاد دبیر دوسالانه نیز بیان کرد: برنامه‌ریزی و اجرای این دوسالانه در شرایط ‌‌بسیار سختی شکل گرفت و تنگناهای اقتصادی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها و ویروس کرونا ‌‌شرایط دشواری را برای مردم و خصوصا هنرمندان ما ایجاد کرد. شاید در وهله اول ‌‌برگزاری دوسالانه در چنین شرایطی امر غیرلازم و غیرمنطقی جلوه می‌کرد اما آن چیزی ‌‌که انجمن هنرمندان سفالگر و کارگروه اجرایی دوسالانه را مصمم داشت که حتما دوسالانه ‌‌در زمان مقرر برگزار شود، کارکرد اجتماعی دوسالانه بود که آن را فراتر از کارکردهای هنری آن ‌‌در نظر گرفتیم.‌

دوسالانه سرامیک

او ادامه داد: ایجاد فضای امید و شور و نشاط در میان هنرمندان و مخاطبانشان مهم‌ترین ‌‌دستاورد این دوسالانه است که جز با همدلی و همراهی مدیران و هنرمندان میسر نمی‌شد. ‌‌امیدواریم بتوانیم در شرایط بهتر نقد و تحلیلی از دستاوردهای این دوسالانه داشته باشیم. ‌‌تصورم این است این دوسالانه نمایشی از بلوغ یک رسانه و بالندگی هنرمندان آن است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو